Hur hanterar ni umgänge med andra familjer som har helt andra regler för sina barn än ni?
Som i rubriken.
Det här är ett ämne som vi ofta pratar om på jobbet, vi är rätt många barnfamiljer. Ofta när man åker på semester eller weekend med andra familjer uppstår det gnissel eller funderingar kring andras vanor. Vad har ni för erfarenheter och hur hanterar ni sånt?
Som exempel så hade vi goda vänner här för ett tag sen, de har två barn. Våra barn har otroligt roligt ihop, de är mellan 3 och 5 år. Härhemma kör vi förskolans regler, för att vi tycker att de är kloka och för att det är bra om det är så lika som gäller som möjligt. (enligt oss) När man äter så sitter man vid bordet. När man är färdig väntar man på en kompis innan man går från bordet. Har man nästan inte ätit alls så får man vänta en stund vid bordet bara för att vi ska vara säkra på att det inte är något roligare som lockar och att man verkligen tagit sig tid att försöka äta.
Så har de inte i den andra familjen, där får barnen komma och gå som de vill vid bordet. De kan tex äta frukost i 2 timmar. När de var här och åt så pratade jag med alla barnen om vad som gäller hos oss och då såg jag att mamman i den andra familjen blev lite "spänd". Hon har själv lite av en flowerpower-uppfostran, inget fel i det, bara olika.
Ingen stor grej alls, bara ett exempel på vad jag menar.