• Anonym

Hur mycket bör/ska vi berätta?

Vår 5-åring skulle ha börjat F-klass nu i höst, men pedagogerna tycker att vårt barn ska börja 1,an eller 2,an direkt och ev sedan vidare till 3,an. Vårt barn är inte bara tidig på att räkna, skriva och läsa utan började komma i puberteten som 2-åring, får sedan 8månader tillbaks bromsmedicin mot extremt förtidig pubertet. Detta gör att det är mycket hormoner i omlopp som inte vår 5-åring kan kontroller förstås, kna få utbrott för ingenting i princip ibland, är lite orolig för om det blir sådana situationer i skolan och vad klasskamrater etc ska tro/tycka.

Hur mycket information tycker du vi ska delge klassföreståndare och övriga lärare? Vårt barn är ju redan annorlunda, vill inte peka ut just vårt barn mer än vad som redan är. Vår 5-åring är emellanåt som en 5-åring också förstås inte bara mycket äldre.

• Svar på tråden Hur mycket bör/ska vi berätta?
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag förstår att ni har mycket tankar och funderingar kring detta och att allt inte är helt självklart.
    Min erfarenhet är dock att det oftast blir enklare att informera klassläraren. Förhoppningsvis bidrar det till att han/hon på ett bra sätt kan hantera och ha ökad förståelse för er son, vid behov.

Naturligtvis behöver inte hela lärarkåren eller alla föräldrar informeras. Man kan ju även tänka sig att dessa utbrott med tiden dämpas och han så småningom kommer i balans med sina klasskamrater.

Jag tror inte att du skall oroa dig för vad andra barn skall tycka om hans utbrott. Barn har betydligt mer öppna sinnen och är mer accepterande än vuxna. De är inte så komplicerade och dömer inte så lätt för den delen heller.

Vad alla än säger och råder er till, måste det naturligtvis vara ert beslut vem som ska och inte ska informeras i slutändan.

Mvh Christine

Svar på tråden Hur mycket bör/ska vi berätta?