Vars ser man datumstämpel på tillverkningsår på bilbarnstol?
Som rubriken: Vars ser man datumstämpel på tillverkningsår på bilbarnstol?
Som rubriken: Vars ser man datumstämpel på tillverkningsår på bilbarnstol?
Hej, jag har ett begagnat babyskydd av märket Be Safe Izi Sleep. Jag hittar ingen ingravering undertill i plasten med något datum. Det finns några klisteretiketter, men inga som verkar vara ett datum. Är det någon som har den som vet var tillverkningsdatumet står?! Själva stolen är grå med tyg i grått och ljusturkos med svarta prickar om någon känner igen det.
Enligt NTF så ska man inte köpa en begagnad stol som är äldre än 5 år, alltså från tillverkningsdatumet, inte datumet när säljaren först köpte den..Plasten åldras ju av att sitta i bilen, både på sommaren i extrem värme och på vintern i kyla.
Nu står det tydligen 8-10 år på britax hemsida, så jag vet inte.. Men jag skulle aldrig köpa en begagnad stol som är äldre än kanske tre år. Tänk på att det är det viktigaste vi har som vi sätter i dem!
På alla godkända stolar ska det finnas en märkning i plasten som talar om tillverkningsår och månad.
Vårt babyskydd tycks vara tillverkat november 2010. Det är stämplat/gjutet under sittdelen. Verkar faktiskt vara datum också, 30 ser det ut som. Vad A, B och C står för vet jag ej. Är detta någon standard tro? Man kan ju hoppas
Oops, dubbla bilder..