• M  och  M

Vars ser man datumstämpel på tillverkningsår på bilbarnstol?

Som rubriken: Vars ser man datumstämpel på tillverkningsår på bilbarnstol?

• Svar på tråden Vars ser man datumstämpel på tillverkningsår på bilbarnstol?
  • Finesse
    M och M skrev 2011-08-18 18:47:06 följande:
    7-10 år, hur ska man då veta vilket år den ska slängas?
    Det beror ju på.. skulle jag ägt dom själv hela tiden skulle jag kassera den efter 10 år.. 
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • M  och  M
    cicci85 skrev 2011-08-18 18:20:30 följande:
    Det brukar vara en pil som pekar på årtalet och en som pekar på månaden. Om du har såna där plastglas från IKEA, som säljs billigt i 6-pack på barnavdelningen så finns det likadan datummärkning under dem!
    Kan du hjälpa mig tyda? Det är en cirkelformad märkning likt en urtavla med siffror från 1-12. Innanför dessa siffror som är mkt tydliga är det stämplat in två andra siffror. En nolla vid "klockan 5" och en trea vid "klockan 11". Hur ska man tolka det? Vilket år och månad är den tillverkad då egentligen?
  • M  och  M
    Finesse skrev 2011-08-18 18:49:17 följande:
    Det beror ju på.. skulle jag ägt dom själv hela tiden skulle jag kassera den efter 10 år.. 
    Känns somlite luddiga direktiv ändå. Har hört bara max 10 år
  • Finesse
    M och M skrev 2011-08-18 18:49:18 följande:
    Kan du hjälpa mig tyda? Det är en cirkelformad märkning likt en urtavla med siffror från 1-12. Innanför dessa siffror som är mkt tydliga är det stämplat in två andra siffror. En nolla vid "klockan 5" och en trea vid "klockan 11". Hur ska man tolka det? Vilket år och månad är den tillverkad då egentligen?
    är det inte 03 som är året då? Eller missförstår jag.. det som står i cirkeln är ju årtalet och sen vid pilen är det månaden..

I dotterns stol står det 08 å sen en pil på 10.. så oktober 2008... 
  • M  och  M
    Finesse skrev 2011-08-18 18:51:45 följande:
    är det inte 03 som är året då? Eller missförstår jag.. det som står i cirkeln är ju årtalet och sen vid pilen är det månaden..

I dotterns stol står det 08 å sen en pil på 10.. så oktober 2008... 
    Hm, enligt dom som säljer den ska den vara köpt för max 4,5år sedan, sif kan ju inte 2003 stämma...
  • Finesse
    M och M skrev 2011-08-18 22:12:14 följande:
    Hm, enligt dom som säljer den ska den vara köpt för max 4,5år sedan, sif kan ju inte 2003 stämma...
    Ta kort och lägg ut här
  • M  och  M
    Finesse skrev 2011-08-18 22:21:52 följande:
    Ta kort och lägg ut här
    Har den inte hemma tyvärr... Är via blocket jag tittat på den och frågat ägaren
  • FrkJenny
    M och M skrev 2011-08-18 18:49:18 följande:
    Ja, jag håller med Finesse om att det verkar vara en 03:a.
    Pilen går rakt igenom årtalet vill jag minnas - hittar inte fotona jag tagit på våra stolar och tänker inte ge mig ut och kika - så troligen ser man pilen som ett streck rakt igenom cirkeln mellan siffrorna 2 och 8, troligen riktad mot åttan. Det skulle ge augusti 2003 som tillverkningsdatum.
    Den kan säkerligen ha stått i lager hos någon försäljare och sålts först 2004-2005, kanske t.om. 2006, men knappast så mycket senare än så, tänker jag.
    Och även om den faktiskt köpts och tagits i bruk först för 4,5 år sedan så är det tillverkningsdatumet man utgår från. Materialet åldras ju från dag ett även om det säkert går långsammare innan den börjar utsättas för dagligt slitage.
  • Velveteen

Hej, jag har ett begagnat babyskydd av märket Be Safe Izi Sleep. Jag hittar ingen ingravering undertill i plasten med något datum. Det finns några klisteretiketter, men inga som verkar vara ett datum. Är det någon som har den som vet var tillverkningsdatumet står?! Själva stolen är grå med tyg i grått och ljusturkos med svarta prickar om någon känner igen det.

• molusken

Enligt NTF så ska man inte köpa en begagnad stol som är äldre än 5 år, alltså från tillverkningsdatumet, inte datumet när säljaren först köpte den..Plasten åldras ju av att sitta i bilen, både på sommaren i extrem värme och på vintern i kyla.

Nu står det tydligen 8-10 år på britax hemsida, så jag vet inte.. Men jag skulle aldrig köpa en begagnad stol som är äldre än kanske tre år. Tänk på att det är det viktigaste vi har som vi sätter i dem!

På alla godkända stolar ska det finnas en märkning i plasten som talar om tillverkningsår och månad.

• Lasse58

Vårt babyskydd tycks vara tillverkat november 2010. Det är stämplat/gjutet under sittdelen. Verkar faktiskt vara datum också, 30 ser det ut som. Vad A, B och C står för vet jag ej. Är detta någon standard tro? Man kan ju hoppas

Svar på tråden Vars ser man datumstämpel på tillverkningsår på bilbarnstol?