koas med 1-åring.
Ända sedan dottern föddes för 12,5 månad sedan har vi iprincip haft problem med henne.
Fram tills hon var 6 månader hade hon jättesvårt för att somna, när man väl hållt på att somna henne (som tog minst en timme oavsett i vagn, säng, famn osv), så vaknade hon iprincip var 5 minut ch gallskrek. Då tog det ytterliggare 15 minuter innan vi lyckades söva om henne, så höll hon på från att hon somnade för kvällen, fram tills klockan var 23 ungefär. På dagarna var hon dock väldigt nöjd och glad (förutom vid sovtillfällena, även dessa på dagen tog ca 1 timme varje gång).
Vid 6 månaders ålder blev det helt plöstligt bättre, visst kunde hon vakna och skrika någongång under kvällen, men hon somnade oftast väldigt fort och var glad och nöjd hela tiden. Detta varade ungefär fram tills hon var 7 månader.
Vid 7 månaders ålder började hon bli mammig, hade igen svårt att somna och var allmänt missnöjd. Kanske 2 veckor totalt sedan 7 månaders ålder, som hon verkligen varit nöjd, somnat gott osv.
Nu är det värre än någonsin! Hon klamrar sig fast vid mig, oavsett var vi är. Numera kan jag knappt gå utanför dörren och gå ut och gå, utan att hon börjar skrika.
Pappan funkar inte alls med, utan det är mig hon vill vara hos.
Hemma står hon och drar mig i byxorna och gallskriker ifall hon inte får vara i famnen.
I bärselen är hon nöjd, sålänge jag går, men jag kan inte gå runt med henne i bärselen all hennes vakna tid, det funkar inte! Jag kan inte gå på toa utan att hon står bredvid mig och vrålar. Jag kan inte göra någonting utan att hon skriker. Är jag dock inte hemma, så funkar det jättebra, men visst vill hon gärna vara uppe i famnen även då, fast inte så extremt som på mig.
Oftast somnar hon själv dock, utan problem. Skulle hon dock vakna, eller inte vilja sova är det stört omöjligt för mig att få henne somna om. Enda sättet att få henne somna då, är typ att hålla henne i famnen och låta henne skrika tills hon somnar. Är pappan hemma, så brukar han faktiskt kunna få henne att somna om inom 10-15 minuter.
Hon är också extremt känsligt för nya intryck. Var iväg en timme i tisdags på förmiddagen, då blev det 1,5 timmes skrikande innan hon lyckades somna efter lunch. Så är det varje varje gång vi är någonstans (hos mina föräldrar brukar det dock funka hyffsat, det gjorde de inte när hon var mindre). Men åka till stan är tex iprincip omöjligt, då får man isåfall ha henne i bärselen och absolut inte stanna någonstans, utan bara gågågå, sen får man det iallafall när man kommer hem..
Nu känner jag lite att jag kommit till någonsorts bristningsgräns. Jag orkar inte mer och jag känner mig så fruktansvärt dålig som inte kan få min egna fina lilla dotter att somna tryggt och gott om hon skulle vakna..
Här hemma ser ut som ett bombnedslag och jag får verkligen inte tiden till att städa. Visst vissa saker kan jag göra med henne i bärselen, men långt ifrån allt. Laga mat när jag är själv är ett större projekt med lilltjejen hemma.
Mitt i allt detta finns en go och glad blivande 3-åring som inte får den tiden han faktiskt behöver. Försöker göra så att vi tar barnen var för sig ibland, men får ändå fruktansvärt dåligt samvete.
Lilltjejen är också väldigt avundsjuk på storebror och såfort jag gör något med honom, kan vara sånna sakersom att hjälpa han ta på sig kläderna, så blir hon vansinnig och lägger sig bredvid mig och börjar kasta sig. Hon kan nämligen få för sig att kasta sig rakt bak från sittade för att hon blir arg på något, sedan ligger hon och rullar rundor tills man gör något med henne. Oftast slutar det med att hon kastar sig så att hon slår sig, eller rullar in i någon hörna eller liknanade.
Pappan jobbar heltid och sen har vi även ett hus som vi håller på att renovera utsidan på, så där befinner han sig väldigt ofta under sin lediga tid (men han är så illa tvungen att stanna inne ibland, trots att han egenligen måste få huset klart, så att vi ska kunna laga mat, fixa tvätt och sådär).
Har du några tips? Känns som att vi härdat ut länge nog nu!