• Shitzu

hur fixar man flytt till ny ort?

Jag är lite bekymrad för hur jag ska få allt att gå ihop.
    hyresvärdar vill ju ha en försäkran att man kan betala hyra, men min flytt handlar om att få arbete på ny ort.
    Jag måste se till att ha en dagisplats o skolat in barnen innan jag börjar jobba/sysselsättning.
    Den tiden jag skolar in, hur ska jag få inkomst och kunna betala hyran?

Det känns lite stressande att försöka sälja min bostadsrätt, få en ny lägenhet, söka nytt arbete, få en dagisplats samtidigt

Hjälp och tips från er som vet snälla? =)

• Svar på tråden hur fixar man flytt till ny ort?
  • mia maria

Ja du, det är ju lite knepigt o mkt att stå i på en gång!
    Jag föreslår att du fixar lägenhet först men att du söker jobb samtidigt.
    Är det bråttom med flytten, eller kan du vänta tills du fått jobb?
    Vad lever du på nu? Hur hade du tänkt dig inkomsten i din nuvarande lgh?

Var du än bor så får du ju vända dig till Soc om du skulle stå utan inkomst. Eller om du har någon semester eller föräldraledighet att ta ut?

Mitt tips är nog dock att fixa jobb först o fräsmt.
    Skulle du få en anställning så får du ju göra upp med arbetsgivaren om vilket datum du kan börja så att du hinner skola in på dagis först.

• Shitzu

Jag har inte jättebråttom att flytta och det skulle nog gå att skola in nu och det närmaste 3 mån utan problem. Men då tänker jag: hur lång tid tar det att få en plats på dagis, jag kan heller inte ansöka om dagisplats än eftersom jag inte vet vilket område jag får lgh.

Ja på ett eller annat sätt går det nog. På ett eller annat skrapar man nog fram den första månadshyran.

Finns det fler som varit i samma sits? Jag vill höra era historier =)

• beccagranen

Är det långt till den nya orten, eller kan det vara ett alternativ att pendla mellan?

Jag hadde börjat med att söka ett arbete, och vara aktiv efter en bostad.När du fått arbetet kanske det finns en möjlighet till en bostad i närheten och där efter även en förskola. Det är mycket att stå i om man är helt själv. Har man någon släkting/bekant som kan hjälpa till med barnvakt dyl. är det guld värt. Varför lockar den nya orten mer än din nuvarande?   

• skånegås

Sök jobb först! Sen kanske det kan vara en idé att ha förskoleplats i närheten av jobbet (om det är samma kommun som du bor i) och så hitta lägenhet på nåt bra ställe... Du kan ju också börja med att sätta ut bostadsrätten till salu, så vet du vad du har att röra dig med...

• Shitzu

Pendla blir lite för långt.
    Jag kanske kan fråga någon om de vill hjälpa mig med inskolning/barnvakt osv.
    Jag har velat flytta i många år men karlar och barnverkstan har alltid varit i vägen. Nu utan varken karl eller gravidmage i sikte tänker jag ta steget. Jag vill bo i en större stad, med mer möjligheter till jobb, studier och fritidssysselsättning. Dessutom har jag en del vänner där och jag vill verkligen vidga mina vyer! Jag har bott i den här byhålan i hela mitt liv, det är dax att gå vidare =)

• mia maria

Men har du inkomst nu??

Om det ej är bråttom med flytt så skulle jag ställa mig i bostadskö på nya orten, söka jobb - o när du har fått napp på jobbfronten så skulle jag skaffa boende o sedan dagis.
    I vissa kommuner så är det ju 3-4 månaders väntetid inom barnomsorgen (o kanske längre?), men det akn du väl ringa till den nya kommunen o fråga, hur läget ser ut?

• Medusan

Hyr i andra hand till att börja med, brukar vara lättare att få ett andrahandskontrakt.

• Shitzu
    mia maria skrev 2011-08-19 11:14:01 följande:
    Men har du inkomst nu??

Om det ej är bråttom med flytt så skulle jag ställa mig i bostadskö på nya orten, söka jobb - o när du har fått napp på jobbfronten så skulle jag skaffa boende o sedan dagis.
    I vissa kommuner så är det ju 3-4 månaders väntetid inom barnomsorgen (o kanske längre?), men det akn du väl ringa till den nya kommunen o fråga, hur läget ser ut?
    Jag har start-bidrag till november men sen är det dax att börja söka jobb.
  • Shitzu

apropå barnomsorg. Nu delar vi på avgiften. Om man bor i olika kommuner kommer vi fortsätta ha delad avgift?

• mia maria
    Shitzu skrev 2011-08-19 13:13:54 följande:
    apropå barnomsorg. Nu delar vi på avgiften. Om man bor i olika kommuner kommer vi fortsätta ha delad avgift?
    Kommer pappan att använda barnomsorgen på din nya ort också?
    Kommer han att betala underhåll eller har ni barnet 50/50?
    Det där får ni nog göra upp om sins emellan, skulle jag tro...
  • Shitzu
    mia maria skrev 2011-08-19 14:23:39 följande:
    Kommer pappan att använda barnomsorgen på din nya ort också?
    Kommer han att betala underhåll eller har ni barnet 50/50?
    Det där får ni nog göra upp om sins emellan, skulle jag tro...
    han kan bara ha de på helger. Nej inget underhåll. Undrar om man får bo i olika kommuner o ha delad vårdnad och delad avgift?
  • mia maria
    Shitzu skrev 2011-08-20 15:30:13 följande:
    han kan bara ha de på helger. Nej inget underhåll. Undrar om man får bo i olika kommuner o ha delad vårdnad och delad avgift?
    Ja, alltså delad vårdnad kan ni ha om ni så bor i varsin världsdel. Det har inget med var man bor att göra.
    Delad barnomsorgsavgift är det ju ni själva som bestämmer om, men min personliga åsikt är väl att om pappan inte betalar ngt underhåll för att  hjälpa till att försörja sitt barn så kan man ju tycka att han borde vara med o betala barnomsorgen även fortsättningsvis, även om han intekommer att utnyttja den för egen del (eftersom han bara har barnet på helger).
Svar på tråden hur fixar man flytt till ny ort?