• Sabbi

Fick du bestående skador av ditt planerade snitt?

Är intresserad då jag mer eller mindre har övertalats att föda barn, vet bara inte om jag ska välja vaginal förlossning eller planerat snitt. Såg omröstningen om vaginal förlossning och det är ju väldigt många som aldrig blivit helt återställda efter det. Så det lutar nog mer åt ett planerat snitt.

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 20:45
    Ni som svarar "ja" får gärna skriva något om de bestående skadorna som ni besväras av!

Omröstning
    Du måste logga in för att rösta eller se resultatet av omröstningen.
  • Svar på tråden Fick du bestående skador av ditt planerade snitt?
  • Familjeliivsfinastenick
    Larsson2006 skrev 2011-09-13 00:15:16 följande:
    Ok nån fler som har fått någosunär nära?

Jag frågade min läkare hur länge man bör vänta och hon svarade att det var bara att "sätta igång" så fort man orkade och hade fått tillbaka lusten.
    Jag läste runt på nätet inför min andra graviditet och såg att det på flera olika ställen stod att man bör vänta i minst ett år innan man blir gravid igen. Tog upp detta med både läkare och bm som inte alls ansåg det vara av betydelse. Jag blev gravid med mitt andra barn ca 1 år efter att jag blev filéad med första.
  • Larsson2006

Har fått så spridd information från alla olika håll allt från 3månader till 2år. Men de flästa säger som en av er nämde. När det känns ok i magen.

Vad menas med det?

När kännseln är helt återställd? När snittet läkt? När man kan använda magmusklerna som tidigare?

• Mammatilltretroll
    Minnie7 skrev 2011-09-10 03:01:06 följande:
    Ps- försvagade magmuskler fick jag nu efter min andra grav och vag förlossning men ej efter första och snittet

Hur vet man om man fått försvagade bukmuskler och hur länge brukar det sitta i?

Jag snittades 2005 (2 vaginala förloss 07,09 ) och har fortfarande inte känsel i nedre delen av magen och upplever att jag har svårt att få kontakt med nedre delen av bukmusklerna.

Funderar på om detta har med snittet att göra..?
  • Minnie7

Försvagade bukmuskler kopplar jag samman med att man ser gravid ut efteråt- alltså att musklerna inte kam hålla in det. Jag ser ut som jag vore gravid i 6-7 mån snart två år efter förlossningen. Inte kul alls.

• Rainbows

Jag har haft 3 snitt, twå akuta och ett planerat och har inte haft några bestående men alls. Läkte snabbt och fint på 6-8 veckor! 

• Larsson2006

Då har jag blivit snittad för andra gången (ca 4v sen). Jag är har fortfarande ingen känsel men har fantomsmärtor. Dessutom så får jag jätteont i magen när det är dax för att gå på toa för nr 2. Typ rejäl magknip, blir dessutom svettig och illamående.

• Minnie7

Raz: runt snittet då eller ända ner till Venus? Runt snittet r ju helt normalt. Har ingen känsel där heller men är inget jag märker av om jag inte nyper just där.

• Bling1975

Vet inte riktigt vad jag ska svara.

Man har ju oundvikligen ett ärr på magen. Mitt är ganska långt och ibland har jag som fantomsmärtor runt det. Jag tycker inte heller att det är speciellt skönt att ta på det området som har tappat lite känsel.

Men det är vad jag räknade med. Jag har inte speciellt bra läkkött och jag var 36 år. Det är knappt 9 månader sedan och det kan ju ta upp till 2 år innan man vet hur det blir.

Jag har däremot inga som helst men av snittet i min vardag. Det tog ca 3 månader innan jag slutade känna av snittet när jag använde magmusklerna.

• Aaglars
    Raz skrev 2012-12-16 05:25:23 följande:
    Jag har helt förlorat känseln på nedre magen.
    Fy så hemskt!
  • xena001

Jag blev urakut snittad. Har ingen känsel i nederdelen av magen nu 14 månader efteråt. Men väntar ett till barn som jag redan nu bestämt mig för att kämpa mig till ett planerat snitt, vilket inte skrämmer mig alls.

Känslen kan jag vara utan, eftersom jag vet att det räddade mitt barn :)

• Mammatilltretroll

Det verkar vara fler än jag som tappat känsel runt snittet..?

Hur stort område runt snittet är nedsatt känsel för er och är den helt nedsatt eller delvis?
    Är det bara när ni tar på huden som det är nedsatt eller även i fettvävnad/muskler om ni typ nyper tag kring eventuell snygg bilring..? ;)

• Minnie7

Jag kan nypa kanske två cm ovanför och under snittet utan problem. Men nyper jag i bilringen ovanför gör det ont

• Toka2

Annat: Första barnet: Mitt snitt var urakut, men allt som hade med själva snittet att göra gick fint. Jag läkte snabbt. Jag fick två barn till, vaginala förlossningar. Men.

Efter fjärde barnet fötts fick jag VANSINNIGT ont i magen, på vänster sida. Ingen tog mig på allvar. Efter 10 dagar, när jag tjatat mig in på Gyn, upptäcktes orsaken. Partiell livmoderruptur. Livmodervävnaden runt ärret/snittytan hade blivit tunnare och tunnare, för att till sist brista i samband med förlossningen. Visserligen "bara" ett litet hål, men inte så käckt med tanke på infektioner och så.

En del säger att de har sett en ängel. Jag har hållit en i min famn.
Svar på tråden Fick du bestående skador av ditt planerade snitt?