• Mrs Vesslan

Hur lång tid kan det generellt ta att potträna?

Vår kille på snart 3 ½ år ville nu när dagiset börja inte ha blöja på sig en dag när vi skulle dit. De andra barnen har blivit blöjfria under sommaren medans vi fokuserat på nappavväjning.

Nåja, min fråga är ca hur lång tid tar det innan den "värsta" fasen av potträningen är över? Typ när de har lite koll på att de behöver kissa utan att jag behöver fråga en gång i kvarten?

Även hur lockar jag honom till att bajsa? Han verkar ha en tendens till att gå och hålla sig och därmed bli hård i magen.

Att olycker sen händer är en annan sak.

• Svar på tråden Hur lång tid kan det generellt ta att potträna?
  • sweasmamma

min dotter började i april,slutade med blöja i maj (har ff på natten ) men helt blöjfri på dagen . Hon gillar inte pottan så mkt utan vill helst gå på toaletten !! men det tog 1 olycka och ett par dagar då hon bara fick ha trosor på sig och hon lärde sig snabbt. hon va 2 1/2 då!!

Lyka till  

• Queenie70

Min son bestämde också en dag att han inte skulle ha blöja och jag har inte tränat en dag. Han var väl då ca. 2 år och 9 månader. Det har hänt 3 olyckor sedan i våras. Enbart lite kiss. Han har dock blöja på natten. In början påminde jag ofta om det var dags att gå på toa men nu sköter han det där helt själv. Är de redo så tror jag inte man behöver "träna"

• vivi85

Min son på 3,5 har vart blöjfri på dagen i 2v.. Tog väl typ 1 dag innan han fatta poängen:) har provat innan men då har han ej vart mogen..

• pigglet

Beror nog på barnet, mognad och så. För vra barn har det kanske tagit ett par veckor från det vi tagit bort blöjan tills de oftast kissade på pottan.

• Mrs Vesslan

Intressant! Tack för svaren Skrattande

Han var intresserad av det i våras men sen försvann det, vi hade nog svårt att bibehålla intresset helt enkelt. Nu har han upptäckt att kompisarna går på toa så det är väl mer spännande då.

Vi kör på iaf, hoppas bara att bajseriet också kommer för nu har han "hållt" sig i två dagar.

Trevlig helg!

Svar på tråden Hur lång tid kan det generellt ta att potträna?