• Fannylovisa

Konverterat till Islam och har barn

Denna fråga vänder sig främst till konverterade muslimer, även andra får gärna svara om det tillför gott :) För ett tag sedan konverterade jag till Islam, jag har en dotter sedan tidigare och jag undrar hur löste ni det praktiska med barn när ni konverterat? En vuxen, jag som mor, tar ju steget att konvertera, och mitt barn får följa med liksom. Ja, inte på ngt dåligt sätt, tvärtom. Men eftersom det är en förändring, hur har ni löst detta på ett smidigt sätt? Jag lär mig hela tiden, samtidigt ska jag lära min dotter. Tar gärna emot tips, inshAllah! Salam

TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-19 23:23
    Dottern är 4 år

• Svar på tråden Konverterat till Islam och har barn
  • Emmi27

Är lite nyfiken bara, var du troende innan eller blev du troende nu innan du konverterade? Eller konverterade du för din mans skull?

• Fannylovisa

Jag har alltid trott på Gud, men varit fast i kristendomen. När jag träffade min man växte intresset för Islam. Han visste inte att jag skulle konvertera. Men jag kan lova att det var inte för hans skull. Jag kände bara att jag inte kunde dölja mig bakom ursäkter längre. Jag har äntligen hittat hem. Att konvertera för en mans skull vore vanskligt eftersom Gud tar emot den som är uppriktig. Men jag tackar Gud jag är muslim.

• Emmi27
    Fannylovisa skrev 2011-08-20 04:07:26 följande:
    Jag har alltid trott på Gud, men varit fast i kristendomen. När jag träffade min man växte intresset för Islam. Han visste inte att jag skulle konvertera. Men jag kan lova att det var inte för hans skull. Jag kände bara att jag inte kunde dölja mig bakom ursäkter längre. Jag har äntligen hittat hem. Att konvertera för en mans skull vore vanskligt eftersom Gud tar emot den som är uppriktig. Men jag tackar Gud jag är muslim.
    Okej =) Tack för förklaringen =) Har alltid undrat hur man kan konvertera till en annan religion om man ändå inte tror på det, bara för att det ska vara rätt för mannen så att säga. Så bra för dig att det är "på riktigt" liksom.
  • Honeyrose

önskar dig det bästa i detta livet och i nästa kära syster! så underbart att höra när någon konverterat! själv blev jag muslim för ca 7½ år sedan Alhamdulillah. var dock varken gift eller hade barn, så det kan jag inte riktigt dela med mig utav. men jag tror att det är fint som du säger, att du lär dig och samtidigt lär dig dotter, på hennes nivå så klart. att ofta prata om Allah och Paradiset och få henne att älskar Quranen. här är en fin artikel som handlar om barnuppfostran vid tidigt ålder

http://www.darulhadith.com/systrar/vikten_av_att_uppfostra_barnet_vid_tidig_alder.html

och vill även rekommendera några bra hemsidor där man kan både läsa och lyssna på audio lektioner mashAllah! mycket bra och de som ligger bakom sidorna har studerat islam och är rekommenderade av de lärda! må Allah belöna dem. 

www.islam.nu
    www.fatwa.se 
    www.darulhadith.com

må Allah leda oss på den raka vägen och låta oss vara bland de rättfärdiga muslimerna

• Liona

Jag tycker att du borde låta din dotter själv få välja vad hon vill.

• Fanny b

På samma sätt som ts har haft möjligheten att välja välja religion borde hennes dotter få samma möjlighet.

• emoni23

Jag och min man har lite samma funderingar, han är ifrån iran men inte praktiserande muslim men vi båda tror på gud vi äter inte fläsk hemma.

men vi har pratat om hur vi ska lära våra barn, och vi kom överens om att eftersom vi båda tror på gud så ska vi prata mycket om gud, och att gud skapat allt osv men inte så mycket om religioner och regler osv det blir bara konstigt att förstå för barn men jag tycker det är viktigt att de förstår begreppet gud tidigt, det gjorde inte jag, blev troende  i vuxen ålder och innan trodde jag inte på gud och det är skönt att känna att man har gud ibland så den biten är viktig för oss båda.

men som sagt man kan hålla regler, o sånt borta så länge det går och sedan när dom frågar kan man förklara men de bör ju få välja själv vilken religion de vill tillhöra...   

Svar på tråden Konverterat till Islam och har barn