• Anonym

Trivs på jobbet. Varför får jag då ångest av att gå dit??

Jag blir så trött på mig själv. Jag har alltid sån enorm ångest innan jag går till jobbet. På kvällarna innan jag går och lägger mig främst. När det är fredag så får jag ångest för att jag bara har 2 dagar ledigt innan jag måste dit igen. På kvällarna kan jag vilja gråta och bara strunta i allt. Säga upp mig. I de stunderna så känns det som att jag vantrivs otroligt mycket.

Men när jag väl är där så mår jag oftast bra. Jag har trevliga kollegor, ok arbetsuppgifter och känner mig hemma där. Så varför denna extrema ångest av att återvända dit?Känner någon igen det? Vad är det som är fel?

• Svar på tråden Trivs på jobbet. Varför får jag då ångest av att gå dit??
  • Anonym (Glömsk)

Ts vad jobbar du inom och på vilket sätt gör du fel ? Har du något som gör att du kommer ihåg ?

På ett sätt kommer jag undan pga min charm Oskyldig men det håller inte för alltid. Jag har skrivit fusklappar men när jag ska använda dom 1 månad senare så undrar jag hur jag tänkte... 

• Anonym
    Anonym (Glömsk) skrev 2011-08-23 18:09:06 följande:
    Ts vad jobbar du inom och på vilket sätt gör du fel ? Har du något som gör att du kommer ihåg ?

På ett sätt kommer jag undan pga min charm Oskyldig men det håller inte för alltid. Jag har skrivit fusklappar men när jag ska använda dom 1 månad senare så undrar jag hur jag tänkte... 
    Jag jobbar inom administration, så det krävs ju att man är klar i huvudet. Jag skriver mycket påminneslappar och anteckningar men jag glömmer alltid vad jag menat med dessa när jag återgår till dom. Trots att jag försöker skriva utförligt. Känns hopplöst ibland, man famlar runt i dimman känns det som. Även när jag upptäcker mina fel, och ska korrigera dom, så rör jag bara ihop det ännu mer. Jag är inte gjord för den sortens jobb.
  • Anonym (Glömsk)

Nu ska jag till jobbet med lätt ångest. Hatar ångesten. Hoppas bara att allt fungerar utan missöden...Skäms som katten för att jag inte kommer ihåg det jag ska. Basic saker som andra fattar direkt. Suck. Lipfärdig.

Eftersom jag inte fattar mer än jag ska så har jag tröttnat på att åka dit.... Synd för det är ett drömjobb för mig egentligen. Mycket pengar,lite att göra och prata mycketSkrattande.

• Anonym
    Anonym (Glömsk) skrev 2011-08-23 22:15:17 följande:
    Nu ska jag till jobbet med lätt ångest. Hatar ångesten. Hoppas bara att allt fungerar utan missöden...Skäms som katten för att jag inte kommer ihåg det jag ska. Basic saker som andra fattar direkt. Suck. Lipfärdig.

Eftersom jag inte fattar mer än jag ska så har jag tröttnat på att åka dit.... Synd för det är ett drömjobb för mig egentligen. Mycket pengar,lite att göra och prata mycketSkrattande.
    Gillar sånt också. Nackdelen med att jobba natt att man fungerar ännu sämre mentalt då
  • Anonym (ontimagen)

Känner igen det så väl. Jag får också ångest av att gå till jobbet fast det känns rätt ok när man väl är där. Trivs så bra med arbetskollegorna. Bara chefen som gör livet surt för mig ytterligare och är en riktig översittare.

Känner att jag inte alls trivs med att arbeta "office hours" må- fre. Men jag är ensamstående förälder och har ingen som kan ta hand om min dotter (snart 7 år) efter skoltid och fritids som bara är öppet må-fre t.o.m 18. Så det är jobbigt.

• Evines liv
    Anonym (Hilda) skrev 2011-08-21 09:20:33 följande:
    Här är en till som känner igen sig i nästan allt ni skriver. Men min ångest handlar nog om att jag är så rädd för att göra bort mig, jag måste vara perfekt på jobbet. Till varje pris. Det kostar på.

När jag sedan är ledig så är jag kvar på jobbet, jag ältar osv. Jag brukar säga att jag jobbar 24 timmar per dygn. Jag kan inte somna för att jag tänker på jobbet, jag drömmer om jobbet osv.

Jag har varit sjukskriven efter en utmattningsdepression o det var skönt på ett sätt för då slapp jag ju denna jobbångest.

Jag har tyvärr inga tips att komma med mer än att jag tycker att du ska söka för din ångest. Själv går jag i terapi plus att jag äter ångestdämpande de gånger ångesten är för svår.   
    Jag e som du..hur länge va du sjukskriven? jobbar du nu? hel tid?
  • Anonym (Hilda)
    Evines liv skrev 2011-08-25 16:04:22 följande:
    Jag e som du..hur länge va du sjukskriven? jobbar du nu? hel tid?

Oj, jag har varit sjukskriven länge efter min utmattningsdep då det låg mycket bakom o gnagde. Jag blev sjukskriven hösten -04, nu är jag utförsäkrad o arbetslös men praktiserar sedan ngr veckor tillbaka. Det ser ut att leda till en anställning.Glad Jag jobbar bara halvtid, jag orkar inte mer, eftersom hjärnan går på högvarv o jag inte kan slappna av.

• Anonym (ontimagen)

Jag känner att jag inte klarar att jobba heltid men har inte råd att jobba mindre heller.. så  jag vet inte vad jag ska göra då jag känner att jag inte orkar ga till jobbet..

• Anonym (Hilda)
    Anonym (ontimagen) skrev 2011-08-25 21:23:38 följande:
    Jag känner att jag inte klarar att jobba heltid men har inte råd att jobba mindre heller.. så  jag vet inte vad jag ska göra då jag känner att jag inte orkar ga till jobbet..

Jag vet, det är det som är så dumt. Alla fixar inte att jobba heltid, så är det bara. Vi är alla olika men vad ska man göra om man inte har råd...

Själv har jag ansökt om sjukersättning på halvtid då jag har har epilepsi som blir sämre när jag blir trött, stressad får ångest osv men det är svårt att få sjukersättning idag. Bara att hålla tummarna.  
  • Anonym (ontimagen)
    Anonym (Hilda) skrev 2011-08-26 14:12:41 följande:
    Jag vet, det är det som är så dumt. Alla fixar inte att jobba heltid, så är det bara. Vi är alla olika men vad ska man göra om man inte har råd...

Själv har jag ansökt om sjukersättning på halvtid då jag har har epilepsi som blir sämre när jag blir trött, stressad får ångest osv men det är svårt att få sjukersättning idag. Bara att hålla tummarna.  
    Jag ska träffa en läkare på företagshälsovården nästa vecka och ska verkligen få denne att förstå mig, sjukersättning upp till fulltid vore ju himla bra med tanke på hur jag mår nu när jag jobbar heltid och jag inte har råd att vara utan pengarna upp till heltid heller.

Mår skitdåligt och jobbet blir drabbat helt fel med massor av frånvaro, jag säckar ihop efter ett tag och sen när jag vilat upp mig är jag fit for fight igen och när jag återigen jobbat några veckor eller månader så mår jag dåligt igen och känner att jag inte orkar. Psykiskt så orkar jag inte, det känns inte som ett drägligt liv att leva. Jag är stressad och när jag är stressad blir jag ARG Skrikandes riktigt arg och det är inte ett värdigt leverne typ.
  • Anonym (Hilda)
    Anonym (ontimagen) skrev 2011-08-30 15:11:49 följande:
    Jag ska träffa en läkare på företagshälsovården nästa vecka och ska verkligen få denne att förstå mig, sjukersättning upp till fulltid vore ju himla bra med tanke på hur jag mår nu när jag jobbar heltid och jag inte har råd att vara utan pengarna upp till heltid heller.

Mår skitdåligt och jobbet blir drabbat helt fel med massor av frånvaro, jag säckar ihop efter ett tag och sen när jag vilat upp mig är jag fit for fight igen och när jag återigen jobbat några veckor eller månader så mår jag dåligt igen och känner att jag inte orkar. Psykiskt så orkar jag inte, det känns inte som ett drägligt liv att leva. Jag är stressad och när jag är stressad blir jag ARG Skrikandes riktigt arg och det är inte ett värdigt leverne typ.
    Ja, tänk om de som bestämmer kunde förstå det du skriver. Att det funkar att jobba heltid ett tag sedan kraschar man o måste vara sjukskriven. Man blir bra igen, jobbar heltid en tid, kraschar osv.
    Skulle vara bättre om vi kunde få halv sjukersättning o jobba hela tiden. Bättre för alla inblandade. 
  • Anonym (ontimagen)
    Anonym (Hilda) skrev 2011-08-30 15:24:38 följande:
    Ja, tänk om de som bestämmer kunde förstå det du skriver. Att det funkar att jobba heltid ett tag sedan kraschar man o måste vara sjukskriven. Man blir bra igen, jobbar heltid en tid, kraschar osv.
    Skulle vara bättre om vi kunde få halv sjukersättning o jobba hela tiden. Bättre för alla inblandade. 
    Ja precis så. Min arbetsgivare undrar ju varför jag får så mtk frånvaro och en del är pga henne också för jag mår dåligt bara av hennes närvaro och pressen här på jobbet. Men som sagt jag orkar ett tag sen tar det stopp totalt och jag ger upp.  Undrar hur jag ska få någon o förstå detta. Jag är "all for" ensam är stark men det går inte hur länge som helst.
  • Anonym

det kanske inte är pågrund av jobbet du får ångest

• Anonym (ontimagen)
    Anonym skrev 2011-08-30 15:45:52 följande:
    det kanske inte är pågrund av jobbet du får ångest
    Ändå trivs jag här men jag tål inte chefen helt enkelt.
  • Anonym (Jobbångest)

Lider också av kraftig ångest för jobbet. Trodde tidigare i livet att det var arbetsplatsen det var fel på, men detta förföljer mig var jag än jobbar.
    Det är vidrigt, och blir panik ibland eftersom det inte finns någon utväg innan den dag man fyller 67. Det sliter något fruktansvärt och helt säker på att det kortar livet.

Käkar redan piller, vilket hjälper något, men fortfarande så är det riktigt himla tärande och jobbigt. 
    Ibland intalar jag mig att det skulle hjälpa med ett mera kravlöst jobb, men jag tror bara att det skulle hjälpa tillfälligt tills ångesten anpassat sig till de nya förutsättningarna, då biter den till ändå. Det har känts bättre varje gång jag butt jobb hittills nämligen, men sedan har den kommit igen lik förbannat.

Ångesten hindrar min kärriär och gör att jag tvivlar på mig själv. Samtidigt tror jag att det är på grund av just dålig självkänsla och att jag tvivlar på mig själv som gör att ångesten får fäste, så lite moment 22, ångesten blir bekräftelsen på att jag inte klarar av det.

Är generellt än tänkande och känslosam människa, vilket är egenskaper som är kraftfulla men jobbiga att bära på och säkert gör mig mera sårbar. 

Finns det någon som lyckats bli av med denna destruktiva ångest för jobbet? 

• Anonym (2011)

Tråden är nästan 12 år gammal.

• Vispen74
    Anonym (2011) skrev 2023-06-04 14:18:35 följande:

Tråden är nästan 12 år gammal.

Ja så att svara ts vet jag inte vad det ger Flört Däremot är ämnet fortfarande lika aktuellt. 
  • Anonym (hm)

Jag känner likadant. Men jag känner det på jobbet periodvis också. Jag har slutat överanstränga mig, men jag känner inte att det jag gör är stimulerande eller meningsfullt. Jga trivs inte med de flesta kollegorna heller, även om det oftast går bra när jag väl är där, så känner jag aldrig att jag kan vara mig själv med dem, det är mer som jag spelar en roll med alla förutom två kollegor, och de jobbar jag nästan aldrig med.

Svar på tråden Trivs på jobbet. Varför får jag då ångest av att gå dit??