• Anonym (trött)

    Överklassnamn

    Vilka namn anser ni vara överklass?
    Löwengrip
    Bergholtz
    ...
     

    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2011-08-20 20:51
    om det är några särskilda namn som ni tycker då menar jag såklart...förlåt om jag var otydlig

  • Svar på tråden Överklassnamn
  • Anonym (petimätressen)
    Anonym (adel) skrev 2011-08-21 11:40:38 följande:
    Allt som föregås av ett von eller af är överklass. Sen även typ Siilvershiöld och Gyllenswärdh och den typen
    av namn
    Majoriteten av gamla svenska adelssläkter (och ju äldre desto finare naturligtvis) heter inte så utan har enkla namn. Detta beror på att heraldiken skulle vara tydlig och man hade inte så stora möjligheter att utforma komplicerade sköldar i gamla tider.

    Ser man namn som Svinhufvud, Grip, Bååt, Bonde, Horn eller Banér så vet man att det är gamla adelssläkter.

    Vilken kryddkrämare som helst får kalla sig X von Y.
  • Betty Boop

    Efternamn har inget med överklass att göra. Det är bara en löjlig fördom! Jag har ett adligt efternamn som står med i adelskalendern. Min pappa är baron och mamma är baronessa. Detta betyder INGENTING idag! Det har ingenting med pengar och förmögenhet att göra. Min familj är vanliga medel-svenssons. Pappa är baron och pensionerad fotograf och går vanligtvis runt i jeans och T-shirt, gärna med nåt roligt tryck. Ingen skulle gissa på att han är baron! Mamma är sjuksköterska och jag är lärare. Mina syskon har också "vanliga" jobb. Vi är uppväxta i ett villaområde i en svensson-förort till Stockholm. Efternamn har ingenting med klass att göra idag. Heter inte den stenrika HM-chefen Persson i efternamn?

  • Self Evident
    Anonym (petimätressen) skrev 2011-08-21 16:23:25 följande:
    Majoriteten av gamla svenska adelssläkter (och ju äldre desto finare naturligtvis) heter inte så utan har enkla namn. Detta beror på att heraldiken skulle vara tydlig och man hade inte så stora möjligheter att utforma komplicerade sköldar i gamla tider.

    Ser man namn som Svinhufvud, Grip, Bååt, Bonde, Horn eller Banér så vet man att det är gamla adelssläkter.

    Vilken kryddkrämare som helst får kalla sig X von Y.

    Det är min association också men sedan finns det ju flera definitioner av överklass. Jag förknippar överklass med anor och traditioner och inte matereillt välstånd, de flesta jag känner från de äldre adelssläkterna har inte direkt några tillgångar utan lever normala liv, men om man använder ekonomiska kriterier så tänker jag snarare Wallenberg, Bonnier etc.

    Den svenska överklassen, som jag definierar den, ser man nästan aldrig till i media. Några av mina släktingar är ingifta i gamla adelssläkter med kopplingar tilll kungahuset och de för en anonym tillvaro på olika gods, klär sig diskret och skulle aldrig flasha med sina tillgångar. Om ett namn uppfattas som överklass av en bredare publik, t.ex. Löwengrip, så är det oftast inte det utan mer nouveau riche eller helt enkelt någon wanna be. 
  • Anonym (Zazza)

    Är inte Löwengrip ett hittepånamn som Blondinbellas familj kommit på för att verka lite finare än vad dom i själva verket är? 

  • Anonym (adel)
    Anonym (petimätressen) skrev 2011-08-21 16:23:25 följande:
    Majoriteten av gamla svenska adelssläkter (och ju äldre desto finare naturligtvis) heter inte så utan har enkla namn. Detta beror på att heraldiken skulle vara tydlig och man hade inte så stora möjligheter att utforma komplicerade sköldar i gamla tider.

    Ser man namn som Svinhufvud, Grip, Bååt, Bonde, Horn eller Banér så vet man att det är gamla adelssläkter.

    Vilken kryddkrämare som helst får kalla sig X von Y.
    Jag menade ju vad som var överklass för mig. Vet att många heter lite enklare namn men som sagt för mig
    är namn som typ af Ugglas och liknande överklassnamn
  • Jexter

    hoppas verkligen du hittar en lösning på detta svåra och intressanta relationsproblem

  • requiem
    Jexter skrev 2011-08-22 15:27:18 följande:

    hoppas verkligen du hittar en lösning på detta svåra och intressanta relationsproblem


    Precis, denna frågeställning känns oproblematisk.. 
  • Mikael Andersson
    Betty Boop skrev 2011-08-21 16:28:59 följande:

    Efternamn har inget med överklass att göra. Det är bara en löjlig fördom! Jag har ett adligt efternamn som står med i adelskalendern. Min pappa är baron och mamma är baronessa. Detta betyder INGENTING idag! Det har ingenting med pengar och förmögenhet att göra. Min familj är vanliga medel-svenssons. Pappa är baron och pensionerad fotograf och går vanligtvis runt i jeans och T-shirt, gärna med nåt roligt tryck. Ingen skulle gissa på att han är baron! Mamma är sjuksköterska och jag är lärare. Mina syskon har också "vanliga" jobb. Vi är uppväxta i ett villaområde i en svensson-förort till Stockholm. Efternamn har ingenting med klass att göra idag. Heter inte den stenrika HM-chefen Persson i efternamn?


    Om du är adel så är du överklass, att du inte har några pengar är dina förfäders
    fel så du är fattig-adel.
  • Mikael Andersson
    Anonym (petimätressen) skrev 2011-08-21 16:23:25 följande:
    Majoriteten av gamla svenska adelssläkter (och ju äldre desto finare naturligtvis) heter inte så utan har enkla namn. Detta beror på att heraldiken skulle vara tydlig och man hade inte så stora möjligheter att utforma komplicerade sköldar i gamla tider.

    Ser man namn som Svinhufvud, Grip, Bååt, Bonde, Horn eller Banér så vet man att det är gamla adelssläkter.

    Vilken kryddkrämare som helst får kalla sig X von Y.
    Enligt skatteverket: ''Det är därmed inte möjligt att byta till ett nybildat efternamn som består av exempelvis ett prefix och ett huvudord. Namn bildade av exempelvis prefixen af, von, de, la, du, zu, van, mac eller liknande och ett huvudord har en sådan språklig form att de inte är lämpliga som nybildade efternamn (prop. 2015/16:180 s. 41).''
  • Anonym (petimätressen)
    Mikael Andersson skrev 2023-10-01 13:18:52 följande:
    Enligt skatteverket: ''Det är därmed inte möjligt att byta till ett nybildat efternamn som består av exempelvis ett prefix och ett huvudord. Namn bildade av exempelvis prefixen af, von, de, la, du, zu, van, mac eller liknande och ett huvudord har en sådan språklig form att de inte är lämpliga som nybildade efternamn (prop. 2015/16:180 s. 41).''
    Om du kollar så skrevs inlägget av mig 2011, och lagen kom 2015.

    Så ursäkta att jag inte är en psychic spågumma och kan få med sånt som inte finns än... 
  • Mikael Andersson
    Anonym (petimätressen) skrev 2023-10-01 13:22:49 följande:
    Om du kollar så skrevs inlägget av mig 2011, och lagen kom 2015.

    Så ursäkta att jag inte är en psychic spågumma och kan få med sånt som inte finns än... 
    Det fanns en lag innan 2011 emot att kreti och pleti tog sig Von namn så det är ingenting som Skatteverket kom på 2015.
  • Anonym (petimätressen)
    Mikael Andersson skrev 2023-10-01 13:24:57 följande:
    Det fanns en lag innan 2011 emot att kreti och pleti tog sig Von namn så det är ingenting som Skatteverket kom på 2015.
    Okej då, men det prövades fortfarande i domstol 2011 om du läser det du länkat till. Varför skulle man behöva pröva det om det redan var självklart? 

    "I dag finns det ett fåtal äldre efternamn som består av ett prefix och ett huvudord, t.ex. von Koch och af Wetterstedt. Sedan länge tillåts dock inte nybildningar av sådana namn. Namn bildade av ett prefix och ett huvudord anses nämligen inte ha en sådan språklig form att de är lämpliga som nybildade efternamn i Sverige (se bl.a. Patentbesvärsrättens dom 2011-02-28 i mål nr 09-106)."
Svar på tråden Överklassnamn