• ollebulle86

Låta sina 4-5 åringar springa ute till 22-23 på kvällen på sommaren?

Nu är jag nog lite extra gnällig och känslig för att jag är gravid, men här jag bor har vi en gård som det varit mycket spring ute på och en massa skrikande, sent. 22-23 tiden på kvällen springer det fortfarande en massa barn ute på gården som väsnas och sparkar boll osv.
    Jätte irriterande tycker i alla fall jag när jag ligger och försöker sova, men får väl skylla mej själv som inte orkar gå ut på gården och säger ifrån.

Barnen som springer ute så sent är väl från 4-5 års åldern och uppåt (jag har en son som är 5 år och jag hör att de är ungefär i samma ålder) och det jag reagerar på så är att man låter sina så pass små barn springa ute så sent?
    Visst, det har varit sommar, det är ute på gården och föräldrarna har (förhoppnignsvis) suttit ute med dom, men jag tycker ändå det är sent för så små barn att vara ute. Plus att de måste väl förstå att folk störs av det.

Som sagt, jag är extra gnällig just nu och extra känslig för grejor, men är inte det sent för barn i den åldern att vara ute? Visst om det kanske är nått speciellt nån gång, men varje kväll?

Och som sagt, vet att jag får skylla mej själv som inte säger ifrån när det stör mej, men är helt enkelt för trött för att orka sprigna ut på gården och säga till när jag sovit några timmar

• Svar på tråden Låta sina 4-5 åringar springa ute till 22-23 på kvällen på sommaren?
  • Gunilla 045

Har samma problem där jag bor..jag säger ifrån och blir arg..men föräldrarna säger bara "förstår inte"
    Jag har aldrig förstått hur man kan låta barnen vara ute i mörkret med tanke på att vad som
    helst kan hända..Trodde alla var rädda om sina barn.. Jag vill inte vara skräckkärringen som
    alla är rädda för..men man måste säga ifrån.....

• ollebulle86

De har ju varit ute till två-tre de äldre här, men då sa vi åt dom att dämpa sej.

Semestrarna har nog upphört, för de är inte ute så sent nu (eller så sover jag för djupt då). Jag har verkligen inte orkat, har varor helt slut, men å andra sidan har jag inte kunnat somna om igen.
    Jag tycker mest det är lite konstigt att man låter dom vara ute så sent, sen att det stör är ju ett stort minus...

• Den allsmäktige

Jag bor på en gård, och i onsdags blev en kille på 4-5 år omkullputtad av misstag genom att han sprang för nära gungorna. Han ställer sig upp och säger "Vad gör du din jävla hora?!". Blev helt chockad!

• ollebulle86

Ja språket på de små är hemskt ibland! Sådär låter ungarna på vår gård oxå.
    Kan ju säga att min son inte är ute på gården speciellt mycket för jag vill inte att han ska ta efter de andra.
    Som tur är så finns den många lekplatser i närheten där det finns många andra barn, jag går hellre dit.

• madridmamman

Jag vet inte vad jag tycker om tiderna...ska barnen inte upp till dagis så ser jag inget större problem med att de är uppe sent. Alla familjer gör olika. Där jag bor är många barn uppe till 12 och de verkar må bra:) Jag kan känna att det är lite mycket fixering vid tider i Sverige. Dock så tycker jag inte att man ska störa andra! Många ska upp tidigt och jobba och då kan man inte springa runt och skrika sent på kvällen. 22 gäller väl fortfarande som den tid i Sverige då man ska vara tyst?
    Knacka på hos föräldrara och förklara utan att dömma. De vill nog inte bli kritiserade i sin föräldraroll av en granne så jag tycker inte du ska anmärka på barnens sovtider. Säg att du för din del behöver sova tidigare och att du skulle uppskatta om de kunde hålla sig till de allmänt uppsatta reglerna för ovÄsen.
    Lycka till.

• ollebulle86

Jag tycker ju att man kan ha lite rutiner även om man inte ska på dagis dagen efter.
    Min son sover inte alltid den tiden heller, men han är i alla fall inne och i sin säng och har varvat ner.
    Är det helg och så är min son oxå vaken längre, men att vara ute och ränna, störa andra eller ej, tycker jag är lite konstigt när man är så liten.
    Nu är det problemet borta för jag blir inte störd längre så antagligen har det varit pga semester, men jag tycker ändå det är sent, semester eller ej.
    Nu är ju alla olika.

• pluppfamiljen

Alla mina ungar är ute till de stupar springer tjoar och tjimmar. De är 11, 10 och 4 år.  Alla andra barn är ju ute varför skulle jag hålla mina inne för. vanligtvis kommer de in vid 21 Lillan får ha sovmorgon varje morgon medan de större far till skolan vaknar 7 och är pigga. Solig

Blivande 6 barns mamma
  • pluppfamiljen

vanligtvis är när det är skola

Blivande 6 barns mamma
  • ollebulle86

Pluppfamiljen: jo fast det är ganska stor skillnad på 21 och 23 att de är ute och väsnas till 21 är ju inget konstigt, inte egentligen till 22 heller eftersom det är då det ska vara tyst, men sen får man ju som förälder ha så pass koll på sina barn så de inte stör. Tycker i alla fall jag.
    Jag är ingen perfekt förälder, min son är oxå uppe sent ibland, men då inomhus. Vill man inte ha sina barn hemma hos sej när det börjar bli mörkt ute?

Som sagt, jag är extra gnällig och känslig nu och stör mej på det mesta, men tycker ändå det är konstigt att man låter sina så små barn springa ute när det är så sent. Sen är jag nog extrem på andra hållet, gillar inte att min son är själv ute på gården, folk är inte så duktiga på att stänga grindar och så efter sej.

• sextiotalist

Nu hade jag nog inte låtit min 4-5-åring springa ute på en gård, men under ledighet och så, så hade vi inga tider. Så min lilla parvel kunde vid den åldern vara uppe till 22 ibland.
    Grannarnas barn (helsvenska skötsamma etc) har låtit sina barn vara ute fram till 21-tiden på kvällen nu under sommaren och där är den äldsta 4, de har ätit middag vid 19-20-tiden (går inte att undvika att lägga märke till det, då de har matbordet på precis andra sidan ;) ).
    Rutiner, alla behöver inte rutiner, utan fixar omställningar snabbt och smidigt och faller in väldigt snabbt i vardagen.

Kulturellt så har jag förstått att de som kommer från varmare länder har andra vanor. I vissa länder har man ju en siesta eller vilostund mitt på dagen, och sedan är man vaken sent istället.
    Vi svenskar som gärna vill ha vårt liv så tidsstyrt och fyrkantigt som möjligt förfasar sig över detta.

• ollebulle86

Jo min son är oxå vaken till den tiden ibland, men inte ute. Det är mest det jag reagerar på.
    Alla är ju såklart inte som jag, men när klockan är så mycket så är i alla fall jag hellre inne och myser med sonen så han får varva ner lite så han sen kan somna. Men det är som sagt jag.
    Hade de inte väsnats så mycket så de störde hade jag nog inte ens reagerat, det var i första hand det jag störde mej på men så tyckte jag även det var konstigt att man låter de vara ute så sent. Men alla är vi olika, och jag är extra gnällig och känslig nu som gravid

• Neblina

Min son är fem år och han får inte vara ute längre än max till kl 20:00, sedan ska han sova vid 20:30-21:00 oavsett dag. Dessa tider gäller oavsett  dag, barn behöver sin sömn och jämn sådan, skulle min son få vara uppe olika tider beroende på dag så skulle han inte må bra av det.
    Helt oacceptabelt att låta så små barn vara uppe, men är inte förvånad finns grannarr som tvingar sina 2 åringar att vara uppe till mellan 12-1 på natten för att de ska få sovmorgon.

Jag bloggar om skönhetsvård :) my-luxurysoap.blogspot.com/
  • ollebulle86

Hade jag låtit min son vara ute och springa på gården tills han själv blev trött så hade han varit ute hela natten just för att han är uppe i varv.
    Min son är oftast uppe lite längre på helgerna, men han vaknar ungefär samma tid oavsett när han somnar.
    Så vi låter inte han vara uppe längre för å få sovmorgon för så blir det inte ändå, men nån timme längre på helgen brukar han vara uppe.
    Min son har alltid haft lite senare tider än "normalt" då både jag och hans pappa jobbat sent och han varit på dagis till nio på kvällen.

• epson01

Låter som föräldrar som skaffat barn för att ha något att visa upp. Sen orkar dom inte ta hand om sina barn och sitter inne och super när ungarna är ute sent på kvällarna. Tragiskt!

• Frufilifjonk

Ja....visst låter det konstigt att det finns föräldrar som låter sina 4-5 åringar vara
    ute och leka så sent på kvällarna.... jag som alltid har tyckt/trott att barn mår som
    bäst av att lägga sig på kvällen och vara vakna och ha sin aktiva tid på dagen då det är ljust....eftersom det påverkar tillväxten och utvecklingen. Nu har jag aldrig haft kvällspigga barn, utan dottern har alltid blivit dödstrött på kvällarna och somnade redan vid 22 tiden då det var nyår och hon fick vara upp så länge som hon ville. Blir inte barnen trötta?? märkligt kan man tycka. Nä jag tror att det är viktigt att barn sover ordentligt för då mår de bättre.

• ollebulle86
    Frufilifjonk skrev 2011-09-29 18:40:32 följande:
    Ja....visst låter det konstigt att det finns föräldrar som låter sina 4-5 åringar vara
    ute och leka så sent på kvällarna.... jag som alltid har tyckt/trott att barn mår som
    bäst av att lägga sig på kvällen och vara vakna och ha sin aktiva tid på dagen då det är ljust....eftersom det påverkar tillväxten och utvecklingen. Nu har jag aldrig haft kvällspigga barn, utan dottern har alltid blivit dödstrött på kvällarna och somnade redan vid 22 tiden då det var nyår och hon fick vara upp så länge som hon ville. Blir inte barnen trötta?? märkligt kan man tycka. Nä jag tror att det är viktigt att barn sover ordentligt för då mår de bättre.
    Jag vet hur det är med min son, låter jag honom vara uppe som han vill och springa runt eller titta på tv så kan han vara vaken hur länge som helst. Stänger jag av tv:n och lägger honom i sängen så somnar han snabbt.
    Hade han sprungit ute hela kvällen/natten som han velat och väntat på att han ska bli trött så hade han nog aldrig somnat just för att han är uppe i varv.

Men alla barn är väl olika.
    Nu är där inga barn ute så sent (inte som är små och väsnas i alla fall) så jag tror helt enkelt att det har varit föräldrar med semester som låtit barnen vara ute längre då.
    Alltså inget som stör mej längre.

Jag är heller ingen direkt utemänniska heller, inte sonen heller, det gör väl att man reagerar lite mer att de är ute så sent.
    Men som sagt, alla är olika Hade jag inte vaknat och blivit störd av det så hade jag nog inte reagerat. Sen får jag skylla mej själv som inte sa ifrån att de störde.
  • Frufilifjonk

Ja alla är olika så klart. Tur att du inte störs av det längre Glad. Här är både jag och dottern kvällströtta med en sambo som kan vara vaken hela natten om det skulle vara så.

Svar på tråden Låta sina 4-5 åringar springa ute till 22-23 på kvällen på sommaren?