Zinkbrist. Jag hade ett mindre men envist nagelsvampangrepp på sidan av ena stortånageln i många år och har noggrant följt flera receptfria behandlingar år efter år. Loceryl, Scholl, den där tuschpennan som inte säljs längre och även ättiksprit mm. Som vanligt kommer nagelsvampen tillbaka så fort man slutar med behandlingen. Med Scholl höll jag på i 8 månader till (tot.24 mån) efter att en ny frisk nagel vuxit ut. Svampen kom tillbaka inom 5 veckor.
Lösningen kom av en slump. Jag misstänkte länge att jag hade brist på b12 och testade att äta ett kosttillskott som även visade sig innehålla zink av någon anledning (bra att ta som kombo kanske?). Jag hade då sedan ett par månader tidigare gett upp kampen mot nagelsvampen och sakta sett ångest-svampen komma tillbaka. Efter ett par veckor märkte jag att svampen slutade växa och efter ytterligare ett par att den tom. såg ut att krympa. Två månader senare var svampen borta. Nu har det snart gått ett år och svampen har inte kommit tillbaka
Det jag gjorde var att äta en tablett (15mg zink) ca. var tredje dag i några månaders tid. Idag har jag gått över till en naturlig källa (ekologisk chlorella) som alltid är bättre och skonsammare för kroppen. Det hade nog ingen betydelse men jag såg även till att hålla nageln nedklippt så nära fästet som möjligt för att minimera fuktfickor som svampen trivs i.
Har kollat runt lite på nätet för att hitta förklaringen. När man har brist på zink rubbas tydligen syra-bas balansen i kroppen så att en ph-miljö som gynnar svampar uppstår. Huden är även ett av de organ som har störst behov av zink så när man får brist märks det fort på huden. Mjäll, fot/nagel/köns/tarm-svamp, torr/flammig hur och även psoriasis och rosacea (enligt några engelska forum) kan bero på zinkbrist. Det är tydligen ett av de vanligaste ämnena tillsammans med d-vitamin och magnesium som majoriteten har brist på.
Så varför får man då zinkbrist? 1. Den största källan till zink finns i skaldjur, särskilt ostron och musslor, något som inte är så vanligt att äta varje dag på våra breddgrader. 2. Vi får i oss för mycket koppar genom dricksvattnet. Koppar och zink är antagonister och tar ut varandra. Kopparn håller farliga bakterier borta från vattnet.
Hoppas det här är kan vara till hjälp för någon och lycka till i kampen svampen!