• Carrie

Sömnfråga gällande 2,5 åring.

Vår son har alltid sovit dåligt & verkar ha litet sömnbehov. Det stora problemet är att han vaknar på natten & kan inte somna om utan ligger vaken i 2-4 timmar innan han somnar. Detta händer 2-5 gånger per vecka, är det verkligen normalt?? När jag pratade med vår BVC-ssk om detta säger hon att det beror på att han har torr hud som irriterar honom samt att han äter för lite fett? För mig låter det väldigt konstigt eftersom han äter bra samt aldrig har visat tendenser att vara störd av sin hud, jag smörjar dock med mjukgörande krämer enl. rek. från BVC. Han sover inte på dagen förutom de dagar han är på fsk.
    Ska jag söka annan hjälp än BVC för detta?  

Äntligen! 1/11 08 föddes vår son!
  • Svar på tråden Sömnfråga gällande 2,5 åring.
  • BVC Sköterskan

Hej!

Jag vet inte vad som ligger bakom er BVC-sköterskas uttalande, men det låter lite märkligt att skylla på huden och för lite fett?!

Min erfarenhet är att barn kan fotsätter vakna en eller flera gånger per natt ända fram till skolåldern, kan även hända senare naturligtvis. Ofta somnar dock de flesta om ganska snabbt om mamma eller pappa kommit in och tittat till.

Normalt beror de på att deras sömnmönster ser annorlunda ut och att de är mer känsliga för förändringar (vad som sker runt omkring, ljud, lukter, ändrad sovställning och så vidare). Dessutom vet man att barn bearbetar och drömmer mycket under sömnen.

Barn som däremot länge och upprepat haft problem som du beskriver, att vara vaken flera timmar per natt, bör man dock vara mer uppmärksam på. Det är ofta viktigt att fundera på om de har svårigheter att varva ned, hur rutinerna kring läggningen ser ut, hur de sover och mår generellt.

För att komma vidare tycker jag att ni dels kan rådfråga på barnläkarmottagningen och dels barnpsykologerna på BUP. Enligt min erfarenhet, är det de som har mest kunskap om vad som kan påverka sömnen för små barn, om inte BVC´s kunskap räcker till.

Mvh Christine

Svar på tråden Sömnfråga gällande 2,5 åring.