• majamajas

"Husdjur"???Varning för dem som har spndelfobi!

Jag har inte spindelfobi i vanilga fall, men när jag skulle ner i tvättstugan i dag, satt detta rara lilla "husdjuret" i trappan, ca 8 cm i dm. Skrikandes Men jag skall lova att det knöööööööt sig i magen. Hur reagerar ni, om ni träffer en sådan????Skrikandes

• Svar på tråden "Husdjur"???Varning för dem som har spndelfobi!
  • majamajas
    Kaupa Jaur skrev 2011-08-22 23:00:29 följande:
    Jag skulle låta den sitta bara.. Och om den ramlar ner i tvätten är det ju bara att skaka av tvätten så den ramlar ner? Eller ja, åker den med i tvättmaskinen dör den ju garanterat å andra sidan.

Nej men jag skulle låta den vara eller ta den i kroppen och släppa ut den. Inga svenska spindlar bits, man ska lyfta den mellan tummen och pekfingret i det runda på kroppen.
    Tidens Sand skrev 2011-08-22 23:30:46 följande:
    åh vilken mysig :D jag skulle nästan ha tagit den och lagt i ett terrarie :D men annars hade jag plockat den och släppt ut så att den inte går ett öde i en dammsugare eller under en sko/tidning :P
    Ja, tur det finns sådana hjältar som ni! Det sparar säkert många spindelliv! Själv är jag så, att jag försöker ignorerar dem, (förtränger), men håller ett öga. Skulle dock aldrig få för mig att ens börja jaga dem. Och ta dem på kroppen och bära ut dem?? HUUUUUUBA: Nähhh jag nog lite respekt för de små raringarna när det kommer till kritan.
    iwannarock skrev 2011-08-22 23:04:05 följande:
    Fy fan  du varnade ju men jag va så klart tvungen att titta ändå, nu kryper det i hela kroppen. jag hade ALDRIG mer gått in i tvättstugan ALDRIG....
    Och sen kan det kanske ändå kannas lite spännande??? Som att se en skräckfilm?? Jag får nu den där känslan i magen, bara jag tittar på fotot igen!
    Han hade emellertid flyttat på sig sen när jag skulle hämta tvätten, men jag visste inte VART, bara några små polare till honom såg jag, men de gör mig inget alls.Tungan ute

Dock har jag förstått att jag är en stor jävla mes, när det gäller STORABRORSAN! Tack för era svar!
  • listo
    majamajas skrev 2011-08-22 16:35:35 följande:
    I et vanligt hyreshus med tvättsuga i källaren. (Ja, jag kan sätta mig in i hur det måste kännas och ha spinelfobi på RIKTIGT. Det måste vara vedervärdigt. Kan de bitas?
    Alla spindlar kan såklartbitas, de är ju rovdjur. Däremot kan inte såna där spindlar bita hål på människor.
    Nämen det ÄR så. Jag hörde det av en som hade hört det på FL...
  • majamajas
    listoplisto skrev 2011-08-24 07:16:27 följande:
    Alla spindlar kan såklartbitas, de är ju rovdjur. Däremot kan inte såna där spindlar bita hål på människor.
    Ohh tack, det känns lite lugnare!
  • tackförfisken

Vi har ett par sådana husdjur i källaren:) försöker vara noga så vi inte städar bort dom där nere.( Det är nästan som att en katt för råttor;) dom jobbar bra där, fångar kryp som vi tycker är bra mycket äckligare.

• Chickmum

Har gått i spindlterapi och är "botad" från fobin, men jag måste varje år vänja mig vid kräken, dvs när jag ser en sån här bild måste jag titta tills pulsen går ner och peka med handen tills jag slutar tycka det är jätteläskigt. Kommer aldrig att tycka om dem. Men har vant mig av från att titta aktivt efter dem (tex under skrivbordet på jobbet, då var det jobbigt, med terapin har det beteendet försvunnit, puh!). Jag är universitetsutbildad biolog och har ingen logisk anledning till att jag utvecklat fobin, möjligen att det finns en predispiodition för fobier i min släkt.

• Ruggugglan

Jag har fobi mot spindlar och blir helt skakis. Bilder går an rätt bra men inte riktiga... Rynkar på näsan

Förra året var jag ute på vår uteplats och när jag gick in för att tvätta händerna skymtar jag något på min axel i spegeln. Där sitter en spindel i size megastor och jag skriker och får fullständig panik! Sambon rusar in på toaletten och undrar vad som händer. Jag försöker slita av mig tröjan och gråter. Jag var helt hysterisk. Efteråt låg jag i soffan och hyperventilerade.

Jag inser ju själv hur fjantig jag är. Spindeln kan inte göra mig någon som helst skada, men det är som att jag flippar ur helt.

• tackförfisken

Jag har fobi mot älgflugor jag, där kan man snacka om äckliga kryp. Går inte att ta ihjäl dom heller.. Brrrr

• majamajas

Ja, det är helt sant att de "håller efter andra småkryp", det är ju deras mat, men de kunde ju se lite "mindre skräckinjagande ut"! Som nyckelpigor, som ju också är rovdjur, men de är ju enbart gulliga.

Chickmum skrev 2011-08-24 07:48:51 följande:
    Har gått i spindlterapi och är "botad" från fobin, men jag måste varje år vänja mig vid kräken, dvs när jag ser en sån här bild måste jag titta tills pulsen går ner och peka med handen tills jag slutar tycka det är jätteläskigt. Kommer aldrig att tycka om dem. Men har vant mig av från att titta aktivt efter dem (tex under skrivbordet på jobbet, då var det jobbigt, med terapin har det beteendet försvunnit, puh!). Jag är universitetsutbildad biolog och har ingen logisk anledning till att jag utvecklat fobin, möjligen att det finns en predispiodition för fobier i min släkt.
    Ja, jag vet inte om det kan ligga i släkten? Har du forskat i det, du som är biolog? Kan det inte ha att göra med en mycket obehaglig upplevelse i barndomen? I min släkt är det bara 1 av mina döttrar som har spindelfobi, men hon blev inte hjälpt av terapi. När hon var ca. 5 år såg hon av MISSTAG en stund på en förfärlig film. (Flugornas herre.)  Efter det var det kört. Hon började kissa på sig, och fick panik när hon så ett kryp, det räckte med att det låg något svart ludd på en matta, då började hon gallskrika och fick riktig panik. Stackars dem som har fobi på riktigt!

Tur att terapin funkar för vissa!
  • södertälje

Ser ut som det vi kallar för vargspindel,har några i uterummet.

Bästa ohyres fångaren,flugor,myror och annat man inte vill ha in.Jag har ingen spindel fobi.

Däremot har jag fått lära mig att ha några hus spindlar betyder att man har ett friskt hus   

• tinis77

Jag fångar den i något, tar kort på den, ropar på barnen så de får se och sen bär vi ut den.

• Favete Linguis

Jag hade nog inte reagerat , har 7 st som husdjur i olika strl :) fascinerande djur faktiskt med fina färger ! Vanliga husspindlar är ju inte Jättefina att glo på dock

• lindissen

Har också sådana bestar. Förr bar jag alltid ut dem, men nu har jag faktiskt tröttnat lite och tar dem ofta med flugsmällan istället:)

• BymBym

Jag har egen spindelterapi varje gång jag går ner i källaren... När vi var nyinflyttade var det jobbigare. Mötte en best, släppte en tung bok på den

• Themis

En finfin husspindel ju!

Här finns en insektsnyckel på nätet, där kan man visa barnen vad de hittat för nåt skoj, oavsett antal ben:

www.entomologi.se/arachnida/index.html

(Välj över till insekter högst upp till höger)

För övrigt anser jag att anonyma i trådar om harmlösa ämnen bör ignoreras.
  • Iwy

Jag hade skrikit så högt att stackaren hade blivit döv och krävt att sambon slänger ut den. (Dödar inte gärna spindlar då de egentligen gör nytta)

• Jellybeanbaby

Nej men alltså fyyyy tusan för TS! Tungan ute
    Nu tittade jag på sladd-helvetet i hörnan av datorbordet och trodde det var en spindeljäkel! Tungan ute

• lindissen
    Jellybeanbaby skrev 2012-08-30 20:19:14 följande:
    Nej men alltså fyyyy tusan för TS! Tungan ute
    Nu tittade jag på sladd-helvetet i hörnan av datorbordet och trodde det var en spindeljäkel! Tungan ute
Svar på tråden "Husdjur"???Varning för dem som har spndelfobi!