• Anonym (5 snart 6 veckor)

Har mitt barn kolik?

Hej. Min son är 5 veckor snart 6. Jag slutade amma när min son var tre veckor för min mjölk tog slut då jag operarade bort blindtarmen.

Han fick då babysemp och blev hård i magen. Tidigare bajsade han ca 8 gånger per dag och mådde jätte bra. Nu fick han kämpa ut hårda bollar. Vi kontaktade då bvc som rekomenderade babysemp bifudus. Vi köpte det och bajset blev mjukare men han bajsar bara 1 gång på 2 dagar. Och han får kämpa ut bajset. I samband med allt detta så har han börjat få skrik attacker på eftermiddag/kväll. Han vaknar och äter väldigt glupskt och kommer inte till ro med maten och efter det skriker han som att han har ont i magen. Han går inte att trösta och det kommer tårar. Han skriker till nästa  måltid och då somnar av ren utmattning. Sedan sover han jättebra och vaknar o äter. Under hela resten av dygnet sover han mycket men vaknar för mat var 3-4 timma. Och när han är vaken mår han bra. 

Vi har nu bytt ersättning till NAN men ser ingen skillnad.

Är det kolik min son har fått? Eller beror det på att vi gått från bröstmjölk till ersättning? Hans bajs är grynigt som keso och brandgult och förra avföringen var aningen lite grönaktigt också.

Tacksam för tips och ideer

• Svar på tråden Har mitt barn kolik?
  • FridaKarin

Glömde säga att när han får maten och ätit ett litet tag så börjar det låta väldigt mycket från hans mage. Det kurrar och låter om tarmarna. Och sedan släpper han flaskan och gallskriker. 

• BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att det är inte ovanligt att spädbarn har besvär med magknip och därmed får svårare att komma till ro, under de första tre-fyra månaderna. Karaktäristiskt är att det brukar eskalera från två veckor och vara som värst mellan 4-8 veckor. Därefter brukar det trappas ned och vara som bortblåst runt tre-fyra månader.

Kolik är inte farligt och det går över, men det är besvärligt och jobbigt för både barnet och föräldrarna under tiden.

Om er son skulle sluppit dessa besvär om du fortsatt amma får du nog aldrig veta. Jag tycker därför att du skall sluta fundera på det. Du var tvungen att operera bort blindtarmen och det gav inga alternativ. Punkt slut!

Man vet att bröstmjölken innehåller naturligt laxeringsmedel som gör att avföringen blir smidigare. Därför bör man vara mer uppmärksam på barn som får ersättning, så att de inte blir förstoppade. Bajsar barnet var tredje dag finns det dock egentligen inga misstankar om det, om inte avföringen är väldigt hård naturligtvis.

Ytterligare en faktor som kan bidra till magbesvär, när man matar med nappflaska, är att maten kommer ganska fort. Barnet behöver inte kämpa lika mycket som vid amning. Det kan göra att magen inte hinner med, precis som när man själv äter för fort. Se därför gärna till att mata honom i upprätt läge, ha en napp som gör att han får kämpa lite, hjälp honom rapa mitt i och efter maten.

Att avföringen skiftar i färg och form är helt normalt, både barn som ammas och får ersättning. Det beror helt enkelt på vad de äter och hur fort maten går genom magen-tarmarna. Skiftningar i gul-brun-grönt är helt normalt. Skulle du däremot se svart (bortsett från barnbecket vid födelsen naturligtvis), rött eller vitt i avföringen kan det vara tecken på att något inte står rätt till. Då bör du höra av dig till BVC.

Barn kan ha besvär av magknip till följd av förstoppning, men det kan även bero på barnets omogna mag-tarmmiljö. För att hjälpa den omogna magen på traven, kan man till exempel erbjuda ersättning med tillsatt aktiv bakteriekultur eller Semper magdroppar (lactobaciller), som hjälper magen i balans.

Hur som helt, även om det är "normalt" med magknip och gaser under de första månaderna bör man naturligtvis vara uppmärksam på att det inte rör sig om någon överkänslighet eller dylikt. Det är jag dock säker på att ert BVC i så fall skulle noterat.

Hoppas att det snart blir bättre Glad

Mvh Christine

Svar på tråden Har mitt barn kolik?