• Juliette F

    Vilken ÄD-klinik har du erfarenhet av?

    Startar en ny tråd där alla vi med erfarenheter från olika ÄD-kliniker i Europa (eller i världen) kan samlas och berätta om våra erfarenheter! Vi blir bara fler och fler som väljer denna fantastiska möjlighet till biologiskt barn som ÄD innebär, och behovet av information om vart man kan vända sig blir också större. 

    Information som jag tror många "nybörjare" är intresserade av:

    Kliniken i sig. ISO-certifierad? Bra bemötande?
    Väntetider?
    Tester som krävs? 
    Känd eller okänd donator? Donators ålder? 
    Bra graviditetsstatistik på kliniken? Take home baby-statistik? 
    Prisuppgift (ÄD, delad ÄD, embryoadoption)? Vad ingår i priset (ÄD, mediciner, tester mm)
    Lätt att ta sig till klinik - flyg, ev hotell osv.
    Hur många embryor kliniken tillåter att man sätter in.

    Nu behöver man ju inte svara på alla dessa frågor, men de finns där som lite vägledning i vad jag själv sökte för info när jag valde klinik! Solig     

         
      


    TRÅDSTARTARENS TILLÄGGSKOMMENTAR 2012-07-09 13:41
    Lägger till att Unica i Tjeckien också gör embryoadoption (EA), och de garanterar två tinade blastocyster (femdagars), för 1500 euro totalt. Embryorna är enbart från donatorer (ej par med fertilitetsproblem), färskförsök som har lett till graviditet, dvs de frysta embryorna behövs ej längre av paret som "beställt" dem. Och som därför donerar dem till andra par. Chans till graviditet är ca 30% per försök enligt uppgift.
  • Svar på tråden Vilken ÄD-klinik har du erfarenhet av?
  • Hemliga damen

    Bra att du mejlar Gaaa. Då får du en känsla för hur det verkar. Jag gjorde så att jag mejlade ett tjugotal kliniker och ställde samma frågor till alla. La in dem i ett excelark för att få en överblick. Om du tycker att en klinik verkar krånglig så kan det vara att de är noggrannare än andra. Eller du kanske tycker det är bökigt att ta sig dit men annars bra. Räds inte bökigheten! Reprofit är en bra klinik med goda resultat, har inte varit där själv men vet flera som varit där med bebis som resultat. Har skrivit tidigare i tråden om den kassa kliniken, dit ska du verkligen INTE åka.

  • Gaaaa

    Unica har inte svarat ännu. Repogennsis svarade samma dag.

    caspianne har antagligen bytt namn. Vilken klinik pratade hon om??

  • Gaaaa
    Hemliga damen skrev 2012-09-12 19:00:06 följande:
    Kolla sidan ett i denna tråd. Hon har inte bytt namn

    Daa oj då lite snurrigt här :-S
  • Bling1975

    Vi fick vår underbara dotter för 7 månader sedan efter ÄD på San Diego Fertility Centre i USA förra sommaren.

    Kliniken i sig. ISO-certifierad? Bra bemötande?
    Kanske det mest fantastiska ställe jag någonsin har varit på och då har jag varit hos läkare och kliniker i 4 olika länder under de senaste 7 åren. Vänliga, engagerade och lätta att ha att göra med. De rapporterar regelbundet till USAs kontrollorganisation som för statistik över kliniker. Mycket kontakt via mejl och alltid snabba att svara. Väl på plats i USA fick vi dagliga mejl och samtal med information om behandlingen och sedan om hur våra embryon utvecklades från dag till dag.

    Väntetider?
    I princip inga från klinikens sida men det beror givetvis på vilken donator du väljer.

    Tester som krävs?
    De vanliga, har inget minne av att de ville ha något speciellt som vi inte redan hade tagit.

    Känd eller okänd donator? Donators ålder?
    I USA väljer du donator själv. Kliniken har en egen förmedling av lokala donatorer vilket är mycket prisvärt men du kan välja vilken agentur du vill så länge kliniken godkänner donatorn.
    Man får otroligt mycket information om donatorn och kan själv välja vilken nivå av anonymitet eller öppenhet man vill ha. Vi valde samma som i Sverige så vår dotter har rätt till uppgifterna när hon fyller 18 år. Andra valde att träffa sin donator innan och andra ville ha det helt anonymt. När man reser så långt som vi gjorde så ser de helst att man väljer en donator som har donerat tidigare med gott resultat.

    Bra graviditetsstatistik på kliniken? Take home baby-statistik?
    De pratar bara om take-home-baby siffror och de ligger på fantastiska 80% enligt officiella siffror. Vi lyckades på första försöket och fick 8 blastocyster till frysen.

    Prisuppgift (ÄD, delad ÄD, embryoadoption)? Vad ingår i priset (ÄD, mediciner, tester mm)
    Medicin för donator: $2.200
    Cykel inkl donator och garanti: $31.750 (varav 8.000 till donatorn)
    Advokat: $1.000

    Garantin vi valde innebar att alla FET ingick vid behov och vi fortfarande inte födde en levande bebis så skulle vi få klinikens avgifter tillbaka. Kompensationen till donatorn och advokaten samt mediciner får man inte tillbaka.

    Lätt att ta sig till klinik - flyg, ev hotell osv.
    Det är ju såklart långt bort, men vi hade en underbar semester med sol, bad, shopping och god mat så det var verkligen värt det. men det hade såklart blivit lite dyrt och tidskrävande om det hade tagit många försök.

    Hur många embryor kliniken tillåter att man sätter in.
    Man bestämmer tillsammans, vanligtvis 2. Tror de kan tillåta 3 i vissa fall men med tanke på deras resultat känns det onödigt riskabelt.

  • maja13

    Hej! Någon som har erfarenhet av IVF klinik Alicante i Spanien? Väntetid? Kostnad? Planerar vända oss dit i höst... Mvh Maja

  • tur till slut

    Hej! Jag kan varmt rekommendera Clinic "ELITE" i Tartu. Ingen väntetid och trevligt & proffsigt bemötande. Tartu är dessutom en trevlig liten universitetsstad där man kan fördriva några dagar på mycket prisvärda caféer.
    Vi lyckades efter flera IVF'er (på annan ort och med egna ägg) här få en underbar liten dotter med donerat ägg!

  • Cami01

    Hej!
    Ser att denna tråd är gammal men hoppas på att sparka liv I den!
    Jag är ute efter all information och erfarenheter från er som gjort ÄD på olika kliniker.
    Jag har 10 IVF bakom mig med ICSI (pga dålig spermiekvalitet). På femte försöket lyckades vi och har en underbar dotter. Dock vill vi så gärna att hon skall ha syskon, därför har vi efter det gjort 5 forsook till. Nu har jag hunnit fylla 43 år och läkaren har sagt att de med nöd kan tillåta mig göra ett sista forsök och ger det 5% chans att lyckas... Därför börjar jag fundera på ÄD som alternativ. Men jag tycker det psykologiskt är ett väldigt svårt beslut att ta..... 
    Snälla ni som gått igenom detta; dela med er av era erfarenheter!!!     

  • MrsCecilia

    Jag har gjort äd i Sverige och Riga och är otroligt imponerad av deras sjukvård. Den är mer framåt, bättre mediciner och bättre doktorer. Jag ångrar så att jag tragglade på med en massa Ivf här i Sverige och inte vände mig utomlands direkt. Vi har ju försökt i totalt 13 år och endast lyckats 1 gång, då slutade det i katastrof i avbruten graviditet i vecka 21. Jag tycker Riga tar mer hänsyn till vår historik o svåra endometrios än här i Sverige. Vilken klinik du än väljer oavsett land kommer du inte bli besviken


  • Längtan 1970

    Hej på er alla här. Vi kommer att flyga nu på söndag 13-11-03 till IVI Valencia. Jag gärna återkommer om allt information och alla funderingar vi har med oss. Hoppas på en liten bebis i famnen till nästa år. Hoppas, hoppas, hoppas.

  • Längtan 1970

    Hej Marie03, tyvärr så har jag inga information om Danmark, men IVI Valencia är den bästa. Första försöket och nu sitter vi här gravida i vecka 20 :). Fråga på om det kan vara för hjälp. Kram.

  • anettefingal
    Hej, Vi är ett par som funderar på äggdonation. Jag och min sambo är 40 år. Vi har gjort IVF-behandling, som inte lyckades. Vilken klinik kan ni rekommendera?
  • rosapetterson
    Hejsan !  Vi genomgår äggdonation i invimed i Polen. Min man jobbar mycket och har inte tid att resa många gånger. Vi valde dem eftersom han behövde flyga bara en gång. Under det första besöket frös de min mans spermie och vi väntar på transfer nu.Återkommer med resultat.
Svar på tråden Vilken ÄD-klinik har du erfarenhet av?