• Thinuviel

När säga upp mig?

Hej!
    Jag är gravid och beräknar föda någon gång i mars/april. Har inte kommit så långt än med andra ord Glad
    Nu är det så att jag & pappan till barnet bor på olika orter, och vi båda har fast anställning & jobbar heltid.
    Planen är att jag ska jobba till ca 1 mån före beräknad förlossning (om allt går som det ska), men när jag väl flyttar har jag inga som helst planer på att gå tillbaka till mitt arbete efter jag varit mammaledig, utan jag planerar att antingen studera eller söka annat jobb på den nya orten.

Då är frågan, när ska jag säga upp mig? Ska jag gå på mammaledighet och fortf. stå kvar som anställd eller borde man säga upp sig i samband med flytten/föräldraledigheten?
    Känns ju lite konstigt att stå kvar som anställd när alla på jobbet ju kommer förstå att jag iaf inte kommer tillbaka, eftersom jag flyttar & startar familj. Men vet inte hur försäkringskassan eller arbetsförmedlingen ställer sig till detta? Och jag lär ju ha uppsägningstid med.
    Någon som har bättre koll än mig, eller som kanske varit i samma sits själv? Glad

• Svar på tråden När säga upp mig?
  • Cia o krabaten

Vänta med att säga upp dig!
    Ett fast jobb är alltid en trygghet.
    Tom så att du kan ha din anställning kvar och begära tjänstledigt för studier (minst 6mån innan). 

• Thinuviel

Ah, det är klart.
    Jag hade tänkt behålla min anställning från början, utifall något händer med pappans jobb (man vet ju aldrig), men efter vi pratat så har vi kommit fram till att vi oavsett inte kommer flytta till min lilla ort, även om han skulle bli utan jobb. Det var därför jag hade funderingar på om man borde säga upp sig direkt.
    Men det är iofs smart att ha den kvar, och som du säger, kan man ju begära tjänstledigt för studier med.
    Något jag inte alls tänkt på :)

Tack!

• Mommis

Ja skulle inte säga upp mig förens du fått nytt arbete eller om du ska studera. 
    Bättre att vara mammaledig från en fast anställning än att vara mammaledig och arbetslös.
    Man har vanligtvis bara 1 månads uppsägningstid från en fast anställning.

Det kan hända mycket under grav, du kan om du har otur på kraftig foglossning så du inte kan arbeta och måste vara sjukskriven.. (jag blev helt sjukskriven i V 23 redan när ja vänta nr1)

Lycka till.

• Anna J01

Din föräldrapenning ska inte påverkas av att du säger upp dig. Men om du säger upp dig så kan du ju dels bli tvingad att gå tidigare än du tänkt dig beroende på uppsägningstid, och sen så tjänar du inte in någon semester under din föräldraledighet.
     Dom första 120 dagarna av föräldraledigheten är semestergrundrande. (Betyder i vanliga fall 9 semesterdagar) 

• Thinuviel

Åh, okej!
    Visste inte att FP var semestergrundande :)
    Jag väntar med att säga upp mig! Hoppas bara det inte blir så att jag måste tillbaka & göra min uppsägningsmånad senare, vore drygt :P

Tack för era svar :)

• zika

Ska du söka a-kassa sen när du har slut på fl?

Tänk i så fall på att du får 45 dagar karens om du sagt upp dig själv!

Däremot är det så att a-kassan bara har 112 dagar på sig att ta ut karensen. Jag gjorde så att jag sa upp mig under föräldraledigheten och såg till att jag var föräldraledig minst 112 dagar innan jag sökte a-kassa och på det viset fick jag ingen karens....

Kolla dock upp detta noga innan så inte reglerna har ändrats  

Anja 2004 Olle 2006. Älskade underbara!
  • zika

Alltså det ska gå 112 dagar mellan att du sagt upp dig tills den dagen då du söker a-kassa.

dessutom är det jätteviktigt att det inte blir glapp mellan fl och a-kassa för då kan du mista din sgi.

Om du ex är fl till 2 januari MÅSTE du anmäla dig till arbetsförmedlingen 3 januari   

Anja 2004 Olle 2006. Älskade underbara!
  • Mimmi86

En fd arbetskollega sa upp sig 1-2mån innan hon skulle komma tillbaka från föräldraledigheten, var inget konstigt med det.. Hon jobbade vissligen inom vården kanske skillnad?
    Hon flyttade också en himla massa mil uppåt i landet under sin föräldraledighet..
    Alla visste i stort sett att hon inte skulle komma tillbaks, till och med chefen :)

Hon behövde aldrig jobba "in" den där månaden hon var ju fortfarande föräldraledig...

_-*-_BF 110911<3
  • Thinuviel

Mkt att tänka på märker jag! :P
    Men jo, jag blev varslad en gång för några år sedan & då var dom verkligen på oss om hur viktigt det var att gå in till arbetsförm. 1a dagen, så det är inpräntat i skallen :)
    Förhoppningsvis slipper jag A-kassa efter FL! Vill helst inte ha med dem att göra om man säger så.
    Planerar att söka studier eller jobb.
    Låter bra med din arbetskollega där, får hoppas allt löser sig finfint för mig med :)

Och tack så mycket för era svar, många funderingar nu, så det är skönt att få hjälp! :)

Svar på tråden När säga upp mig?