Kan chefen tvinga mig ta Föräldra dagar när jag har innestående semester?
Fick en chock idag på jobbet redan när jag var i v 6 fick min chef veta att jag var gravid och hade för avsikt att jobba som längst till mitten av december om jag fortsätter må ok (bf 4 januari) och han fick samtidigt in semester ansökan för de veckorna från 19e december tom 1 januari och en ansökan om föräldraledighet from 1 januari och 1 år framåt.
jag har sparade semesterdagar som täcker hela perioden i december och dessutom lite till men idag fick jag tillbaka semester ansökan avslagen med en notering att INGEN semester beviljas i december dock inga problem att vara borta jag fick dock lösa det antingen via sjukskrivning eller föräldraledigt. Kan han verkligen tvinga mig att ta föräldraledigt när jag har gott om sparade semester dagar innestående?
Jag har ju laglig rätt att vara frånvarande upp till 60 dagar före BF med föräldra penning så borde ju inte spela någon roll om jag vill spendera mina semester dagar då elelr föräldra dagar resultatet blir ju bara att jag har mer ledighet kvar att ta ut till senare eller ta semestern i samband med föräldraledigheten innan jag kommer tillbaka.
Har han rätt att göra så? (har haft mina 4a veckors sommar semester som semesterlagen säger att man måste få ha)