• Loreena

LCHF-kost förbättrar PCO enligt studie

Har ni läst den här studien?

En mindre studie på LCHF och PCO under 24 veckor. Sex kvinnor som genomförde den hela vägen blev samtliga dramatiskt bättre, i samtliga rubbningar relaterade till PCO. Två av sex blev även gravida under studien, trots att de inte kunnat bli det tidigare.

www.nutritionandmetabolism.com/content/2/1/35

Är det någon här inne med PCO som provat LCHF? Har ni märkt någon förbättring?

• Svar på tråden LCHF-kost förbättrar PCO enligt studie
  • JWN

Jag åt LCHF under min första behandling och gick ner 10 kilo, blev spontangravid.

Inför nummer två gjorde jag likandant, växla över till LCHF när jag slutat amma och  inom 6 månader var jag gravid igen. 

• Night sky
    JWN skrev 2011-08-31 17:06:05 följande:
    Vad tränar du? 
    Jag har tränat lite olika allt ifrån promenader, jogg och gym.

Har du nåt bra förslag hur jag kan/bör göra med träning och annat? 

Jag vet att jag kanske inte borde träna konditionsträning som minskar fettet i kroppen.. men det är så skönt och jag älskar det :) 
  • JWN

Det jag funderade på själv när jag behövde gå ner i vikt var att minska på muskelträningen/den tunga styrketräningen.

Jag tränade rugby ett tag och  tung styrka och hade en bra vikt men ingen fungerande mens och ÄL .

Så när det blev dags för bäbisverkstan (Hade gått upp mängder pga skada) så tänkte jag så här att styrketräning som byggde muskler ville jag hålla mig borta från eftersom  om jag bygger mer muskler, vilket jag byggde väldigt lätt så ökar mitt testosteron i kroppen. Så jag höll mig till fettförbränning ( för det var det jag behövde). 

• Night sky
    JWN skrev 2011-08-31 20:57:53 följande:
    Det jag funderade på själv när jag behövde gå ner i vikt var att minska på muskelträningen/den tunga styrketräningen.

Jag tränade rugby ett tag och  tung styrka och hade en bra vikt men ingen fungerande mens och ÄL .

Så när det blev dags för bäbisverkstan (Hade gått upp mängder pga skada) så tänkte jag så här att styrketräning som byggde muskler ville jag hålla mig borta från eftersom  om jag bygger mer muskler, vilket jag byggde väldigt lätt så ökar mitt testosteron i kroppen. Så jag höll mig till fettförbränning ( för det var det jag behövde). 
    Det här är ju en hel vetenskap.. man kanske skulle ta och bli forskare Skrattande

Jag vet inte vad eller hur jag bäst ska träna för att få kroppen att fungera normalt.

Fick du ordning på din kropp när du började träna på annat sätt? 
  • JWN

Både och kan jag väl svara. Jag la ju om kosten samtidigt så det är jättesvårt att säga.

För efter både första och andra gravidteten har jag endast lagt om kosten och nått samma viktresultat och mellan 1:an och 2:an fick jag igång mensen bra också utan träning.

• Jennie1987

Här är en till som äter lchf.
    Jag har pcos och jag och min sambo har försökt bli gravida sen 2007, så det är ganska länge...
    Jag har fått prova Pergotime och Puregon. Fått några enstaka bra ägglossningar, men inte lyckats bli gravid.

Min läkare rekommenderade mig att testa lchf, eftersom vikten är ett av mina problem.
    Så jag har ätit enligt lchf och mår väldigt bra! :)
    Jag väger mig aldrig, så jag kan inte säga hur många kilon det rör sig om, men visst känns det på kläder osv.
    Sen jag började med lchf har jag fått tre spontana mensturationer! Helt otroligt för mig som aldrig brukar få spontan mens!
    Så något gott har det ju fört med sig :)

Jag hoppas givetvis att jag lyckas få en ägglossning, även om jag inte vet om jag ens har någon, men hoppas kan jag alltid göra! :)

• Sallets

Jag blev spontant gravid efter ca en månad av LCHF! Har nu en underbar tjej på 5 månader. Precis slutat amma och äter enligt LCHF igen och hoppas på en tvåa ;)

• Night sky
    Sallets skrev 2011-09-20 00:07:02 följande:
    Jag blev spontant gravid efter ca en månad av LCHF! Har nu en underbar tjej på 5 månader. Precis slutat amma och äter enligt LCHF igen och hoppas på en tvåa ;)
    Härligt! Grattis och lycka till! Glad
  • von Brev

Spännande. Något jag absolut ska lägga på minnet. GI har jag ju hört ska vara bra. Så den gemensamma nämnaren är väl mindre kolhydrater helt enkelt? Äta som en diabetiker har jag hört iaf.

• Elisie

Blir lite frestad att försöka mig riktigt på lchf igen.. små testade nån vecka tidigare men lessnade då jag inte hittade nå bra och lätta recept.
    Vet någon vart de finns bra recept?

Jag har inte pco men liknande enl min läkare. Komunikationen som säger åt kroppen att bilda östrogen funkar inte riktigt som den ska.. alltså jag producerar lite östrogen.
    Jag var utan mens efter p-piller stop i ett par år.. nu i maj/juni fick jag spontant mens och har fått de hela sommaren :D
    Tänk va lycklig man blir av att få mens! medans andra sitter och riktigt gnäller om va synd de är om dem och jag sitter bara och tänker - Men var glad du att det fungerar som de ska!

Jag har inte gjort så mycket med kosten förutom att försöka dragit ner på sötsökerna lite.
    Jag är 159 cm och väger 66 kg. Skulle vilja gå ner till 60 kg, men nu när de pratas om vikten kroppen trivs i så kanske jag borde stanna här på mina 66 kg? och strunta i lchf och äta som ja brukar!?

• AgnesGN

Hej.
    Har ätit LCHF sedan i maj för viktens skull. För en vecka sedan fick jag "diagnosen"?! PCOS. Min läkare tyckte jag skulle fortsätta med LCHF eftersom jag gått ner ca 12 kg, jag hoppas att vikten fortsätter sjunka. Ingen spontan ägglossning vad jag förstår sen i dec då jag slutade med p-medel för att försöka bli gravid. Gick till gyn för at tkolla upp oregelbunden mens som visade jag i att jag har då PCOS. Ett tungt besked, men enligt henne kan jag just nu inte göra annat än äta enligt LCHF och fortsätta gå ner i vikt...

• Matilda03

Jag håller med om att LCHF känns bra men jag har bara provat i 2 månader än så jag har inte fått mer regelbunden mens men jag fortsätter tro på LCHF-kost av flera anledningar. Det jag funderar på nu är om man ska ta pergotime för att få äl eller förlita sig på att kosten ordnar ens pcos ändå efter ett tag?

Men min läkare sa att testosteronnivån såg normal ut hos mig, hur kan då ha så oregelbunden mens o pco-äggstockar? Skumt tycker jag...

• Gilisen83

Jag har PCO och har ätit LCHF sen januari-10. Jag har gått ner ca 15kg och tack vare det fått i gång min mens. Dock väldigt oregelbunden, men jag får den :o)
    Håller just nu på med sprut behandling (puregon) Andra försöket! 

• Night sky
    Matilda03 skrev 2011-11-29 16:25:36 följande:
    Jag håller med om att LCHF känns bra men jag har bara provat i 2 månader än så jag har inte fått mer regelbunden mens men jag fortsätter tro på LCHF-kost av flera anledningar. Det jag funderar på nu är om man ska ta pergotime för att få äl eller förlita sig på att kosten ordnar ens pcos ändå efter ett tag?

Men min läkare sa att testosteronnivån såg normal ut hos mig, hur kan då ha så oregelbunden mens o pco-äggstockar? Skumt tycker jag...
    Jag tycker att du ska pröva pergotime om du har möjligheten och inte all tid i världen att vänta eller kanske vill vänta.
    Annars vet du ju inte alls när du kommer kunna bli gravid. Men att äta en LCHF kost undertiden kanske bara gör effekten bättre av Pergo.
    Lycka till! 
  • J Palm

själv har jag precis slutat med GI (det är ju inte samma) och äter bara vanlig mat lite allt möjligt i en salig blandning. så fick jag förra månaden min första egna mens på tre år man får hoppas att det håller i sig.
    Men jag har aldrig haft någon övervikt. det har varit lättare att inte gå upp i vikt när jag hållit diet, men kanske blev min kropp mest bara stressad och orolig av att följa diet.

• Ellabella08

Ätit LCHF sedan mitten oktober och har gått ner 7,5 kilo o jag har ganska svår grad av PCO...

• von Brev
    AgnesGN skrev 2011-09-22 21:17:54 följande:
    Hej.
    Har ätit LCHF sedan i maj för viktens skull. För en vecka sedan fick jag "diagnosen"?! PCOS. Min läkare tyckte jag skulle fortsätta med LCHF eftersom jag gått ner ca 12 kg, jag hoppas att vikten fortsätter sjunka. Ingen spontan ägglossning vad jag förstår sen i dec då jag slutade med p-medel för att försöka bli gravid. Gick till gyn för at tkolla upp oregelbunden mens som visade jag i att jag har då PCOS. Ett tungt besked, men enligt henne kan jag just nu inte göra annat än äta enligt LCHF och fortsätta gå ner i vikt...
    "inte göra annat"
    I vilket syfte då? Jag menar, för att gå ned i vikt eller för att bli med barn?
Svar på tråden LCHF-kost förbättrar PCO enligt studie