• Anonym (Trött)

Vaknar 5-7 varje dag för välling och vägrar sen att somna om

Hej!

Jag har en son på 13 månader som nyligen börjat på förskolan.
     Han är jätte trött när han kommer hem vid halv fyra  så vi lägger honom vid halv sju-sju för då är han så gnällig han kan bli. (Har testat att lägga han senare, men det hjälpte inte)

Han vaknar sen vid 5,6 eller halv sju och vill ha flaska (han får välling precis innan han ska lägga sig också) och efter det somnar han om kanske en halv timme och sen vägrar han att
    sova mer. alltså går vi upp senast klockan sju varje dag. 

Han har svårt att somna oftast också. Han skriker ca en halv timme innan han somnar, kväll som på dagen (inte alltid att han somnar på dagen heller). På dagis somnar han utan gnäll och sover på. 

Det jag tänkte höra är om:
    Är det nödvändigt med flaskan på morgonen (han får gröt sen också vid åtta tiden) eller är bara så att han fått det till en vana nu?

Kan man få han att somna om på någon sett?

Hur kan vi göra så att han inte skriker sig till sömns?

Kan också tala om att det inte går att ha han i våran säng, för då ska han upp och klättra på en och slå på väggen och ha sig. Går inte heller att man står vid hans säng och klappar/håller handen på honom för varje gång han håller på att somna så slår han blixt snabbt upp ögonen.       

• Svar på tråden Vaknar 5-7 varje dag för välling och vägrar sen att somna om
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min uppfattning är att barn i hans ålder som precis börjat förskolan, kan få svårigheter att varva ned (trots att de är uppenbart trötta). Mitt tips är därför att lägga mycket energi på att hjälpa honom med det.

Det finns naturligtvis olika sätt att varva ned på. En del barn blir lugna av att bada, att föräldrarna läser eller sjunger. Vilket som passar er son, vet ni med all säkerhet bäst. Använd sedan samma rutin varje kväll, så att han får chans att komma in i en viss rytm, vilket också skapar trygghet.

Förutom rutiner behöver många barn en viss struktur och kan vara känsliga för om rummet upplevs rörigt/stökigt. Därför kan det vara bra att se till att leksaker och dylikt är någorlunda undanplockade, innan det är dags att sova. Att släcka ned, sänka volym på TV/stereo och även själv visa att man varvat ned har också stor betydelse.

Att han vaknar vid sex-tiden är, enligt min erfarenhet, relativt vanligt och elva timmars nattsömn är vad man kan förvänta sig, av ett barn i ett-årsåldern. Däremot skulle jag tro att han klarar sig utan vällingen, om han äter fem-sex mål mat om dagen för övrigt.

MVH Christine

Svar på tråden Vaknar 5-7 varje dag för välling och vägrar sen att somna om