• JohannaKO

Ni som har bebis tillsammans, men bor isär. Behöver råd!

Jag har en snart 6månaders dotter, en glad lite tös som är nöjd och trygg i alla situationer. Jag och hennes pappa har gemensam vårdnad, men lever inte ihop. Vi har en fungerande relation och han har henne ungefär 4 dagar/vecka ca 4 timmar per gång. De känner alltså varandra och hon det märks tydligt att hon är trygg hos honom.

Nu har vi gjort upp att hon ska börja sova där en gång i veckan. Han ska vara ledig med henne torsdag och fredag, och mellan de dagarna ska hon sova där. Eftersom jag ammar kommer jag att ta henne några timmar på torsdagen, efter mitt jobb slutat för att amma, så att hon inte "glömmer" hur man gör. Vill väldigt gärna fortsätta amma länge.

Nu till min fråga. Är det någon som har haft liknande som kan berätta hur det har varit? Har fått en del höjda ögonbryn över att en så liten tjej ska sova ifrån sin mamma. Om vi märker att hon är trygg och inte påverkas av detta, då kan det väl inte "skada" henne något?

Jag tänker som så att, det är ju hennes pappa hon sover hos. En bra pappa som gör allt för henne. Det är ingen kompis eller släkting jag lämnar bort henne till. Så jag känner mig egentligen säker, men vill gärna ha lite röster om detta.

Och, om vi märker att hon inte gillar detta, ska vi avbryta då? Eller fortsätta tills hon vänjer sig.

Tacksam för många svar

• Svar på tråden Ni som har bebis tillsammans, men bor isär. Behöver råd!
  • Mindy

Hej!
    Underbart att ni kan samsas så bra som föräldrar, det är verkligen det bästa man kan ge sitt barn! Allt handlar ju om hur ofta hon träffar och hur bra relation barnet har med sin pappa. I mitt fall väntade vi till min son var 2 år innan han började sova över, men han träffade bara sin pappa en gång i veckan då. När man pratar med barnpsykologer brukar de rekommendera lika många nätters övernattning som barnet är i ålder, men att det avgörande är hur nära relation man har, därför tror jag ert upplägg fungerar alldeles utmärkt, då de verkar ha byggt upp en nära relation. Man kan alltid ringa en barnpsykolog på BVC för rådgivning per telefon, det har jag gjort när jag känt mig osäker.
    Lycka till!

Svar på tråden Ni som har bebis tillsammans, men bor isär. Behöver råd!