• MeOnFire

Ni med barn födda i vecka 28+0- 35+0!

Hur gick det för era små sötnosar? Vagilnal förlossning eller kjejsarsnitt? Vikt och längd? Hur mådde ni och bebis,  Neotiden? Och hur går det idag?

Många frågor , men jag kommer troligtvis föda inom ett par veckor. Är i v 30+0 på lördag vilket är kanon då min lilla bebis ville ut redan i v 21.

Svara jättegärna en stressad orolig mamma :) 

• Svar på tråden Ni med barn födda i vecka 28+0- 35+0!
  • Katarina76

Hej! Ursäkta om jag är lite kortfattad (otålig 2,5-åring bredvid)...

Dottern föddes i v. 31, vaginalt Det blev kuvös/CPAP/mkt slangar första veckan, sedan värmebädd, solning och sondmatning. Totalt 5 veckor på neo och sedan en vecka med hempermissioner. Finns det hemsjukvård kommer man oftast hem lite tidigare. Vi var själva ganska utmattade efter tiden på neo, fastän det inte blev några komplikationer.
    Dottern är idag aningen kortare än jämnåriga, men i övrigt följer hon utvecklingen som förväntat.

Lycka till oavsett när du föder!

• Bulis76

Min son föddes i vecka 26+4. Han är idag 3 1/2 år. Han mår kanon. De ända e att han har förkyldningsastma, vilket är oerhört vanligt även fast dom är fullgångna.

Jag kom in till förlossningen redan i v 24+1 o va då öppen ca 5cm.  Vattnet hade inte gått så jag kunde ligga kvar där tills han ville ut. Han låg i säte så ade blev snitt. Jag va vaken.

När han väl va ute fick pappan följa me honom hela vägen medans jag låg på uppvaket för att få tillvaka känseln. Vi sov ett par nätter på Special-BB tills jag återhämtat mig. Då flyttade vi bort till ett anhörigrum på Neonatalavdelningen.
    Min son andades själv när han kom. Han fick ligga i kuvös med 80% fukt o sollampa. Det är väldigt vanligt med gulsot då de för så pass tidigt. Han hade även en C-pap för att hålla lungorna vidgade så de inte ska kolapsa. Där låg han tills han vuxit till sig o kommit ur kuvösen o C-papen, då flyttade vi till samvården där vi hade vår son på rummet.

Vi bodde där inne i exakt 8veckor.

Om ditt barn förds i v30 ska de inte vara någon fara. Dom e otroligt duktiga.

Jag är nu gravid i v25+2 o risken finns att jag får tidigt igen o de ända jag hoppas e att jag går över v30..

Fråga om de e nåt du undrar!!
    Lycka till!!           

• MeOnFire

tack för svaren :)

Bulis76: Bodde ni totalt 8 veckor på sjukhuset, eller bara på samvårdsavdelningen? Kanske är lite trög nu ;) 

• knutpunkt08

Vår kille föddes 34+5, nu 3 år. Vägde 1980 g och var 44 cm lång så han var lite liten för sin vecka. Vattnet gick och sedan föddes han med akutsnitt efter 17 timmars värkarbete, två dagar efter vattenavgång. Hade ingen som helst förvarning innan och vet inte säkert varför han kom tidigt, troligen infektion. 

Lilleman mådde bra redan från början, solade en natt, ett par dygn i kuvös för värmen, sond som komplement till amning i en vecka. Därefter fungerade amningen perfekt, han gick snabbt upp i vikt och blev utskriven från sjukhuset efter två veckor, med uppföljning på BVC. Han var lite liten ett tag men helt ikapp både vikt- och utvecklingsmässigt vid 6 månader.

Lillebror, nu 6 månader, föddes 37+5, så han var ju också lite tidig även om han inte var "för"tidig.

Hoppas bebben stannar lite till i magen :)    

• Lillafrejasmamma

34+5 med vattenavgång 5 dagar tidigare och prematura sd tidigt i graviditeten. Födde vaginalt med läkare beredda utanför dörren om dottern skulle behöva snabb hjälp, men hon skrek så fint när hon kom ut så det hela gick väldigt lungt och fint till. Hon fick komma upp på min mage medans läkaren kom in och undersökte lite snabbt. Efter att jag snyggats till där nere,vi fått vara lite för oss själva en stund (jag sambon och dottern) fick vi promenera bort till neonatalavdelningen med dottern i famnen:) Där fick vi stanna i 10 dagar (hon fick sola,ligga på värmebädd och blev tillmatat, puls och hjärtfrekvens kontrolerades men ingen cpap eller liknandes behövdes)

• fröken skywalker

1910 g 43 cm. Vaginalt. Toksnabb förlossning i v 33.

CPAP i några dagar, syrgas drygt 1 vecka, solning, värmebädd, pulsdippar hela tiden. Var kvar 31 dagar innan vi åkte hem. Blev erbjudna att åka hem lite tidigare med sonden, men då barnet  drog sonden hela tiden och vi hade många mil till sjukhuset valde vi att vänta till barnet kunde äta själv.

Fick följa vanliga BVC programmet och inga efterbesök på Neo behövdes.

Friskt och krytt barn idag!

• sahara sahara

Vattnet gick 33+3, barnet fött 34+5. Vaginal förlossning med värkstimulerande, och allt gick jättebra. Hon vägde 2,5 kg och var 47 cm lång.

Vi låg på familjerum på neo i fem dagar för solning och sondmatning, och hade sen hemsjukvård i två veckor till.  Amningen funkade inte så bra - hon tvärvägrade - men så fort vi introducerade flaskan åt hon ordentligt och slapp sonden.

Allting har funkat bra. På ettårskontrollen låg hon precis på normalkurvan både vad gäller vikt och längd, och hon har följt med bra i utvecklingen. Nu är hon snart två år och det märks inte längre att hon hade lite bråttom ut. Inga återbesök på neo.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • LillaSnigel

skriver väl min upplevelse här

Min lilla tjej kom ut med dunder och brak (ingen direkt förvarning) förra veckan, och då var vi i vecka 33+2...

Det var spontan vatten avgång 03,40 på natten, och 07,07 tittade hon ut.. Det var en vaginal förlossning, och hon vägde 2296 g o var 41,5 cm..

Jag mådde oförskämt bra uppe på benen efter en timme, och Melina (bebis) mådde oxå jätte bra..

Nu har vi varit på Neo familjerum  i 6 dagar, och planen är att vi kommer troligtvis få åka hem nästa vecka.
    Hon har inte behövd cpap, utan dom har puls/syre mäte sen hade hon värmemadrass första 4 dagarna.. Ja o så har hon även sond.(Vilket planeras att tas bort nu i helgen)

Så just nu så ammar hon, och resten sondmatas.

Hon hade endel gulsot så fick sola i 2 dagar med 1 resp 3 lampor..  

Det var lite från oss

Hoppas din bebis vill stanna ett tag till där inne och inte har allt för bråttom ut       

• Blixten82

Vår son föddes i vecka 32+4 med akut snitt, pga att han inte fick tillräckligt med näring och var tillväxthämmad. Han vägde ca 1,4 kg och 38 cm lång. Vi fick vara på Neo i tre veckor och hade sedan hemsjukvård i ytterligare två veckor, tills han hade blivit av med sonden. Personalen och vården var fantastisk.

Vår son har andats själv sedan födseln, men hade CPAP (syrgas) i två dygn och låg i kuvös i fyra dygn och sen värmesäng. Först låg han i "akutsal" i några dagar och sen fick han flytta in i vårt familjerum. Han har hela tiden mått bra, med andning etc, men som med alla prematura blir det lite saker som är extra jobbiga, t.ex mycket provtagningar, känslig mage m.m. Men det viktiga är att komma ihåg att det blir bra till slut, idag är han är frisk och pigg kille på tre månader, väger drygt fyra kilo och utvecklas normalt. Läkarna säger att de räknar med att han kommer utvecklas helt normalt. De "komplikationer" han har fått är navelbråck (som växer bort) och han har behövt få en blodtransfusion (som många prematura behöver, inget farligt).

Det kommer säkert att gå jättebra för er, vården är fantastisk och att födas efter v.30 är inte särskilt dramatiskt idag, eftersom organen i princip är fullt utvecklade. Stort lycka till!      

• MeOnFire

Tack alla :)  Gärna fler !!

• IrisBlå
    MeOnFire skrev 2011-08-24 14:50:02 följande:
    Hur gick det för era små sötnosar? Vagilnal förlossning eller kjejsarsnitt? Vikt och längd? Hur mådde ni och bebis,  Neotiden? Och hur går det idag?

Många frågor , men jag kommer troligtvis föda inom ett par veckor. Är i v 30+0 på lördag vilket är kanon då min lilla bebis ville ut redan i v 21.

Svara jättegärna en stressad orolig mamma :) 
    Min kille föddes i v29 efter tidig vattenavgång, det blev akutsnitt till slut. Vi låg 8 veckor på neo.. Fick komma hem med hemsjukvård sen.
    Han äter bra och har gått upp jättebra i vikt men är lite efter utvecklingsmässigt. Annars go och glad kille. Glad
  • Frila2

Du har ju redan hört delar av min historia men skriver ändå. Sedan måste man veta att detta med om man får stanna hos barnet och ha barnet i samvårdsrum mm helt beror på vilket sjukhus man befinner sig på.

Min lilltjej föddes i v 28+4 då jag fått allvarligt HF. Hon kom med snitt för jag var för dålig och hon var för svag för en igångsättning. Hon fick CPAP (en sockerbit i näsan som sitter fast i en stor slang man fäster i mössa på huvudet och vars funktion är att blåsa luft in i nästan för att hålla lungblåsorna öppna och göra det mindre jobbigt att andas) direkt på operation. Hon blev trött och första natten fick hon byta till respirator som hon hade i tre dagar. Därefter hade hon CPAP i nästan 5 veckor. Därefter syrgas i 3 veckor till. En vecka efter att syrgasen togs bort och vi bara hade den vid behov så fick vi komma hem. Behövde inte hemsjukvård då hon åt själv utan sond då.

Här i Göteborg hamnar alla barn födda innan v 34 på Östras neonatal till att börja med. Många av de större barnen flyttas inom några dagar till Mölndals neonatal men startar på Östra. På Östra får man inte stanna kvar på nätterna då det finns några föräldrarum. På Mölndal har de runt 22 platser för barn men endast ca 14 platser för föräldrar. Av dessa 14 så är 4 platser där man delar men en annan mamma och då pappan inte får stanna. Man har rätt att stanna på natten ungefär någon vecka innan hemgång men inte tidigare än så. De prioriterar de som ammar eller försöker amma. Finns det plats så får man stanna såklart men allt handlar om hur många föräldrarum som finns.

Min skrutt vägde 930 g och var 37 cm lång. Idag, drygt 2½ år gammal ca 93 cm lång och 12,5 kg. Hon mår jättebra, som vilken unge som helst bortsett från förkylningsastma.

• elinhelena

Den 20/8 2011 föddes Albin.
    2466 gram & 46 cm. 

Han blev förlöst med ett akut kejsarsnitt i vecka 32+1, då moderkakan lossnade. 
    Läget var kritiskt ett litet tag, men Albin kämpade på och är nu en frisk o välmående pojke. 

Vi bodde först på Neonatal-Intensiven i Huddinge, sedan Neonatalenheten avd. 61 på Södersjukhuset. 
    Albin fick fantastisk vård i 3 veckor, innan vi fick komma hem. 
    Nu tar vi bara en dag i taget, & njuter av att vara en liten familj. 

Svar på tråden Ni med barn födda i vecka 28+0- 35+0!