mens över en vecka 15år?
min snart 15åriga dotter har mens en vecka,o kanske nån dag mer.Finns det nå som kan förkorta det? skulle det bli bättre om hon åt p piller tex??
Känns trist då hon är så ung o har så länge........
min snart 15åriga dotter har mens en vecka,o kanske nån dag mer.Finns det nå som kan förkorta det? skulle det bli bättre om hon åt p piller tex??
Känns trist då hon är så ung o har så länge........
P-piller är nog det enklaste...
Jag gick från 9 dagars mens till 3 när jag började med p-piller..
Det är inget ovanligt jag har alltid haft lång mens men aldrig gjort något åt de förrens jag behövde preventivmedel men känner väldigt många som börjat med p-piller bara för dom har haft jobbig mens.
Min syster hade samma o ville inte börja med p-piller just då. Hon åt Cyklo F från hälsokosten för att minska blödningen o det fungerade för henne.
ja,det är inte mängden,utan dagantalet som jag tänker är lite trist.......hon klagar inte direkt,men man vet ju-kul är det ju inte
Många dagar över en vecka eller bara just över en vecka? Tänker att det är ju lite skillnad, en vecka är ju en fullt normal blödningstid och onödigt att äta hormoner som kan ge betydligt värre biverkningar för en sån sak. Långt över en vecka är ju en annan femma och kan ju vara skönt att förkorta.
Sen kan det ju vara så att det tar ett tag för mensen att stabilisera sig. Jag tror jag var uppe i omkring 10-11 dagar i början innan jag landade på ungefär en vecka.
P-piller tycker jag inte verkar som ngt bra alternativ. Då ska man tycka det är riktigt jobbigt för att det ska vara värt risken för biverkningar... själv blir jag deprimerad av dem och det kan ju vara svårt att märka i den åldern
Men kära nån, om hon inte själv besväras, varför ska hon drogas med hormoner? Vet du om att p-piller ökar risken för blodpropp, påverkar humöret och psyket t ex med depressioner som följd, kan orsaka viktproblem, med flera biverkningar?
Köp menskopp, så blir mensen i alla fall enklare att hantera. Och ha koll på hennes järnvärden.
Har hon ont, ge henne en vetevärmarpåse.
Den dagen hon har behov av preventivmedel, så finns det ju faktiskt hormonfria varianter också.
Annars är hormonspiralen den som bäst för blödningarna, och också den absolut säkraste metoden. Innehåller inte heller östrogen, som kan ge allvarliga biverkningar.( Även hormonspiralen kan förstås ge biverkningar, det kan ju alla läkemedel)
P-piller, är de verkligen lämpliga för nån? Många missar att ta dem ordentligt. Finns bättre alternativ, p-stav, p-ring etc...
1 v blödning är ju normalt men om din dotter tycker det är jobbigt med så varför inte kontakta en Ungdomsmottagning & rådfråga där?
Jag brukar ha min mens i 7 dagar..tror att p-piller eller mini-piller kan minska på det. Lycka till!
Klagar inte dottern så finns det väl ingen anledning att förändra något. Hur länge har hon haft mens? Det kan ju ta ett tag innan mensen stabiliserar sig. Jag hade mens i 7-8 dagar de två-tre första åren kanske, sedan hamnade det på 5 dagar och har varit så sedan dess.