Byta namn i samband med dop?
Kan man byta ett av förnamnen till ett annat namn i samband med dop?
Kan man byta ett av förnamnen till ett annat namn i samband med dop?
D känns lite märkligt... :)
Hur gammal e ungen?
Nej, dopet har inget med de namn man har i folkbokföringen.
Vänd dig till Skatteverket, men tänk på att om du redan har skickat in "namnlappen" o byter något namn nu så kan barnet i framtiden inte själv ta ställning till namnen o göra en ändring utan att det kostar!
Mvh Skatteinformatör
http://www.skatteverket.se/privat/folkbokforing/namnnamnandring/namnandring.4.76a43be412206334b89800020677.html
Det är inte hennes tilltalsnamn vi vill byta, utan ett av hennes andra namn som vi funderar på att byta. Hon är 9 månader
Undrar också eftersom att när jag döptes råkade jag skriva fel ordning på mina namn, så nu är mina namn i lite "fel" ordning. Undrar om kyrkan ändå anmäler detta till skatteverket? För jag har då inte ändrat ordningen på mina namn till skatteveket, bara råkade skriva fel ordning när jag skulle döpas.
Kolla med skatteverket om du har någon tilltalsmarkering, kan bero på det!
Tilltalsnamn eller ej, förnamn som förnamn!
Mitt råd, se till att ni har tilltalsmarkerat hennes namn o ändra inget!
Hon kanske vill lägga till något namn i framtiden!!!!!!
Vad har dop med namn att göra? Dop är inte lika med namnsättning utan att du faktiskt blir kristen.
Prästen säger "jag döper dig xxxx" inte "jag döper dig TILL xxxx"
Ljuvliga, det beror på när du döptes, eftersom kyrkan tidigare hade hand om folkbokföringen. Idag skickar vi präster inte in papper till Skattemyndigheten, vilket vi däremot gör vid vigslar. Vi har de folkbokförda namnen registrerade i vårt kyrkobokföringssystem, så vår information kommer från Skattemyndigheten.
/ Skånepräst