• DreamBear

Arbetslös en månad innan BF

Jag blir arbetslös en månad innan BF. Jag mår bra och kan jobba som det är just nu,alltså planerar jag att stå som arbetssökande. Dock ser jag inte att jag kommer att kunna få ett jobb, vem anställer en hög-gravid kvinna liksom.

Inte kan AF neka mig att skrivas in bara för att jag är hög-gravid?

Jag har inte rätt till a-kassa, och vill inte ta ut föräldrapenning innan bebis kommit. Har sparat pengar så vi klarar oss utan inkomst från min sida fram till BF ungefär.    

• Svar på tråden Arbetslös en månad innan BF
  • Hallonmumsan

Du kanske har rätt till alfa- kassa. Klart du kan vara inskriven på af, jag var det innan. Dom skrev in i min profil när jag skulle påbörja min ledighet bara.

• DreamBear

Jag är med i fack och a-kassa, men har inte uppnått villkoren för ersättning ännu.

• Hallonmumsan

Men alfa kassa är nått helt annat än vanlig à-kassa. Jag jobbade bara halvtid och fick ersättning därifrån.

• Annelie 76
    Hallonmumsan skrev 2011-08-25 10:10:59 följande:
    Men alfa kassa är nått helt annat än vanlig à-kassa. Jag jobbade bara halvtid och fick ersättning därifrån.
    Man måste fortfarande uppfylla arbetskravet...
  • Lillafrejasmamma

Klart du kan skrivva in dig på arbetsförmedlingen gjorde jag när jag hade ca 2 månader kvar till bf. Hon som hälpte mej att bli inskriven sa att de absolut inte kan neka någon att bli arbetsökande sedan sa hon att endel arbetsgivare gärna anställer någon med barn eller är gravid eftersom de kan anses vara mognare och stabilare osv...

Svar på tråden Arbetslös en månad innan BF