• hemligt gravid

Gå från att hålla till att sitta på potta/toalett?

Vår son (snart tio månader) har vi hållit i position över handfat/potta/toalett sen han var liten. Han visar när han behöver och fattar vad han ska göra när vi håller honom i position. Nu försöker vi övergå till att sitta på potta/toalett istället. Han har inga problem med att sitta där, men han gör inte gärna det han ska där. Han kan sitta där ett bra tag och mest leka, och så håller vi honom i position och han gör genast det han ska. Tips på hur vi kan underlätta övergången? Hur hjälper vi honom att förstå och vilja?

• Svar på tråden Gå från att hålla till att sitta på potta/toalett?
  • vittra

Jag undrar varför ni väntat så länge? Ända sedan våra kunnat sitta med stöd har de istället fått sitta på potta (alternativt toalett) och de har varit runt 6-7 månader när de suttit själva på pottan utan att man behöver hålla i som stöd, bara när de varit nyfödda som vi hållit i dem ovanför tex handfat. Är det inte tungt och jobbigt att behöva hålla upp ett så stort barn? Har ni några andra "betingade" kopplingar som ni gjort förutom just att hålla i position? Många gör ju tex ett särskilt "kiss"-ljud som signal. Jag har ingen erfarenhet av att vänja ett så gammalt barn men det är vad jag kan komma på just nu i alla fall, alltså att ni måste skapa en ny betingad reflex och så att säga föra över hans förståelse till något annat som fungerar även om han sitter själv. Tex ett ljud, men det kan ju vara vad som helst. Tänk Pavlovs hundar

Ett annat tips är att sätta honom där (endast) då ni med säkerhet vet att det kommer något (tex om han alltid kissar på morgonen) och att ni därigenom ser till att han prickar pottan så gott som varje gång precis i början, jag tror det är viktigt för att han lättast ska koppla. Låt honom sitta en stund och inte ha för bråttom. Gillar han böcker så kan ni ju ha det till hands så att han kan titta under tiden han sitter där.

• hemligt gravid

Jo det är tungt. Det är därför vi vill försöka få honom till pottan istället. :)

Vi har låtit honom sitta på pottan sen han kunde sitta själv vid 5-6 månader. Och det händer att han gör det han ska där. Men det känns som om det är mest på tur då, att han verkligen måste göra ifrån sig då.
    Vi kan sitta länge och leka på pottan/toaletten, ibland. Ibland vill han därifrån omgående.
    Ibland har vi med oss pottan till andra rum och han får vara blöjfri och vi sätter honom på pottan med jämna mellanrum. Ibland funkar det men oftast inte.
    Vi har ord som betingande koppling, men vet inte riktigt hur bra vi lyckats med det...
    Det känns som att hans starkaste koppling har blivit just positionen höga knän...?

• ddalia

Har inga råd tyvärr. Ville bara säga att vi har det så med leken också. Vi -kan- sitta på toa/potta och leka hur länge som helst, utan resultat. Så jag gör inte det (erbjuder inte lek vid toan). Händer det inget med en gång / inom 1 minut, och vill hon inte sitta, så går jag därifrån. Vår tjej är i exakt samma ålder.  Testa kanske att hålla dina händer under hans fötter när han sitter på toa så han får "höga knän" positionen där? Jag tänker så som jag sitter med min tjej - jag sitter bakom henne och håller om, då har man händerna fria..

• skånegås

Signalerar han inte när han behöver? Det blir ju iså fall ni som måste invänta signal och då visa att pottan är det rätta stället. Eller låta honom gå utan blöja/byxor och ha pottan i närheten och när det börjar komma så springer ni och hämtar pottan och sätter ner honom...

• hemligt gravid

Jo han signalerar, men han håller sig oftast tills vi ger upp och håller honom i position. Enda gången han faktiskt gör ifrån sig på toa/potta är när han måste måste måste liksom. Ska testa hjälpa honom komma i någon liknande position fast han sitter. Kan ju hjälpa kanske. Bra idé ddalia. Han sitter själv och vi sitter framför honom som sällskap och stöd så vi har ju händerna fria.

• Loreena

För min son gick det bättre när han nådde ner med fötterna. Jag satt alltid bakom och stöttade så att han kände sig trygg när han var liten och ostadig. Leksaker/böcker är toppen för att de små ska få ro att göra färdigt...

Sonen 6 månader på pottan
  • Loreena

Sätt barnet på pottan när han är nyvaken(=kissnödig)
    Ni kan prova att hålla honom i knävecken över pottan så som ni brukar och säga kisskiss också.

• Loreena

Jag tror på att vänja långsamt med pottan och vara lyhörd för barnet. Vill han att ni håller honom när han ska kissa så är det inte hela världen. Ibland vill min son sitta på pottan, ibland vägrar han, ibland vill han att jag håller i honom och ibland är det enda som funkar att han får stå och kissa i badkaret! :)

• hemligt gravid

Jaa, vi får väl ta det lite lugnt med det. Det går väl till sig så småningom. :) Det är ju inte som att han inte alls förstår vad han ska göra på pottan/toaletten, han bara vill inte tror jag...

Svar på tråden Gå från att hålla till att sitta på potta/toalett?