Jag undrar varför ni väntat så länge? Ända sedan våra kunnat sitta med stöd har de istället fått sitta på potta (alternativt toalett) och de har varit runt 6-7 månader när de suttit själva på pottan utan att man behöver hålla i som stöd, bara när de varit nyfödda som vi hållit i dem ovanför tex handfat. Är det inte tungt och jobbigt att behöva hålla upp ett så stort barn? Har ni några andra "betingade" kopplingar som ni gjort förutom just att hålla i position? Många gör ju tex ett särskilt "kiss"-ljud som signal. Jag har ingen erfarenhet av att vänja ett så gammalt barn men det är vad jag kan komma på just nu i alla fall, alltså att ni måste skapa en ny betingad reflex och så att säga föra över hans förståelse till något annat som fungerar även om han sitter själv. Tex ett ljud, men det kan ju vara vad som helst. Tänk Pavlovs hundar
Ett annat tips är att sätta honom där (endast) då ni med säkerhet vet att det kommer något (tex om han alltid kissar på morgonen) och att ni därigenom ser till att han prickar pottan så gott som varje gång precis i början, jag tror det är viktigt för att han lättast ska koppla. Låt honom sitta en stund och inte ha för bråttom. Gillar han böcker så kan ni ju ha det till hands så att han kan titta under tiden han sitter där.