miljarden skrev 2011-09-06 20:57:02 följande:
Ja det är klart att det kan komma sådant som konflikter och annat emellan. Så är det ju hemma också. Och det händer ju förmodligen att barnet kissar i kläderna hemma, vilket det troligtvis kommer göra ibland på dagis också, just för att det är så mycket annat som kan kräva fokus.
Men jag skulle ändå vilja säga att personalens attityd spelar in. Dvs att hjälpa en liten knatte att hålla sig torr ses inte som lika viktigt som att hjälpa ett större barn med det samma, t ex.
Men på den förskolan jag talar om har de ett väldigt fokus på föräldrarnas olika önskemål. Det gäller tider för hämtning och lämning, det gäller önskemål om kost, det gäller toavanor, det gäller om särskilda förmågor skall övas, osv.
Grejen är väl att det är faktiskt utifrån verksamheten man har (ser säkert olika ut på olika ställen) så är det ju betydligt lättare att hjälpa 3- 4-åringen på toa än en 1-åring! Och det för att på många ställen så går 1-åringen på en småbarnsavdelningen med många andra småttingar som kräver än annan typ av tillsyn och närvaro än vad barnen på en syskonavdelningen behöver. Där 3- och 4-åringen går. Dessutom så brukar dom större barnen ha ett språk som hjälper en på traven.
Det är jättebra att ni har hitta en förskola som följer alla föräldrarnas önskemål (man får ju hoppas att dom gör det och inte bara säger att dom gör det men sen bakom kulisserna så är det annat....

) Själv så anser jag att vi på vår förskola är väldigt tillmötesgående MEN till en viss gräns. Och gränsen går vid att önskemålet som föräldern har verkligen gagnar barnet och går att genomföra utan att åsidosätta andra barn samt att det inte drabbar verksamheten på ett negativt sätt. Och självklart ska vi känna att det är något som vi fixar att göra för att säga en sak till föräldern för husfridens skull men sen göra annat, är inget vi sysslar med.