• taxsandra

Börja tidigt med potta frågor?

Min dotter har sen hon var ca 10 månder bajsat på pottan hon är nu 11½ månad har bara bajsat i blöjan 5 gånger sen hon var 10 månader och då var hon väldigt lös i magen. Hon föredrar bajsa på pottan.

Min fråga är till er som börja med pottan tidigt inan barnet kunnde ställa sig upp själv från pottan och gå iväg.
    Hur gick de med pottan då de börja kunna kliva upp själv från pottan?
    Min dotter är född i vecka 33+4 hon kan inte ställa sig upp själv änu eller gå från pottan själv än. De har gott väldigt bra med pottan med henne men undar hur de blir då hon kan kliva upp själv.
    Någon som har erfarnhet hur de blir då man börjat tidigt med potta och om barnet vill gå på pottan lika lätt som inan??

• Svar på tråden Börja tidigt med potta frågor?
  • linaloo

Du får väl sitta med henne och se till att hon inte reser sig? Hon kan ju ändå inte torka sig själv. Sen så går väl "viljan" att gå på potta/toa i perioder. 

Min dotter är 4,5 mån och vi har EC'at henne sen knappt 2 mån ålder. Först höll vi henne över handfatet, sen gick vi över till att hålla över potta och nu när hon börjat bli lite tyngre sätter vi henne på toaletten. Hon har dock fått en babybjörn toasits så att det blir bekvämare. 

Freja 7 april 2011 ♥ mammatillkotten.blogspot.com
  • taxsandra
    linaloo skrev 2011-08-26 23:33:34 följande:
    Du får väl sitta med henne och se till att hon inte reser sig? Hon kan ju ändå inte torka sig själv. Sen så går väl "viljan" att gå på potta/toa i perioder. 

Min dotter är 4,5 mån och vi har EC'at henne sen knappt 2 mån ålder. Först höll vi henne över handfatet, sen gick vi över till att hålla över potta och nu när hon börjat bli lite tyngre sätter vi henne på toaletten. Hon har dock fått en babybjörn toasits så att det blir bekvämare. 
    jo jo men var mer ute efter hur barn brukar vilja gör då det varigt duktigt att gå på pottan inan de kan gå från den och hur det blir då de kan kliva upp från den??

Om de barn som bajsat länge på pottan från de de var små fortsätter att vilja bajsa där då  e även kan kliva upp från den är vad jag undarar??
  • sahara sahara

Min dotter satt kvar när hon lärde sig stå upp, men i samband med att hon började lära sig gå tappade hon det mesta av intresset för pottan. Allt kom i blöjan. Nu är vi så sakta på väg tillbaka. Jag vill givetvis inte tvinga henne att sitta på pottan, men ibland behöver hon övertalas lite och mutas för att sitta kvar - typ med en saga eller få låna mobilen.

Do something scary - the payoff is awesome!
  • Gosigos

min dotter(född jan-09) satte vi på pottan så fort hon kunde sitta och hon fortsatte att vilja sitta på pottan även när hon kunde resa sig om vi satte henne där och så småningom att säga till själv/sätta sig där själv och nu i somras blev hon helt torr natt som dag  :)

• taxsandra
    Gosigos skrev 2011-08-30 09:29:38 följande:
    min dotter(född jan-09) satte vi på pottan så fort hon kunde sitta och hon fortsatte att vilja sitta på pottan även när hon kunde resa sig om vi satte henne där och så småningom att säga till själv/sätta sig där själv och nu i somras blev hon helt torr natt som dag  :)
    ok vad kul att hon ville fortsätta med pottan.

Klev hon upp om hon inte var bajsnödig?
    Vissa hon tydlig att hon ville bajsa på pottan då hon behövde det?
  • Suneboll

Visst reser de sig o går därifrån...men när de väl kan gå så kan de dessutom gå o sätta sig där själva oxå. Se till att alltid ha en potta i närheten som de kan gå o sätta sig på.

• taxsandra
    Suneboll skrev 2011-08-30 21:18:16 följande:
    Visst reser de sig o går därifrån...men när de väl kan gå så kan de dessutom gå o sätta sig där själva oxå. Se till att alltid ha en potta i närheten som de kan gå o sätta sig på.
    joo men jag har som en funderig att jag tror att hon kommer att vilja sitta på den och sitta kvar om hon e bajsnädig och e hon inte det så kliver hon upp men detta är ju bara vad jag funderar uti. då hon inte kan klliva upp änu från den själv men det är ju bara en tidfråga nu om när hon kan det.

Hon blir 1 år om 13 dagar men hon har ju bajsat på pottan sen hon var 10 månder varje dag. sen hon var 10 månader så har hon bara bajsat i bljen 5 gånger och de gånger har hon varigt lös i magen.
  • kixan

Min bebis (9 månader) kan krypa iväg från pottan själv och gör hon det så är det antingen för att hon är färdig innan jag hunnit uppfatta det eller så för att hon faktiskt inte behöver sitta där. Behöver hon göra nåt så sitter hon oftast kvar tills hon är klar även fast hon kan krypa iväg.

A -03, F -05, V -10
  • taxsandra
    kixan skrev 2011-09-03 14:18:58 följande:
    Min bebis (9 månader) kan krypa iväg från pottan själv och gör hon det så är det antingen för att hon är färdig innan jag hunnit uppfatta det eller så för att hon faktiskt inte behöver sitta där. Behöver hon göra nåt så sitter hon oftast kvar tills hon är klar även fast hon kan krypa iväg.
    ok
    Får väll se hur min dotter kommer att göra.
    Men hon vill ju bara bajsa på pottan nu så tror att hon kommer vilja de sen då hon börjar kunna gå med
Svar på tråden Börja tidigt med potta frågor?