• Diremone

    Någon mer som har/haft problem med skav i underlivet vid ridning? Tips?

    Jag rider en gång i veckan sen nått år tillbaka och har hela tiden haft problem (mer eller mindre beroende på vilken häst jag ridit) med att mina blygdläppar blir irriterade och svulnar för att det skaver när jag sitter i sadeln. Jag rider alltid med helskodda ridbyxor, sömfria, välsittande trosor i ett glatt material samt med glidmedel och det gör att det skaver mindre. Men som idag när vi red mycket i nedsutten trav och galopp så är det väldigt ömt. Jag är ju rätt grön så sitter ju inte jättestabilt i sadeln alla gånger och det gör ju inte saken bättre.. =P Undrar om folk här har några fler bra tips? Kan vara allt från materiella saker till tips på hur jag ska sitta stabilare i sadeln och inte glida runt.. Tycker det är roligt med ridningen och vill fortsätta med det så tycker det är väldigt drygt med dethär..

  • Svar på tråden Någon mer som har/haft problem med skav i underlivet vid ridning? Tips?
  • Scream2

    Är inte dom helskodda ridbyxorna lite "hårda" då? Att det skulle bli bättre utan helskott så att du helt enkelt lättare flyttar dig i sadeln. Nu sitter du ju mer "fast" och då borde ju friktionen bli större....

  • Diremone

    #10 Använder redan en sådan, glömde nog skriva det =P Det är klart bättre med än utan.. #11 Hade knäskodda ridbyxor tidigare och tyckte att de skavde mer än de helskodda jag har nu.

  • undine

    Jag har också lätt att få skav, särskilt när jag cyklar.

    Jag rider i riktiga blåjeans i herrmodell som ju är rätt starka, då skaver det inte. Blåjeans är inget jag använder annars om de inte är svarta och innehåller elastan för stretch :)

    Och så använder jag alltid, alltid bomullstrosor, 100 %. Inget annat i, det stänger in och gör det varmt och ännu mer skavigt.


    It's nice to be important, but it's more important to be nice!
  • DeathByPickles

    Bomullstrosor och inget annat (eventuellt kalsonger eller vadderade 'cykelbyxor' då, men viktigt är att materialet andas) . Jag tror också att det beror på att du sitter fel i sadeln och dessvärre har de flesta ridskolor rent förkastliga sadlar - ett faktum som förmodligen inte hjälper TS.
    Glidmedel vette sjutton om det är så bra egentligen - det känns som om det bara stimulerar underlivet att bli mer aktivt än det borde vara under ridningen.

    Jag menar.. det är klart att man haft skavsår i röven om man ridit barbacka på gammelponnyn mitt i sommaren - men aldrig i sadel. ; )

    Jag förslår att du lägger ut ett par hundra på en 'gelpad' åt dig själv som du kan flytta mellan sadlarna samt kanske ber din ridlinstruktör (om du känner förtroende för honom/henne) hålla ett extra öga på din sits. Du kan ju själv välja om du förklarar varför eller inte.


    Jag hänger (egentligen) bara här för att jag blivit blockad på flashback.
  • DeathByPickles

    *Host* Naturligtvis skall man ha mer än trosor på sig när man rider... men som underkläder är bomull helt klart svårslaget.
    *förtydligar*


    Jag hänger (egentligen) bara här för att jag blivit blockad på flashback.
  • Piggley Wink

    Prova ett annat märke av ridbyxor, jag får skav om jag inte har Pikeur. Trosor är www.hogengard.se helt oslagbara i den här frågan. Jag förstår det som du redan har en gelsits?

    Du ska sitta på en triangel som bildas av skrevet och båda sittbenen, alltså inte på rumpan som någon föreslog. Ridskolesadlar är tyvärr jättesvårt att slippa skav från

  • community

    Jag har gjort den operationen som nämns i början av tråden, i vardagslivet så är allt mkt bättre, såsett är jag jättenöjd. :D Däremot när jag rider så är mitt underliv känsligare nu, så jag blir väldigt svullen när jag rider, endast ridit två ggr efter op och det har ej varit kul.. Hade ju problem med skav innan, därför jag operarade, så nu måste jag också försöka hitta den ultimata ridtrosan. Vilken av trosorna på hogengard är det ni rekommenderar? :) 

  • community
    community skrev 2011-12-15 13:12:12 följande:
    Jag har gjort den operationen som nämns i början av tråden, i vardagslivet så är allt mkt bättre, såsett är jag jättenöjd. :D Däremot när jag rider så är mitt underliv känsligare nu, så jag blir väldigt svullen när jag rider, endast ridit två ggr efter op och det har ej varit kul.. Hade ju problem med skav innan, därför jag operarade, så nu måste jag också försöka hitta den ultimata ridtrosan. Vilken av trosorna på hogengard är det ni rekommenderar? :) 
    kanske är bäst att tillägga att jag rider varje dag i vanliga fall och vill kunna fortsätta med det, vill verkligen hitta en lösning.
  • Piggley Wink

    Community: Den trosan som heter typ ridtrosa. Surfar telefon nu, säg till om du inte hittar den så kan jag länka när jag surfar dator. Jag gillar den verkligen!

  • community
    Piggley Wink skrev 2011-12-15 20:54:52 följande:
    Community: Den trosan som heter typ ridtrosa. Surfar telefon nu, säg till om du inte hittar den så kan jag länka när jag surfar dator. Jag gillar den verkligen!
    nu är den beställd, tack för tipset!
  • hoppsa

    Hej! Låter jobbigt...

    Jag vill säga lite tvärtemot många i tråden, använd ingen vaddering, padd, binda, glidmedel (har aldrig hört talas om glidmedel i ridsammanhang!!)etc! Ju tätare och fuktigare, desto större risk för skav, vad jag har upplevt. Värme och fukt=friktion och irritation...

    Satsa på välsittande, tighta och bekväma trosor, tex i hipstermodell (föredrar jag iaf) och bra ridbyxor som andas, gärna i bomull bådadera.  Kanske lite lite vaselin om du är torr och narig där nere, men inget kladd!

    Jag upplevde nån slags revolution när jag började helraka mig nedtill, allt som skavde skavde plötsligt nästan inte alls längre:) 

    Och försök sitta NER i sadeln, inte ovanpå den om du förstår, skrevet ska ju inte halka runt. Sitsträning är såklart guld med, i alla lägen!

     

  • Daimstruten

    Jag skaffade såna där menstrosor med inbyggd pad. Inte för att jag ska använda dom för mens utan för att dom ger viss vaddering. Skrattande

  • s044

    du kan ju t.ex. testa en ?rumpvärmare? i ull till sadeln (finns på hööks), då blir sadeln lite mjukare, annars kan du kanske testa med ett par andra ridbyxor :)

Svar på tråden Någon mer som har/haft problem med skav i underlivet vid ridning? Tips?