• OliviaViktor

Ska mammor klä sig på ett speciellt sätt?

Har haft en rad diskussioner med folk om hur mammor ska klä sig.
    Varför måste mammor klä sig i nått som ser ut som stora lakan? Eller klä sig tråkigt.
    Det är som att bara för att man är mamma så ska man dressa ner totalt och klä sig i outfits som täcker hela kroppen, ja, man ska nog helst inte synas alls? ja, jag må överdriva, men jag har sett smaklösa whitetrash mammor, och jag menar inte sexigt på det sättet, jag menar inte vulgärt.... men varför måste mammor täcka sig ifrån knopp till tå och plötsligt ska allt vara så "bekvämt och täckande" som möjligt, det får ju inte blåsa in någonstans!
    Min pojkvän höll på att få spader när jag sa att jag ville köpa latexbrallor på ginatricot, "men det kan man ju verkligen inta ha om man ska vara mamma, man kan ju inte klä sig utmanande!"  Varför?!!
    vad har kläder med mammarollen att göra???

• Svar på tråden Ska mammor klä sig på ett speciellt sätt?
  • Bambi07
    Jessi1982 skrev 2011-09-01 11:58:07 följande:
    Hur klär man sig efter ålder?Vart går gränsen?
    Jag är 20 men har en ganska mogen klädstil. Följer inte modet som mina jämngamla kompisar gör. Däremot förstår jag själv att det ser löjligt ut om jag kommer med typiska "vuxenkläder" (tänk dig kläder som de som jobbar på bank har), särskilt eftersom jag ser yngre ut än vad jag är.
    Samtidigt är det ganska osmakligt ifall en 60-årig kvinna kommer i kortkort kjol, rosa, skyhöga klackar och ett transparent linne med en fräsig, svart spetsbehå under.
    Sedan har jag inget speciellt "Om man är över 28 får man inte ha på sig det här plagget!" utan det beror ju på hur man ser ut. Tror nog alla vet hur man klär sig efter ålder, det är nog bara att titta på vad ens jämngamla har på sig och härma :)
  • My Girls
    Lavish skrev 2011-08-28 11:01:28 följande:
    Ja, alla kläder som gick att köpa på mammaavdelningarna var ju svarta, grå eller marinblå och allmänt konservativa. Usch.

Och därför och av andra anledningar köpte jag endast ett par mammabyxor men vanliga längre tröjor.
    Trollade lite för jag avskyr mammakläder. 
    Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • My Girls
    OliviaEjvorBerg skrev 2011-08-27 17:25:24 följande:
    Ja, smaken är som baken! =) tycker man ska få ha balklänning på sig i lekparken om man så vill

Ja visst Man drar säkert blickar till sig men so what Vi lever bara en gång. Någon tyckte säkert att jag var knäpp när jag kastade av mig skorna och sprang efter vår 2-åring i strumpor
    Youth is a wonderful thing. What a crime to waste it on children.
  • Daeminimon
    Bambi07 skrev 2011-09-02 12:33:04 följande:
    Jag är 20 men har en ganska mogen klädstil. Följer inte modet som mina jämngamla kompisar gör. Däremot förstår jag själv att det ser löjligt ut om jag kommer med typiska "vuxenkläder" (tänk dig kläder som de som jobbar på bank har), särskilt eftersom jag ser yngre ut än vad jag är.
    Samtidigt är det ganska osmakligt ifall en 60-årig kvinna kommer i kortkort kjol, rosa, skyhöga klackar och ett transparent linne med en fräsig, svart spetsbehå under.
    Sedan har jag inget speciellt "Om man är över 28 får man inte ha på sig det här plagget!" utan det beror ju på hur man ser ut. Tror nog alla vet hur man klär sig efter ålder, det är nog bara att titta på vad ens jämngamla har på sig och härma :)
    Känns ganska osmakligt om NÅGON kommer klädd så offentligt, 20, 30 eller 60.
  • Momalicious

Jag klär mig precis som innan. Eller nä, har nog myskläder oftare men är jag hemma hela dagen gör det ju inget. Sen tycker jag inte att det är snyggt när någon klär sig i alldeles för utmanande kläder/lakan oavsett ålder eller om man är mamma eller ej.

• ninagirrl

Jag kör ofta med en klänning (till knäna) eller tunika med tights om det är lite kyligare på sommaren.
    När det är vinter har jag oftast jeans (gillar inte ha pösiga byxor), stickad tröja, eller en college tröja  med huva eller inte huva. 
    Blues och kjol går också bra.

Jag har blivit starkt förtjust i La redout.

• Lenora

Vad som är passande när det gäller klädsel har inte att göra med om man fött barn eller inte utan på situationen. Går Mamma Mu ut och dansar på en nattklubb funkar väldigt utmanande plagg och make up, då hon går till öppna förskolan en måndag fungerar inte samma stil lika bra.

Där jag bor är mammorna väldigt snyggt klädda generellt och anpassat till tillställning, med undantag för vissa tältutflykter där vi alla sett ut som små skogstroll. 

• Lenora
    ninagirrl skrev 2011-09-03 23:51:56 följande:
    Jag kör ofta med en klänning (till knäna) eller tunika med tights om det är lite kyligare på sommaren.
    När det är vinter har jag oftast jeans (gillar inte ha pösiga byxor), stickad tröja, eller en college tröja  med huva eller inte huva. 
    Blues och kjol går också bra.

Jag har blivit starkt förtjust i La redout.
    Jag brukade handla på La Redoute jag med! De hade en kod som tog av cirka 200kr av varje inköp som hade spridits runt. Trots att det var ett misstag levererade de allt som jag beställt. Jag fick en hel garderob och alla julklappar för några hundralappar.
  • Blitz

jag har "fladdriga" tråkiga mammakläder bara för att jag fortfarande har en sladdrig mage som är väldigt osmickrande i tightare kläder.
    Sen betyder de inte att ja gillar mina "mammakläder" men bilringar e inte heller så snyggt så tills ja kommer i mina vanliga kläder ser ja ut som en tråkig morsa Skäms

• Bambi07
    Daeminimon skrev 2011-09-03 23:45:49 följande:
    Känns ganska osmakligt om NÅGON kommer klädd så offentligt, 20, 30 eller 60.
    Nja, har sett vissa i min ålder pull it of. Fast då med spetströja istället för  transparent linne, visserligen, men ändå. Men det är inte för alla, och just såna stilar tycker jag faktiskt är förpassat till yngre människor :)
  • accept

Hatar alla mamor man ser på stan, osminkade och trassliga i håret med billiga Maxi-kläder. Herregud, piffa till er! skulle aldrig få för mig att gå runt så. 

• TantMy
    Bambi07 skrev 2011-09-02 12:33:04 följande:
     Men det är väl fräscht om en 60-åring klär sig snyggt och sexigt, kan man inte vara det fast man är äldre?
    Korta kjolar tycker jag de flesta passar i., värre med dessa fula tantkjolar som går nedanför knäna som många, även yngre har...ser för bedrövligt ut...de gör ju att benen ser ut som korta tax-ben.
    Nä, fram för tanter i alla åldrar som vågar klä sig snyggt, sexigt, fräscht, fint, vågat, coolt...trots att de är över 25 Skål
  • Daeminimon
    Bambi07 skrev 2011-09-04 08:58:57 följande:
    Nja, har sett vissa i min ålder pull it of. Fast då med spetströja istället för  transparent linne, visserligen, men ändå. Men det är inte för alla, och just såna stilar tycker jag faktiskt är förpassat till yngre människor :)
    Tycker det låter fruktansvärt white trash.
  • Bambi07
    Niffan skrev 2011-09-09 22:51:45 följande:
     Men det är väl fräscht om en 60-åring klär sig snyggt och sexigt, kan man inte vara det fast man är äldre?
    Korta kjolar tycker jag de flesta passar i., värre med dessa fula tantkjolar som går nedanför knäna som många, även yngre har...ser för bedrövligt ut...de gör ju att benen ser ut som korta tax-ben.
    Nä, fram för tanter i alla åldrar som vågar klä sig snyggt, sexigt, fräscht, fint, vågat, coolt...trots att de är över 25 Skål
    Sedan ska man väl inte tolka folk på internet ordagrant? :) Man kan mycket väl klä sig snyggt och sexigt om man är 60 år, men vad som är snyggt och sexigt på en 60-åring är inte samma definition som snyggt och sexigt på en 20-åring, och tvärtom. Det är det jag menar. Sedan tycker jag absolut inte att bara för att man är över 25 ska man tycka att ens liv är över och klä sig därefter ;)
    Daeminimon skrev 2011-09-09 23:08:50 följande:
    Tycker det låter fruktansvärt white trash.
    Allt beror på den som bär outfiten. Jag umgås inte i WT-kretsar (och förövrigt är det ganska töntigt att döma ut folk som WT över internet) utan tvärtom ganska fina, och har sett någon klä sig så. Det var snyggt. Samtidigt har jag sett en 16-åring försöka sig på samma outfit, det blev katastrof.
  • Daeminimon

Notera att jag inte använde FL-förkortningen... Nåväl, i min värld låter genomskinligt, kortkort och höga stövlar jävligt trashigt. ANTINGEN ben eller bröst heter väl regeln?

• Bambi07
    Daeminimon skrev 2011-09-10 08:47:06 följande:
    Notera att jag inte använde FL-förkortningen... Nåväl, i min värld låter genomskinligt, kortkort och höga stövlar jävligt trashigt. ANTINGEN ben eller bröst heter väl regeln?
    "kortkort kjol, rosa, skyhöga klackar och ett transparent linne med en fräsig, svart spetsbehå under", jag ser inte exakt var jag nämner höga stövlar?
    Transparent görs numera på väldigt bra sätt. En höghalsad blus med knytrosett upptill i transparent tyg, till exempel, är väldigt fint. Det funkar på en 20-åring. Testa att kolla runt lite bland de största klädbutikerna så kanske du kan förstå vad jag menar.
  • Jessi1982

Tycker att man får ha på sig vad man vill, mamma eller inte.

Däremot så väljer man själv med sina klädval hur man vill bli uppfattad och behandlad.
    För tyvärr så blir man ofta dömd efter utseendet och klädval.

Tex så passar det sig kanske inte så bra att komma på en arbetsintervju iklädd kortkort tight klänning och höga stövlar med klack.,såvida du inte söker jobb på "Hooters"....

Och överlag så tycker jag att man kanske bör tänka på vad man vill sända ut för signaler, när man klär sig.
    Kan vara okej med mer utmanande kläder på krogen till exempel.

Men jag ska ta ett exempel här som är klockrent.

Jag läser vissa kurser på komvux. I vår kurs har vi en tjej drygt 20 år.Blonderat hår och allmänt bimbosätt.
    Första gången hon kom på lektionen tänkte jag inte på henne som nån bimbo..varför?
    Jo då var hon klädd i jeans och stickad tröja.

Nu senaste gången när samma tjej kom på lektion höll jag på att smälla av.

Hon kommer med illrosa läppstift. Den tajtaste OCH kortaste klänningen som hon nånsin kan ha på sig, ett par knähöga läderstövlar med skyhög klack, som hon dessutom inte kunde gå ordentligt i. 
    När vi lämnade lektionen så såg jag hur folk tittade på henne med avsmak. Inte den blicken som att "WOW,sexy thing !" Utan mer som skrattande och pekande...Ja, ni fattar.                      

• Lindaskrinda

Är mamma till 3 barn som älskar o köpa kläder men blir lite ledsen när man läser om oss som inte orkat ta tag i övervikten efter graviditeterna. Jag har gjort ALLT! men inte lyckats gå ner. Tänker trots detta på vad jag tar på mig och mår bra av o känna mig fin. Även om jag skulle önska jag slapp 35 av de extra kilona jag bär på.

Svar på tråden Ska mammor klä sig på ett speciellt sätt?