• måndag1

Problem

Jag är så förtvivlad och känner mig ledsen.

Det känns som att jag inte känner igen min sambo. Han var så snäll förut och vår relation var bra. Självklart bråkade vi ibland men det spårade inte ur så som det gör nu.

Just nu är jag hemma hos mina föräldrar. Min sambo vill inte att jag kommer hem för ens om några dagar och han vill inte att jag kontaktar honom. Han säger att han kontaktar mig istället. Han säger att han vill fundera på om han vill fortsätta med att vara tillsammans med mig eller inte. Så därför låter jag nu honom vara i fred, även om det känns svårt. Jag vill ju prata med honom.

Om jag nu ska sammanfatta vår situation:

- Mina föräldrar har aldrig tyckt om killen. Men det har jag struntat i och är tillsammans med honom och vi bor ihop.

- Jag tycker att hans föräldrar har lagt sig i mitt liv för mycket. Pga det har jag blivit besviken på dom. jag har inte velat ha så mycket kontakt med dom men har nu ändrat mig och vill försöka få bra kontakt med dom igen, eftersom jag ser att min kille blir ledsen över att jag inte tycker om hans familj.

- Vi har problem med grannarna. De har trakasserat oss från att vi flyttade in där vi bor nu. En av grannarna har bl a försökt ragga på mig. Jag är dock inte intresserad och har sagt det till honom. Men min kille är ändå svartsjuk på dom i huset och lägger en stor del av skulden på mig. Det tycker jag känns orättvist, vilket jag också sagt till min kille. Min kille vill inte längre att jag säger något alls till grannarna, inte säger till dom eller försvarar min kille. Jag försökte försvara min kille för några dagar sedan och det ledde till att min kille blev väldigt arg på mig.

- Jag är vän med mitt ex och vi har en stabil kompiskontakt. Vi har hela tiden varit kompisar och mitt ex accepterar att jag har en ny pojkvän. Men min kille är väldigt svartsjuk på mitt ex och vill inte att han och jag har någon kontakt med honom. Det tycker jag dock är orättvist eftersom mitt ex är en av mina bästa vänner. Jag och mitt ex har inte träffats irl under den tid som jag och min kille varit tillsammans, utan jag och mitt ex har endast hörts av via telefon.

- Jag tycker att det känns som att min kille är svartsjuk på mig och ibland, nu under senare tid, så känns det som att han tror att jag är ungefär som en hora som raggar på alla killar. Det är en beskrivning som jag inte alls känner igen mig i. Jag är en typisk präktig tjej som mest är hemma och som verkligen inte raggar runt. Jag dricker knappt alkohol och har aldrig rökt. Jag pluggar på universitet och är nästan alltid hemma på kvällarna. Jag känner mig så ledsen över sådana beskyllningar som jag inte alls tycker stämmer. Han har till exempel sagt till mig att jag kanske skulle skaffa mig ett kk istället och att jag inte kan ha en seriös relation, att jag är en svår person, att jag är osocial osv. Jag tycker inte alls att jag är så som person och det känns som väldigt orättvisa beskyllningar.

På grund av att jag är konflikträdd och inte velat ha bråk så har jag haft kontakt per telefon med mitt ex utan att berätta det för min kille. Anledningen är att jag inte velat göra honom arg, eftersom han inte vill att jag ska ha kontakt med killar (även om det bara är kompisar). Men han kom på det då och blev väldigt arg. Det kan jag förstå, men samtidigt måste han också förstå att han inte borde vara så arg på att jag har några killkompisar, tycker jag.

Jag har även åkt iväg och hälsat på släkt i en annan stad i Sverige och inte sagt det till min kille. Jag har istället sagt att jag hälsat på min familj. Jag ville inte göra honom avundsjuk för att jag åkte iväg och hittade på roliga saker. Men han kom på mig och fick för sig att jag varit otrogen, vilket inte stämmer. Det spelar nu ingen roll hur många gånger jag förklarar, han tror mig inte. Jag ångrar så att jag ljög om något så helt onödigt.

Jag är så  förtvivlad och ledsen. Vad ska jag göra? Hur ska jag tänka?

• Svar på tråden Problem
  • Gerd parterapeuten

Hej!

Den relation du beskriver är inte alls bra och jag tycker att du skall ifrågasätta den. Det finns starka inslag av svartsjuka och kontroll från din killes sida. Ditt liv blir beskuret på det här sättet och det är ohållbart. Lyssa på varför dina föräldrar inte är förtjusta i honom. De kanske har sett viktiga saker som du behöver ta till dig. Din kille verkar inte kunna se sin egen roll och sitt ansvar utan lägger ut på andra. Det är allvarligt. Om ni skall förändra detta krävs väldigt mycket, inte minst av din kille. Värna om dig själv i första hand!
    Hälsningar
    Gerd  

Svar på tråden Problem