Lapsang skrev 2011-08-29 08:38:04 följande:
Jag har inte varit orolig över att han inte håller ögonkontakt. Som lilla My skriver är det heller inget säkert tecken utan många faktorer måste sammanvägas. Vänta några månader o se om han börjar m de sakerna jag skrev, men än så länge tycker jag inte han verkar avvikande alls. Min son håller ögonkontakten typ 1-2 s. När han var liten o drack ur flaska kunde det vara längre, men nu är han så upptagen av allt kul!

Nej, jag skall försöka sluta oroa mig. Han ger ju tydlig kontakt genom att bli glad när han ser oss. Han älskar att titta på barn som leker och att vi busar och skojar med honom.
Min son möter oss ofta i ögonkontakt som varar ca 1-2 s. Sedan har han fler stunder under dagen när den varar längre, tex på skötbordet.
Stort tack för att du lugnar mig!

Lilla My21 skrev 2011-08-28 21:53:40 följande:
Min lilla är förvisso bara en vecka men inte alls speciellt intresserad av att titta på oss, pappan är något roligare tydligen, lampor är det hon kan titta på riktigt länge och är intresserad av.
Min stora kille tog ögonkontakt samma dag han föddes och älskade att titta på mig, kan tillägga att han är den som faktiskt har Autism =) Så olika kan det vara.
Din lilla är så liten än. Jag tror inte alls att du behöver vara orolig.
Det är väl först vid ca 4 veckor som BVC kollar om bebisen kan fixera blicken... Min lille tyckte också att lampor var skojiga den första tiden!