• Lille Gris

När törs man ta bort nattblöjan?

Sonen fyller 3 i början på december. Vi har använt pottan sporadiskt när han har visat intresse för det sen han var ca 1-1½ och satte sen fart med "träningen" ordentligt nu i början på sommaren. Då köpte vi en sån där liten sits som man sätter ovanpå vanliga toasitsen och det fick verkligen upp hans intresse för att göra ifrån sig på toa, både kissa och bajsa. Så på två veckor var han helt blöjfri dagtid med endast ett par olyckor första veckan, och någon vecka senare så började nattblöjorna också vara torra så gott som varje natt. Nu har vi kanske haft 2 blöta blöjor på morgonen den senaste månaden, de senaste 2 veckorna helt torrt. Han har till och med vaknat själv på natten och kommit och sagt till att han vill gå på toa så det känns som han har greppat det där!
    Så nu funderar vi naturligtvis på när man törs lita på att det håller och ta bort nattblöjan helt. Känns ju trist att bara slänga en massa torra blöjor, samtidigt som jag inte vet hur han själv kommer ta det om det skulle ske en olycka i sängen (förutom att sömnen förmodligen blir förstörd den natten, vilket både jag och sonen är känsliga för). Hur har ni gjort? Hur vanligt är det med tillbakagångar på det området?

Ibland är andras bild av att ha roligt väääldigt olik din egen
  • Svar på tråden När törs man ta bort nattblöjan?
  • Tessalonka

Jag skulle pröva och ta bort blöjan på natten om jag vore du. Jag har en son som fyller 3 år i september och han har varit blöjfri sen vecka 29, både dagtid och nattetid. Visst händer det olyckor på natten ibland, men han vaknar alltid direkt när det har hänt så det är bara att byta och så somnar han om. Visst kan det vara svårt om det är känsligt med nattsömnen, men jag skulle testa om jag vore du. Viktigaste är bara att inte göra för stor sak av det om det händer nattetid. Tror nog att det kommer bra för er. Lycka till !

• GulTussilago

Ta med en potta och ställ bredvid sängen, så kan han kissa direkt på morgonen om han vill (eller om han vaknar under natten)
    Ha plastad frotté i sängen

• Tokern

Jag har plastad frotté under min gosse som är 23 månader. Han håller sig hela natten med några få undantag, och då har han pottan bredvid sängen.

Om barnet är torr finns det väl ingen anledning att fresta på plånboken och miljön? Flört

Svar på tråden När törs man ta bort nattblöjan?