• darkisen

när vågade ni börja jogga igen efter förlossningen?

Fick en chock när min bm sa att man ska vänta ett halvår efter förlossning innan man ska jogga igen eftersom det är för stor risk för framfall annars. Jag som har längtat så mycket efter en tur i skogen. Känner mig ju helt återställd, det har gått åtta veckor nu. Funderar på att tjuvstarta.

/missnöjd powerwalkare

• Svar på tråden när vågade ni börja jogga igen efter förlossningen?
  • gammeltacka

Det är helt ok att tjuvstarta. Om man inte bryr sig om att det kan orsaka framtida framfall och/eller inkontinens
    Kolla Olga Rönnbergs blogg. Fem barn fyra graviditeter och grymt vältränad.

• darkisen
    gammeltacka skrev 2011-08-29 20:34:35 följande:
    Det är helt ok att tjuvstarta. Om man inte bryr sig om att det kan orsaka framtida framfall och/eller inkontinens
    Kolla Olga Rönnbergs blogg. Fem barn fyra graviditeter och grymt vältränad.
    haha nä framfall och/eller inkontinens e väl inte så farligtSkrattande

Fattar inte hur den där Olga har tid att träna så mycket.

Nä med tanke på vad man riskerar kanske det är värt att vänta lite med skogsrundan.....
  • gammeltacka
    darkisen skrev 2011-08-29 20:45:17 följande:
    haha nä framfall och/eller inkontinens e väl inte så farligtSkrattande

Fattar inte hur den där Olga har tid att träna så mycket.

Nä med tanke på vad man riskerar kanske det är värt att vänta lite med skogsrundan.....
    Jag tror hon lever på mammaträning på nätet och grupper.
    Klokt av dig att vänta. Det är inte allt för kul när saker och ting ramlar ner och det kan hända redan nu om du belastar bäckenbotten mer än den klarar av. Ett halvår går fort
  • lotti78

9 veckor. Min barnmorska sa att jag skulle undvika hopp och tunga lyft (ang risk för framfall). Kunde även börja träna fotboll igen så smått, men de rekommenderade att man kände efter hur kroppen kändes innan man körde för fullt. Om allt kändes bra var det ok att träna som vanligt efter 12 veckor.

Detta förutsätter såklart att man fått godkänt på efterkontrollen hos barnmorskan.

• Alcea

Jag testade efter ca 7 veckor, men det gick bara inte. Inte så att det gjorde ont, men det kändes bara fel, som att kroppen liksom inte höll ihop riktigt. Men jag tror det viktigaste är att känna efter hur det känns för en själv. Jag var väldigt stillasittande de två sista månaderna av graviditeten, så då tar det säkert ett bra tag innan man är tillbaka på någon slags grundnivå.  

• Veritaslux

Det är ju tyvärr inte bara bäckenbotten som är försvagad utan alla leder i kroppen är uppmjukade efter förlossningen och så länge man annat är kroppen påverkad av hormonerna... Det är därför experter, som t. ex. Olga avråder från löpning och annat stötigt. Själv har jag fortfarande ont i mina fötter och fick rådet att träna Spinning om jag vill träna konition, annars riskerar jag att fötterna pajar mer och det vill jag inte

Mamma till underbar dotter född 19 juni 2011
  • Veritaslux

Blev lite fel pga rättstavningen i tfn. Menade att kroppen är påverkad av hormoner så länge man ammar.

• SailorGirl

Jag tyckte att jag var återställd kring 4-5 månader efter förlossningen. Gav mig således ut för att jogga, men fy så obehagligt det var! Det kändes som om allt satt löst och skramlade runt inuti. Hade längtat så förbaskat efter att få komma ut och rensa huvudet i löpspåret, men fick hia mig till efter sex månader.

Sex månader är ingenting. Man kan ju träna annat istället. Värt att tänka på är dessutom att man har en obalans i musklerna efter graviditeten: Magmusklerna är inte där de ska, sätesmuskeln är försvagad och man svankar som sören. Lägg sen på att du har en massa relaxin i kroppen som gör dig överrörlig (om du ammar, eller nyligen slutat amma). Det är ingen bra grund ALLS för löpträning. Träna upp grundfysiken med styrketräning först, så skadar du dig inte när du ger dig ut i löpspåret igen.

• Amariea

Jag fick klartecken av barnmorskan och testade efter två månader. Tyckte att jag tog det extrem lugnt och kände efter. Efter det andra passet började jag störtblöda ungefär som direkt efter förlossningen. Ringde gynakuten och hon sa att såret där moderkakan hade suttit antagligen hade gått upp. Fick ligga på soffan och vila i två dagar innan det slutade. Nu har jag fortfarande inte vågat försöka igen (snart fem månader sedan förlossningen). Jag tror att det är individuellt när man kan börja men att man inte ska ha bråttom. 

• darkisen

jag vågar inte ge mig ut ännu i joggingspåret faktiskt, känns inte värt det om något skulle hända. Det är nog bäst att börja lugnt med promenader, cykling och lite simning kanske. Däremot tänkte jag på det där med relaxinet i kroppen och yoga?? Jag har ju känt mig jättevig nu när jag gör yoga, trodde det var för att jag jämförde med när jag var höggravid och inte jättesmidig, haha. Men det kanske inte heller är så bra att köra för hårt så man påfrestar sina leder??

• Veritaslux
    darkisen skrev 2011-09-11 20:33:03 följande:
    jag vågar inte ge mig ut ännu i joggingspåret faktiskt, känns inte värt det om något skulle hända. Det är nog bäst att börja lugnt med promenader, cykling och lite simning kanske. Däremot tänkte jag på det där med relaxinet i kroppen och yoga?? Jag har ju känt mig jättevig nu när jag gör yoga, trodde det var för att jag jämförde med när jag var höggravid och inte jättesmidig, haha. Men det kanske inte heller är så bra att köra för hårt så man påfrestar sina leder??
    Jag var hos sjukgymnasten p.g.a. värk och stelhet i fötterna och berättade då i förbigående att jag brukar stretcha på kvällen för att jag är så stel i övriga kroppen, då sade hon att jag inte skulle strecha så länge jag ammade eftersom lederna är överrörliga som det är. Däremot rörlighetsträning var okej, men inte att sitta och sträcka ut muskler och leder statiskt. Yoga är ju vad jag förstått lite både och så jag skulle nog se om jag kunde hitta någon erfaren yogautövare och fråga för säkerhets skull!
Svar på tråden när vågade ni börja jogga igen efter förlossningen?