• lillan02

Snälla, ni som kan det här med fp,sgi osv...

Hej!

Jag har valt att jobba deltid då min dotter är liten (3) Nu Behöver jag gå upp till heltid ett halvår innan bf för att kunna få full ersättning, så långt har jag förstått..

Men, jag har kanske 17 fp dagar kvar för min dotter. Kan jag då välja att gå upp till heltid å ansöka om säg varje fredag föräldraledigt och fortfarande få full ersättning? Försäkringskassan svarade, mjaaee, tanken är ju att du ska jobba heltid, så jag kände att jag inte fick varken ett ja eller nej... Samma med mammaledigt innan förlossningen. Kan man söka det innan och ändå få full ersättning? Eller hp?

Hoppas någon kan hjälpa mig i denna djungel... :)

Tack på förhand!!!

• Svar på tråden Snälla, ni som kan det här med fp,sgi osv...
  • Carisma95

Nej, eftersom du redan har gått ner i deltid (som jag tolkar dig) så krävs heltids arbete för att få en ersättning baserad på heltid.

Hade du däremot redan från början fyllt upp med FP hade du inte behövt arbeta heltid nu. Men det går bara att utnyttja en regel i det här fallet, inte kombinera dem. 

vastragotaland.blogspot.com - What you read is what you get!
  • lillan02

Aha.. Låter ju logiskt givetvis.. verkade inte som att hon på fk visste riktigt för hon sa samtidigt att MÅSTE du vara ledig så kan du ta föräldrapenning... Men hon menade kanske om dagis är stängt och man kan intyga det på något vis.. ??

• Carisma95
    lillan02 skrev 2011-08-30 11:21:42 följande:
    Aha.. Låter ju logiskt givetvis.. verkade inte som att hon på fk visste riktigt för hon sa samtidigt att MÅSTE du vara ledig så kan du ta föräldrapenning... Men hon menade kanske om dagis är stängt och man kan intyga det på något vis.. ??
    Ja du, jag vet inte vad hon menade.... Inte alltid FK själva vet vad de menar tror jag...
    Men som sagt, har du redan gått ner på deltid och inte skyddat din SGI sen tidigare är det enda sättet att få högre SGI/FP att jobba heltid.
  • lillan02

Hihihi, nej det tror inte jag heller! Skönt att ni finns som kan det här och kan utbilda oss som inte har riktig koll! Synd dock, måste verkligen gå upp till heltid för att vi ska klara oss sen, men det är ju sååå mysigt att vara hemma med sin lilla skrutta... Nåja, alla föräldrars dilemma så är det ju bara... ;) Bita ihop ett halvår, sen har vi ju massa tid ihop!

Visste du förresten hur det var med hp? Fick beviljat med min första och det VET man ju att man ska söka... Är det ett halvår innan dom två mån då, eller behöver man "bara" jobba heltid 4 mån?

• Carisma95
    lillan02 skrev 2011-08-30 11:31:26 följande:
    Hihihi, nej det tror inte jag heller! Skönt att ni finns som kan det här och kan utbilda oss som inte har riktig koll! Synd dock, måste verkligen gå upp till heltid för att vi ska klara oss sen, men det är ju sååå mysigt att vara hemma med sin lilla skrutta... Nåja, alla föräldrars dilemma så är det ju bara... ;) Bita ihop ett halvår, sen har vi ju massa tid ihop!

Visste du förresten hur det var med hp? Fick beviljat med min första och det VET man ju att man ska söka... Är det ett halvår innan dom två mån då, eller behöver man "bara" jobba heltid 4 mån?
    Tanken är ju att man ska jobba 6 mån alt. har som AVSIKT att jobba 6 mån. Vet man redan från början att man ska söka gravidpenning (som det heter numera) så har man ju inte den avsikten.
  • lillan02

Det var det jag tänkte oxå, men på fk, (igen) så sa dom att det skulle inte påverka ens sgi..så då blir man fundersam.. Dessutom blir det svårt att få ihop ett halvår då, för då måste man ju jobba heltid 6 mån+två månader med hp.. det är ju i princip redan kört då... :(

• lillan02

Haha, du måste ju tycka att jag är helt förvirrad (vilket jag oxå är) , Tack för ditt tålamod...Skäms

• Carisma95
    lillan02 skrev 2011-08-30 11:37:21 följande:
    Det var det jag tänkte oxå, men på fk, (igen) så sa dom att det skulle inte påverka ens sgi..så då blir man fundersam.. Dessutom blir det svårt att få ihop ett halvår då, för då måste man ju jobba heltid 6 mån+två månader med hp.. det är ju i princip redan kört då... :(
    Reglerna är ju inte helt lättolkade (inte ens för FK) vilket gör att de säger en sak ena stunden och något annat i nästa... Det sägs ju att SGI:n inte påverkas sista 6 månaderna innan BF, om man t.ex. blir sjukskriven eller får HP (gravidpenning). 
    Dock är ju din SGI i detta fallet inte baserad på heltid (än) så jag hade nog varit lite tveksam om jag vore du. (till att det inte påverkar menar jag...) 
    Tyvärr kan jag inte ge dig något tydligare svar. Kanske någon annan kan?
  • Nikis
    Carisma95 skrev 2011-08-30 11:39:58 följande:
    Reglerna är ju inte helt lättolkade (inte ens för FK) vilket gör att de säger en sak ena stunden och något annat i nästa... Det sägs ju att SGI:n inte påverkas sista 6 månaderna innan BF, om man t.ex. blir sjukskriven eller får HP (gravidpenning). 
    Dock är ju din SGI i detta fallet inte baserad på heltid (än) så jag hade nog varit lite tveksam om jag vore du. (till att det inte påverkar menar jag...) 
    Tyvärr kan jag inte ge dig något tydligare svar. Kanske någon annan kan?
    Jag pratade med FK idag och då sa hon som jag pratade med att man kan vara hemma med havandeskapspenning 60 dagar innan bf och innan de sänka sin anställning i sju veckor för att då minskar man inte risken för att få lägre sgi. Men du säger att man ska kunna vara hemma sex månader innan? Jag är gravid i tredje månaden och har skitont i mina fogar, jag kan knappt gå. Vet inte alls hur jag ska orka jobba fram till december utan att sänka sgi:n och jag är bara timanställd så får ju inga pengar om jag blir sjukskriven heller. usch detta känns pyton :( 

Du verkar ha lite koll så du kanske kan svara mig oxå? :) 
  • Carisma95
    Nikis skrev 2011-08-30 16:49:38 följande:
    Jag pratade med FK idag och då sa hon som jag pratade med att man kan vara hemma med havandeskapspenning 60 dagar innan bf och innan de sänka sin anställning i sju veckor för att då minskar man inte risken för att få lägre sgi. Men du säger att man ska kunna vara hemma sex månader innan? Jag är gravid i tredje månaden och har skitont i mina fogar, jag kan knappt gå. Vet inte alls hur jag ska orka jobba fram till december utan att sänka sgi:n och jag är bara timanställd så får ju inga pengar om jag blir sjukskriven heller. usch detta känns pyton :( 

Du verkar ha lite koll så du kanske kan svara mig oxå? :) 
    Du kan arbeta mindre före förlossningen -utan att sänka din sjukpenninggrundande inkomstDu som är blivande mamma kan sluta arbeta eller minska din arbetstid inom sex månader före den beräknade förlossningen utan att din sjukpenninggrundande inkomst sänks

Citat från http://www.forsakringskassan.se/irj/go/km/docs/fk_publishing/Dokument/Publikationer/Faktablad/ff_4070_foraldrapenning.pdf
  • Nikis

Förresten frågade jag hon på fk om jag kunde jobba som en tok fram tills december för att höjja mitt sgi men de fick jag direkt inget svar på. Hur räknar dom fp:n 6 sammanhängande månader? men kan de va dom sex första månaderna alltså under 2011? jag ska ha barn i mars.

• Carisma95
    Nikis skrev 2011-08-30 17:20:43 följande:
    Förresten frågade jag hon på fk om jag kunde jobba som en tok fram tills december för att höjja mitt sgi men de fick jag direkt inget svar på. Hur räknar dom fp:n 6 sammanhängande månader? men kan de va dom sex första månaderna alltså under 2011? jag ska ha barn i mars.
    Nej, de brukar (vad jag har förstått) antingen räkna ut en snittmånadslön på de senast arbetade 6 månaderna. Att arbeta mer /få högre inkomst tjänar man alltid på så länge man uppfyller kravet för en högre FP (240 dagar/ 8 månaders anställning).
  • Nikis
    Jaha oj, det låter ju skönt att man kan jobba mindre utan att sänka. :) Jag har jättejobbig foglossning nu och är bara i vecka 12 :( så man måste ha jobbat åtta månader i streck? Hon sa till mig sex månader. inte för de är problem men iaf :) Men jag tänker om jag jobbar mindre dom 6 sista månaderna så skriver väll arbetsgivaren en mindre summa på papprena som ska in? Usch så trög jag är :P förstår du vad jag menar?
  • Carisma95
    Nikis skrev 2011-08-30 17:43:42 följande:
    Jaha oj, det låter ju skönt att man kan jobba mindre utan att sänka. :) Jag har jättejobbig foglossning nu och är bara i vecka 12 :( så man måste ha jobbat åtta månader i streck? Hon sa till mig sex månader. inte för de är problem men iaf :) Men jag tänker om jag jobbar mindre dom 6 sista månaderna så skriver väll arbetsgivaren en mindre summa på papprena som ska in? Usch så trög jag är :P förstår du vad jag menar?
    För att krångla till det lite delas det upp i två olika regler:

1. För att höja sin SGI (som ligger till grund för även sjukpenning, gravidpenning och TFP/VAB) krävs "bara" 6 månaders anställning (alt. en anställning som BERÄKNAS pågå i minst 6 mån). Har man t.ex. en "fast" anställning höjs SGI:n redan från första arbetsdagen.

2. De första 180 SGI-dagarna i föräldraförsäkringen kräver att man 240 dagar innan förlossningen har haft rätt till en sjukpenning på minst 180 kr/dag. För att förenkla detta kan man säga att det i praktiken innebär 8 månaders arbete.

Uppfyller regeln nr 1 men inte regel nr 2 innebär det att man får lägsta nivån på FP (180 kr/dag) de första 180 SGI-dagarna och högre FP fr.o.m. dag 181.
    Uppfyller man båda, får man högre FP alla SGI-dagarna. (Dock finns ju alltid de vanliga 90 LN-dagarna).
  • Nikis

Jag har jobbar på timmar sen 06 men de är sen januari som jag verkligen börjat jobba då jag vart klar med skolan då. då har jag ju redan nu jobbar 8 månader iaf, eller hur? så dom kommer räkna min inkomst från januari och åtta månader framåt? eller tar dom i slutet av året då jag kanske går ner i tid?

Svar på tråden Snälla, ni som kan det här med fp,sgi osv...