• 0rion

8 mån för tidigt?

nu har jag tagit mig an uppgiften att försöka få våran 8  månaders att gå på pottan :)

testade 2 ggr idag varav hon kissade första gången efter 5 minuter. Jag visade att jag blev glad och applåderade så hon skrattade.
    andra gången kissade hon efter ca en minut och jag klappade händerna och visade att jag blev glad.

är det så man gör, eller hur ska jag göra?
    jag tänkte låta henne sitta på pottan en liten stund efter varje blöjbyte.
    jag har ingen aning om hur man brukar göra.

• Svar på tråden 8 mån för tidigt?
  • Yamma

Gå in och läs under Blöjfri bebis - EC om du är intresserad. Vår dotter har använt pottan sen hon var 4-5 månader nu är hon 14 månader. Vi använder blöja när vi är borta eller reser och på natten, blöjfri hemma. Hon bajsar alltid på pottan eller på toan, kissar ofta på pottan men ibland i byxorna eller blöjan. 

Vi har inte som mål att få henne torr tidigt utan jag tycker att det verkar skönt att gå utan blöja så mycket som möjligt.   

• 0rion

yamma: ja jag kom på sen att jag kanske la tråden i fel forumsdel

• flickan85
    miljarden skrev 2011-09-02 18:44:40 följande:
    Vad är det för forskning som visar det? Det där är ju helt uppåt väggarna. Är det ett citat någonstans ifrån eller har du skrivit det själv?
    Backa en generation: folk blev blöjfria runt 1,5 års ålder. Fenomenet med blöjor upp till tre-fyra års åldern är nytt, men så skickligt marknadsfört att folk numera på allvar tror att det är onaturligt att gå utan blöja före treårsåldern.
    Nej nej nej! Jag har absolute inte skrivit det själv.
    http://www.barntotal.se/faktabank_foer_dig_som_har_barn/utveckling_och_framsteg/saa_pottraenar_du_ditt_barn/

Jag skriver ju det oxå att det var lättare förr. Blöjorna var så mycket sämre förr. Det var mer obekvämt för barnet att ha blöja då. I dagsläget så är blöjorna så bekväma suger upp mer kiss osv.
  • Kakor

Vi började med att sätta sonen på toaletten när han var 8 1/2 månad och nu 3 veckor senare så har han vid 1 tillfälle bajsat i blöjan. Resten av gångerna har det blivit på toaletten. Kissa gör han i både blöjan och på toaletten.

Det vi har gjort är att sätta honom på toa efter varje måltid och efter sömn samt om vi ser tecken på att han behöver gå.

Lycka till! Det är så smidigt att slippa bajsblöjor!

• vittra

Du hittar nog mer likasinnade på EC-forumet som sagt. Vi började med potta till äldsta då hon var 4 mån, hon var blöjfri strax efter året. Andra dottern fick börja sitta på pottan redan vid ett par veckors ålder.

• vittra
    flickan85 skrev 2011-08-30 20:39:34 följande:
    Det var lättare förr att pott träna bebisar. För blöjorna förr var mycket obekvämare och barnen blev fuktiga och irriterade. Idag är blöjorna så bra och torra  och mycket bekvämare för barnet att ha på sig den. Googlade och fick upp detta.

Meningslöst innan barnet är runt 1 ½ år gammalt

Att börja potträna ett barn innan det är runt ett och ett halvt år gammalt är ganska meningslöst även om det råder delade meningar om när barn är mogna för potträning. Forskning visar att oavsett hur tidigt man än börjar med potträningen så blir barnet ändå inte rent och torrt förrän tidigast när det är två till tre år, och då bara dagtid. Barnet behöver ofta en blöja under natten tills det är tre till fyra år gammalt, kanske ännu äldre. Flickor blir i regel torra tidigare än pojkar.

Men 8 månader är ju lite väl tidigt! I den ålder så pissar de ju så fort blöjan kommer av, oavsett vart den är!

Hahaha herregud vilket trams! Rena lögner ju!
    Det är först idag på 90- och 2000-talet som barn blivit blöjfria så otroligt sent! På 80-talet var barn överlag blöjfria vid 2 årsålder, på 60-talet var barn 1½ och innan dess var barn runt året när blöjorna försvann (Källa: The development of children 2010). Men visst, det har absolut med bla blöjorna att göra. Men det finns många bra knep för dem som inte vill använda blöja i år efter år. Att det skulle vara "meningslöst" att börja innan 1½ år måste ju komma från blöjbolagen själva! Jösses sådan okunskap...
  • Aurora84

Vi ställde fram dotterns potta i badrummet innan hon fyllde 1. Den fanns där och hon började leka med den, dockorna skulle kissa på pottan osv.. hon provsatte den själv, ibland med kläder på, ibland bara i blöja och ibland helnaken.. Nu är hon över två och blev blöjfri dagtid i sommar.. Hon springer på pottan helt själv och ropar på oss när hon är klar :)

• mumama
    flickan85 skrev 2011-08-30 20:39:34 följande:
    Det var lättare förr att pott träna bebisar. För blöjorna förr var mycket obekvämare och barnen blev fuktiga och irriterade. Idag är blöjorna så bra och torra  och mycket bekvämare för barnet att ha på sig den. Googlade och fick upp detta.

Meningslöst innan barnet är runt 1 ½ år gammalt

Att börja potträna ett barn innan det är runt ett och ett halvt år gammalt är ganska meningslöst även om det råder delade meningar om när barn är mogna för potträning. Forskning visar att oavsett hur tidigt man än börjar med potträningen så blir barnet ändå inte rent och torrt förrän tidigast när det är två till tre år, och då bara dagtid. Barnet behöver ofta en blöja under natten tills det är tre till fyra år gammalt, kanske ännu äldre. Flickor blir i regel torra tidigare än pojkar.

Men 8 månader är ju lite väl tidigt! I den ålder så pissar de ju så fort blöjan kommer av, oavsett vart den är!

jag pottränade sonen från att han var 9 månader. Vid ett år var han nästan torr, vid 1,5 år var han helt torr med olyckor då o då vid två års ålder var det slut på olyckorna med. 

Tycker att TS gör alldeles rätt! Visa att du tycker att hon e duktig, ha gärna leksaker runt pottan så att hon kan sitta där ett tag. Sätt henne på pottan när hon vaknar, när hon ätit eller druckit mkt. Efter lek osv. 
    Och du Lycka Till!
  • Loreena

Min son är 12 månader och han har suttit på pottan sedan han var 4 månader. Innan det så rutinkissade vi honom efter mat och sömn och vid blöjbyten över toaletten eller badkaret. Vi höll honom då i knävecken, stödd mot våran mage och sa "kiss-kiss". Största delen av världens befolkning använder inte blöjor på sina barn utan håller dem över ett lämpligt kärl när barnet "visar" att det är kissnödigt. Jag tycker att det är toppen att ni börjar redan nu och att pottan bli något positivt för din dotter! :)

Tips:

*Roliga böcker, leksaker etc. som barnet kan ha på pottan
    *Säg "kiss-kiss" när barnet kissar
    *Ta barnet till pottan när hon nyss vaknat och när hon ätit

Sonen 6 månader på pottan

• Gran1

Jag tycker inte heller 8 månader är för tidigt. Kanske för att vi började ta dottern till toa när hon kunde hålla upp huvudet. Vi kallade inte det för potträning utan mer något som var bekvämt för oss att hon främst bajsade på toa, tömde tarmen ordentligt och det blev inte så mycket småbajsande hela tiden i blöjan (som vi slapp torka upp)

Runt året började hon berätta för oss när hon behövde gå på toa (främst bajsandet) och nu lite innan 2 är hon torr på dagarna. Vi har heltäckningsmatta i stora delar av huset och har länge varit fega för att låta henne springa naken, annars hade hon kanske varit torr lite tidigare.

Om barnet inte tycker att det är obehagligt så tycker jag bara det är positivt att börja tidigt, så blir det kanske mer naturligt för dem än något konstigt som det ska börjas med när barnet är 2-3 år.

Svar på tråden 8 mån för tidigt?