• strandvakt

Det går inte bra för min 5-åring i skolan, vad är acceptabelt beteende?

Vi bor i Latinamerika och jag har precis fått feedback på min 5-årings första vecka i skolan, de har typ "betyg" och som vanligt är det negativa synpunkter. Min son är hyperaktiv och följer helst sina egna regler, jag erkänner att jag var dålig på att sätta gränser när han var mindre pga olika orsaker, jag och hans pappa var på väg att skiljas och jag gick igenom en depression, men det är över två år sedan nu. Min son är en glad och sprattig kille men han tar inte hand om prylar, de går lätt sönder, och han respekterar inte alltid lekkamrater. Vi har gått till en barnpsykolog, utrett om ADHD vilket han inte har, men psykologen hjälpte oss med strategier för disciplin (han gick igenom en period då han slogs) och han fick vredesutbrott ofta, men efter över sex månader hos psykologen är saker jättebra hemma, han följer ofta instruktioner etc. MEN i skolan är det inte samma sak, det är på gränsen till att vi får råd om att byta skola. Så nu undrar jag, hur skulle man se på sånt här beteende hos en femåring i Sverige? T.ex. igår tog han en flickas pennskrin och kastade ut ur fönstret (bottenplan) och idag försökte han sparka sin lärare när hon ville få honom att gå till en annan lektionsal.

Jag frågar detta eftersom jag förstår att detta inte är "gott" beteende, men hur ovanligt är det att en femåring har något disciplinproblem, stort eller litet, varje dag?

• Svar på tråden Det går inte bra för min 5-åring i skolan, vad är acceptabelt beteende?
  • garib

I andra länder har de ofta större krav på barnen i den åldern,de får inte leka så mycket,har läxor,dåliga lekplatser eller inga alls.Din son kanske reagerar mot detta,min son gråt ofta första tiden utomlands,det var en kamp hela tiden.Det blev en press på hela familjen.

• strandvakt

garib, jag tror du har rätt. Men vi bodde ett tag i Sverige och sonen gick på Montessori, och de hade synpunkter där också på att han inte följde gruppens regler etc (att man ska fråga de andra om man får leka osv, han bara tog för givet att få vara en del i leken, att han överhuvudtaget ville köra sitt eget "race"). Sonen har fått gå i andra aktiviteter också som är mycket friare, som att måla och så, utan krav, och han "stör" ibland de andra barnen, tar mycket plats, skojar och skämtar (vilket lärarna inte alltid tycker är kul) och förstör ibland för andra . Allt funkar jättebra när han får konstant uppmärksamhet och jobbar tillsammans med honom. Han trivs i skolan, men det känns som det alltid är skolan som inte trivs med honom :)

• garib

Ja,jag jobbar på en förskola och där har vi en resurs till ett överaktivt barn, men det brukar inte vara brukligt utomlands.Jag kan ju säga att barnet är mycket lugnare nu och gruppen fungerar bättre.

• caliningrad

hej
    Jag bor i Thailand med min 4-aring och pa hennes skola skulle ocksa anses manga vanliga svenska barns beteende "exotiskt" om inte oacceptabelt.
    Min dotter trivs jattebra i skolan, och ar anpassad alldeles utmarkt, men hon borjade dar som 3-aring och jag har alltid kort ungefar samma regler i hemmet.
    Det fanns bara ett vasterlanskt barn pa denna skola forra aret som storde ratt mycket och han forsvann i ar....

Iallafall pa min dotters skola, som inte har ryktet att vara strang alls, jamfort med manga andra skolor har, finns de foljande reglerna:

* dagen borjar med nationalsangen dar alla elever star pa led
    * barnen forvantas att komma i tid
    * de ska lyssna och inte prata under lektionstiden
    * alla amnen ar schemalagda och ar riktiga (de borjar lara sig lasa som 3-aringar)
    * valdigt lite frilek
    * de har laxor
    * de har inte ratt att prata under lunchtiden
    * de har skoluniform
    * de har betyg 1 till 4

Jag har traffat en del svenska familjer har som sager att sina barn har haft jattejobbigt att anpassa sig.
    Sverige har en alldeles for slapp uppfostran och syn pa barnen som gor det omojligt for dom att anpassa sig till andra villkor utomlands.

• SofiaEmmy
    Sverige har en alldeles for slapp uppfostran och syn pa barnen som gor det omojligt for dom att anpassa sig till andra villkor utomlands.
    jag tror att vi låter våra barn vara barn mkt längre än i andra länder - därför kan det uppfattas som 'slapp uppfostran'.
  • caliningrad

Pa min dotters skola finns inget barn som kommer med napp eller snuttefilt, trots att barnen borjar dar nar de ar 18 manader....

Det finns en respekt for lararna, larandet, som man inte har langre i Sverige. 

• ModestyB
    caliningrad skrev 2011-08-31 09:35:00 följande:
    Pa min dotters skola finns inget barn som kommer med napp eller snuttefilt, trots att barnen borjar dar nar de ar 18 manader....

Det finns en respekt for lararna, larandet, som man inte har langre i Sverige. 
    Tack för infon, vi har funderat på en längre vistelse i Thailand, men då vet vi att vi ska sky barnomsorgen som pesten!
  • caliningrad
    ModestyB skrev 2011-08-31 09:39:04 följande:
    Tack för infon, vi har funderat på en längre vistelse i Thailand, men då vet vi att vi ska sky barnomsorgen som pesten!
    Du kan alltid ga for det som de kallar for svensk "skola" pa Koh Lanta... 

Det heter inte barnomsorg har utan skola.
    Min dotter har utvecklats enormt emotionellt, socialt och intellektuellt sen vi flyttade hit. Hon ar enormt glad, pigg, och dessutom val uppfostrad. Hon visar empati och respekt for andra.
    I princip maste vi flytta tillbaka om ett ar men pga att jag aldrig kommer att hitta en motsvarande skola i Sverige tror jag jag tar ett sabbatsar och stanna har ett tag till....

Sen blir det ett problem nar hon borjar i nollan...  hon kommer antagligen att ligga alldeles for langt fore de andra...
  • strandvakt

Min sons skola låter lite lik den Thailändska med skillnaden att de sjunger nationalsången endast på måndagar. Skoluniform tycker jag i och för sig är bra, och jag har träffat lärarna och förstått mer eller mindre vilka aktiviteter de har, de har mycket kul så det är inte jättesträngt, men strängare än hemma i Sverige. Min son får "omdöme" veckovis på en massa punkter: respekt för grupp, teamwork, punktlighet, läxor, skolarbete etc. Det stressar mig. Och som sagt är min son busig och ibland störig även med svenska mått, en del tror jag har att göra med personlighet, jag tror att både han och jag är lite mer kreativa människor som varken gillar eller är vana vid för hårda regler,  och en annan anledning är att det blev mycket ombyten de första åren och att jag och hans pappa bråkade (men det var så svårt att få barn i ett annat land som var så annorlunda tyckte jag!) samt att han är ensambarn.

Jag tror ärligt talat att min son tycker han gör bra ifrån sig så det skär i hjärtat att behöva "prata" om "problemen" i skolan som jag i viss mått tycker är normala för hans ålder. Han har ett häftigt humör och kan slå till om det är tjafs, men han kan också vara jätteempatisk och ge en hand till grannkillen som ramlar av cykeln.

Låter det som "normala" beteenden för hans ålder?

• someone01

Jag är ingen expert men jag tycker nog att han skulle få lite mer hjälp och hantera sin aggresion. Jag tror att en 5 åring borde veta att man inte slänger ut ett penn skrin genom fönster eller försöker sparka fröken.

men som du säger så är han säkert bara arg på något och vet inte helt elkelt hur han ska behandla sin känslor.

Lycka till

• caliningrad
    strandvakt skrev 2011-08-31 17:15:04 följande:
    Min sons skola låter lite lik den Thailändska med skillnaden att de sjunger nationalsången endast på måndagar. Skoluniform tycker jag i och för sig är bra, och jag har träffat lärarna och förstått mer eller mindre vilka aktiviteter de har, de har mycket kul så det är inte jättesträngt, men strängare än hemma i Sverige. Min son får "omdöme" veckovis på en massa punkter: respekt för grupp, teamwork, punktlighet, läxor, skolarbete etc. Det stressar mig. Och som sagt är min son busig och ibland störig även med svenska mått, en del tror jag har att göra med personlighet, jag tror att både han och jag är lite mer kreativa människor som varken gillar eller är vana vid för hårda regler,  och en annan anledning är att det blev mycket ombyten de första åren och att jag och hans pappa bråkade (men det var så svårt att få barn i ett annat land som var så annorlunda tyckte jag!) samt att han är ensambarn.

Jag tror ärligt talat att min son tycker han gör bra ifrån sig så det skär i hjärtat att behöva "prata" om "problemen" i skolan som jag i viss mått tycker är normala för hans ålder. Han har ett häftigt humör och kan slå till om det är tjafs, men han kan också vara jätteempatisk och ge en hand till grannkillen som ramlar av cykeln.

Låter det som "normala" beteenden för hans ålder?
    hej
    Jag forstar dig. Jag far ocksa skriftligt omdome varje fredag och jag har alltid en klump i magen .. aven om jag har tur, det star bara enormt positivt om min dotter:"She is a blast in class", "She does a spectacular job", "She is a very kind friend", "She is a smart cookie", "She loves explaining things for others" etc....
    men anda stressar det mig.... sa om det inte var positivt skulle jag antagligen sakna det svenska slappa systemet!!!! da hade jag antagligen forsokt flytta tillbaka tidigare...
    normalt och normalt..... det ar val "normalt" att barnen testar granserna, barnen for det alla mer eller mindre. I princip ska detta forsvinna efter 3-4 ar om foraldrarna varit tillrackligt tydliga med granser....
    Vara skolor later lika, min dotter har ocksa mycket kul, de har regler, men kanner alla barn och ler till alla barn och ser till att alla har det bra.

Lycka till!hoppas det loser sig for dig!
Svar på tråden Det går inte bra för min 5-åring i skolan, vad är acceptabelt beteende?