Det går inte bra för min 5-åring i skolan, vad är acceptabelt beteende?
Vi bor i Latinamerika och jag har precis fått feedback på min 5-årings första vecka i skolan, de har typ "betyg" och som vanligt är det negativa synpunkter. Min son är hyperaktiv och följer helst sina egna regler, jag erkänner att jag var dålig på att sätta gränser när han var mindre pga olika orsaker, jag och hans pappa var på väg att skiljas och jag gick igenom en depression, men det är över två år sedan nu. Min son är en glad och sprattig kille men han tar inte hand om prylar, de går lätt sönder, och han respekterar inte alltid lekkamrater. Vi har gått till en barnpsykolog, utrett om ADHD vilket han inte har, men psykologen hjälpte oss med strategier för disciplin (han gick igenom en period då han slogs) och han fick vredesutbrott ofta, men efter över sex månader hos psykologen är saker jättebra hemma, han följer ofta instruktioner etc. MEN i skolan är det inte samma sak, det är på gränsen till att vi får råd om att byta skola. Så nu undrar jag, hur skulle man se på sånt här beteende hos en femåring i Sverige? T.ex. igår tog han en flickas pennskrin och kastade ut ur fönstret (bottenplan) och idag försökte han sparka sin lärare när hon ville få honom att gå till en annan lektionsal.
Jag frågar detta eftersom jag förstår att detta inte är "gott" beteende, men hur ovanligt är det att en femåring har något disciplinproblem, stort eller litet, varje dag?