• andam

Avslag på graviditetspenning

Är så arg! Fick avslag på min ansökan om graviditetspenning. Hur ska man göra får att få det?

Jag jobbar som kallskänka, står hela dagarna, måste lyfta tunga kartonger och lådor med grönsaker och andra varor flera gånger om dagen, står på hårt golv som dessutom är hal emellanåt, det är trånga utrymmen. Jag har ingen möjlighet till omplacering, kan inte be andra utföra mina lyft och det är stressigt. Vad mer krävs???

Hur kommer det sig att tjejen som jag vikarierar för fick graviditetspenning? Hon utförde exakt samma uppgifter som jag?

Jag kommer inte orka hela vägen fram till förlossningen. Någon som har tips på hur jag kan göra i denna situation?     

• Svar på tråden Avslag på graviditetspenning
  • kickan89

oj såg nu att du fick avslag igen :/ Men som tur är finns ju fler alternatov även om graviditetspenningen kanske hade varit det bästa. Men du kanske får sjukskrivning, annar kan du ju ta ut lite semester eller föräldradagar men mammaledigheten vill man ju gärna spara på tills barnet är fött.

• Blå damcykel
    Mirella85 skrev 2011-08-31 10:24:08 följande:
    skriv alla riker du har i ditt yrke. t.ex.  av dom tynga lyften kan orsaka skador på fostret.

Tunga lyft orsakar INTE skador på ett foster. Däremot är din rygg känsligare för tunga lyft då du är gravid. Enl min barnmorska. Själv jobbar jag som orderplockare på brädgård och gör inget annat än lyfter tungt på dagarna. Gjorde tunga lyft (upp till 50 kg) ända fram till havandeskapspenningen trädde in.
  • andam

Hmmm, överklagar jag nu går det till förvaltningsrätten. Någon som har erfarenhet från dom? Blir förbannad när Försäkringskassan skriver att dom ser till ens individuella förutsättningar. Hur ska dom kunna göra det när dom inte träffat mig personligen? Hur kan dom bedömma två helt lika fall på olika sätt? Vad har dom för riktlinjer egentligen? Milletti: Hur går det för dig?

• Milletti