• andam

Avslag på graviditetspenning

Är så arg! Fick avslag på min ansökan om graviditetspenning. Hur ska man göra får att få det?

Jag jobbar som kallskänka, står hela dagarna, måste lyfta tunga kartonger och lådor med grönsaker och andra varor flera gånger om dagen, står på hårt golv som dessutom är hal emellanåt, det är trånga utrymmen. Jag har ingen möjlighet till omplacering, kan inte be andra utföra mina lyft och det är stressigt. Vad mer krävs???

Hur kommer det sig att tjejen som jag vikarierar för fick graviditetspenning? Hon utförde exakt samma uppgifter som jag?

Jag kommer inte orka hela vägen fram till förlossningen. Någon som har tips på hur jag kan göra i denna situation?     

• Svar på tråden Avslag på graviditetspenning
  • kickan89

oj såg nu att du fick avslag igen :/ Men som tur är finns ju fler alternatov även om graviditetspenningen kanske hade varit det bästa. Men du kanske får sjukskrivning, annar kan du ju ta ut lite semester eller föräldradagar men mammaledigheten vill man ju gärna spara på tills barnet är fött.

• Blå damcykel
    Mirella85 skrev 2011-08-31 10:24:08 följande:
    skriv alla riker du har i ditt yrke. t.ex.  av dom tynga lyften kan orsaka skador på fostret.

Tunga lyft orsakar INTE skador på ett foster. Däremot är din rygg känsligare för tunga lyft då du är gravid. Enl min barnmorska. Själv jobbar jag som orderplockare på brädgård och gör inget annat än lyfter tungt på dagarna. Gjorde tunga lyft (upp till 50 kg) ända fram till havandeskapspenningen trädde in.
  • andam

Hmmm, överklagar jag nu går det till förvaltningsrätten. Någon som har erfarenhet från dom? Blir förbannad när Försäkringskassan skriver att dom ser till ens individuella förutsättningar. Hur ska dom kunna göra det när dom inte träffat mig personligen? Hur kan dom bedömma två helt lika fall på olika sätt? Vad har dom för riktlinjer egentligen? Milletti: Hur går det för dig?

• Milletti

Idag ringde en dam från FK och frågade massor av frågor varav svaret på de flesta fanns i brevet jag skickade. Känns inte som om ens läst brevet innan hon ringde. Vet inte om det är bra eller dåligt med ett samtal? Någon annan som fått det?

• andam

I mitt fall ringde dom min arbetsgivare, påstod dom i brevet jag fick(har inte hört något om samtal från FK av min arbetsgivare dock). Hon skulle kanske dubbelkolla om det var samma svar hon fick av dig på telefon också som du skrivit i ditt brev?

Jag förstår mig inte alls på FK just nu. Vissa ringer dom upp, andra inte. Vissa tycker dom har tungt jobb medan andra med samma jobb inte har ett tungt jobb enligt dom.... Det råder totalförvirring hos mig iaf vad gäller FK.

• Isssan

Hej! Bifogade du även en blankett ifrån din arbetsgivare? Finns en blankett som heter nåt i stil med omplacering ifrån arbetsgivare. Jag skickade in 2 blanketter både GP och och omplacering ifrån min arbetsgivare och fick GPn godkänd. Nu blev jag visserligen sjukskriven ändå men prova med det iaf om du inte har gjort det Lycka till

• Mammatilltvåprinsar

Jag blev inte heller beviljad. Arbetade med barn i behov av särskilt stöd, våldsamma och oberäkneliga. Hade sammandragningar nästan oavbrutet och en bruten arm de sista veckorna. Jättekul att jobba då. Såhär i efterhand fattar jag inte att det gick. Fick ju backa från bråken, skötte alltså inte mitt jobb men min kollega fick en spark i magen (hon var inte gravid) och efter det vågade jag inte gå emellan elever som slogs. Rena vansinnet!

• Fru Hussain

Jag hade "tur" och fick utan problem min grav penning godkänd. Så jag tänkte berätta hur jag gjorde och hoppas att det kan hjälpa någon!

För det första hade jag nära kontakt med löneansvarig på vårat huvudkontor. Det är hon som fyller i alla blanketter som ska in till försäkringskassan. Vi diskuterade vad som skulle skrivas i arbetsbeskrivningen så att vi skrev liknande saker. Hon hade inte heller några problem med att överdriva lite så det hjälpe ju till..

Sen skrev jag verkligen väldigt utförligt på punkten med arbetsbeskrivning, bifogade ett till a4. Framför allt vinklade jag det hela tiden till att jag inte kan utföra mina abretsuppgifter på ett korrekt sätt och att kolleger och kunder blev lidande. (Jag jobbade som butikschef) Till ex, att när jag är själv i butiken på 450kvm så är det mycket spring fram och tillbaka för att hjälpa kunder och ta betalt i kassan. Och ju större och långsammare jag blir kommer kunderna få vänta längre tid på att få hjälp.
    Jag skrev ingenting om att JAG mår si eller så, som jag fattat det ska man bli sjukskriven om man mår dåligt. Grav penning får du för att du inte kan utföra dina arbetsuppgifter på ett bra sätt..

Lycka till alla!

• Milletti

Jaaaa! Fick 100% gravpenning godkänd, så underbart skönt!!! Nu kan jag sluta stressa över det

• andam

Vad härligt! :D Grattis! Skönt att kunna koppla av och bara tänka på graviditeten och allt runt omkring sista tiden.

• Milletti

Ja och framför allt att min kollega inte behöver slita ihjäl sig utan kan få en vikarie som kan jobba utan problem.

• Jessisca
    Mammatilltvåprinsar skrev 2011-10-20 19:52:38 följande:
    Jag blev inte heller beviljad. Arbetade med barn i behov av särskilt stöd, våldsamma och oberäkneliga. Hade sammandragningar nästan oavbrutet och en bruten arm de sista veckorna. Jättekul att jobba då. Såhär i efterhand fattar jag inte att det gick. Fick ju backa från bråken, skötte alltså inte mitt jobb men min kollega fick en spark i magen (hon var inte gravid) och efter det vågade jag inte gå emellan elever som slogs. Rena vansinnet!
    I ett sånt läge har arbetsgivaren möjlighet att stänga av en från jobbet, då måste FK bevilja! Jag jobbar själv med utåtagerande ungdomar (kriminella tonåringar, kan bli stökigt där också...) Min chef stängde av mig och jag fick beviljat. Finns en paragraf i arbetsmiljölagen, undrar om det var kap 4 § 6... Minns inte exakt, men det kan ju va bra att veta om du blir gravid igen, eller om nån annan befinner sig i samma situation!
  • emeliesabine

Hur lång tid tog det innan ni fick besked??
    Jag har sökt från måndag nästa vecka och sitter som på nålar här hemma å min mage är minst sagt orolig....
    Jag jobbar som frisör så jag har streckat mig i kalendern från måndag så att jag inte kan få några bokningar där.... men hur gör jag om jag får avslag??!
    Mår pyton över det här så jag tänkte ringa FK imorgon och stressa dem lite... Men tänk om jag får negativt besked i telefonen... Då bryter jag ihop...
    Är så nervös och normalt sett är jag verkligen inte den som oroar mig annars...

• Spookie

PrincessOats: Tyvärr anser inte vissa chefer att hot och våldsrisken är en riktig risk. Därför blev jag nekad. Jobbar på slutenpsyk.

• StephanieK

Igår fick jag svar från FK att jag inte får Graviditetspenning. Jag hade egentligen inte väntat mig annat men det gör mig SÅ förbannad. De skrev att  "jag egentligen är berättigad till GP, med tanke på tunga lyft, går och står mycket (på hårt golv), att jag arbetar ensam och ej kan ta pauser, säkerhetsskäl" m.m. m.m. men efter en individuell bedömning så tyckte dem att jag kunde arbeta iaf.  HUR kan de skriva så????? 
    Jooo du hade kunnat få det men NÄÄÄ...vi känner inte för det... Och en tjej gick hem förra året med GP, inga problem sa hon. Vad är skillnaden???

Jag har mått dåligt sen v.6. När illamåendet försvann så kom foglossningen. Nu är jag nästintill orörlig vissa dagar pga ryggskott, foglossning, illamående som kommit tillbaka och LÅGA järnvärden. Jag har världens snällaste chef och vi har ändrat lite i schemat så att jag ska kunna jobba så mycket möjligt. Jobbar mycket eftermiddagar nu så jag får sova ut varje dag och ta saker o ting i min egen (gravid)takt.
    Jovisst, jag kan sjukskriva mig. Men jag ville vara en "super-gravid". Som skulle åka direkt från jobbet till förlossningen (typ) men så blev det INTE. Inte ens nära.  Såg GP som "ett mål". Att jag skulle fixa att jobba fram tills dess och sedan kunna njuta av att gå hem. Nu känns det som att jag ger upp...

Svar på tråden Avslag på graviditetspenning