• Anonym (utan blöja)

Utan blöja...

Hej!
    Två frågor: Dottern (nyligen fyllda 3) är torr till och från. Hon springer själv till toan och kissar. Bajsa vill hon göra i blöjan..... Så har hon hållit på i två månader ungefär och nu under sommaren har det gått jättebra med bara trosor. Vi provade några nätter utan blöja men det fungerade inte alls. Nu har hon tvärvänt och vill "vara bebis för det är roligt", så nu skriker hon och gråter tills hon får blöja. Vad ska vi göra? Hon får själv välja trosor och det tycker hon är jätteskoj, men när vi ska ta på dom säger hon "Nä, jag vill ha blöja istället", suck

Fråga 2: Sonen (1,5 år) älskar att dunka huvudet i golvet, väggar, sänggaveln eller något annat hårt. Normalt eller ej?

• Svar på tråden Utan blöja...
  • BVC Sköterskan

Hej!

Min erfarenhet är att man bör vara ganska frikostig med att låta barn (som kontrollerat vill bajsa i blöjan) ha blöja när de skall bajsa. Forcerar ni henne kan det leda till att hon håller sig och får problem med förstoppning. Naturligtvis skall ni fortsätta uppmuntra henne att gå på toaletten/pottan, men i lagom dos.
    Poängen är trots allt att hon skall lära sig kontrollera sin tarmtömningsfunktion och hon kommer inte vilja bajsa i blöjan längre fram.

Nattblöjan skulle jag ta bort, när ni märker att hon är torr på morgonen och då genast få till en rutin att kissa direkt vid uppvaknandet.

Att er son älskar att dunka sitt huvud mot allt möjligt hårt, är förmodligen något han gör för att uttrycka känslor. Försök hjälpa honom sätta ord på dem istället. Det kan dock också vara en form av tics - ett beteende han anammat, som i så fall oftast slutar lika fort som det började. Så länge han inte skadar sig själv eller andra, är det ingen fara.

Mvh Christine

Svar på tråden Utan blöja...