• millchan

    Chinchilla prat, funderingar och tips!

    Hej jag är ägare på 5 st ursöta gråa chinchillor!
    Två av dom är hannar som flyttade hem till oss i måndags, Minos född -03 och Manfred född -05!
    Resterande tre är honor Chicko född -06 flyttade till oss för snart två månader sen och så Lilo och Stitch födda -05 vi har haft dom sen -06!

    Nu har vi lite problem med Lilo och hennes framtänder som växer väldigt mycket och i morron ska dom slipas för andra gången!
    Veterinären sa att oftast så brukar tandproblem vara olösliga och djuret mår inte bra så vi får se vad som händer efter morrondagens slipning!
    Dom ska samtidigt göra röntgen på hennes käke för att se hur kindtänderna mår och om dom har klarat sig!
    För tillfället äter hon väldigt mycket sämre än någonsin och hon stödmatas med "critical care" ca 2-3ggr om dagen, har klippt höet i små bitar och hon söker efter smulor i matskålen!
    Är det nån som varit med om nåt liknande så berätta gärna hur det har gått med er/eran chilla!

    Sen har jag ju lite frågor om det här med bebisar, tänkte para dom friska honorna med hannarna och vill veta allt nu för det blir första gången jag ger mig in på chilla avel!
    Har hört att honan ska paras i hannens bur men hur går det om det sitter två hannar i samma bur?
    Sen har jag hört att dom ska vänja sig vid varandra i olika burar fast nära varandra och nu håller vi på att bygga en tre sektionsbur med fönster i mellan med galler så honorna kommer att vara på var sin sida och hannarna i mitten avc buren!
    Hur märker man om honan är gravid om man missar själva parningen?
    Hur länge ska hannen vara med honan från det man sätter i hop dom?
    Ska man ta bort hannen från honan när hon är gravid?

    Har nog fler frågor men kommer inte på just nu, hoppas det finns chilla fantaster där ute som vill prata och ge tips!                

  • Svar på tråden Chinchilla prat, funderingar och tips!
  • millchan
    Thingvellir skrev 2011-10-02 03:53:51 följande:
    Vad spännande Skrattande
    Vilken uppfödare har ni ställt er i kö hos?
    Ja det är jätte spännande, håll tummarna att hon får många honor bara!


    Gil,s Luddtussar
    www.chinchilla.marcusgil.se  

    Hon har både uppfödning och omplacering, hon kan tänka sig att bli min mentor också vilket jag tycker låter lovande!
    Hon tar god tid via telefon och hon välkomnar oss till henne och se hennes uppfödning när vi vill och hon håller kontakten med dom som köper djur av henne och har ett köpes avtal mm.
    Jag känner på mig att hon är bra och har frågat lite annat folk om henne och dom tycker att hon är bra och omtänksam om sina djur!
    Kolla gärna upp hennes hemsida och om du känner/vet nåt om henne och uppfödningen så berätta gärna det till mig!    
  • Thingvellir

    Har kikat på hennes sida många gånger, så vet vem det är. Hon bodde i Sthlm förut om jag inte missminner mig, men bor nu i utkanten av Örebro.

    Själv skulle jag nog välja en registrerad uppfödare som mentor... bara för att det är ett krav om man själv vill bli registrerad uppfödare nåndag, och då är det ju inte fel Flört

    Hon verkar veta vad hon gör när det gäller aveln, men själv är jag inte så förtjust i hur hon gör, men det är en personlig preferens, finns andra som gör likadant och jag tycker samma sak. Hon har bra koll på stamtavlor och sådant så det blir ju fina och friska bebisar. Men jag tycker inte om personer som tar ett par kullar per chilla sen säljer dem vidare. Iofsär det väl vanligt om man bara vill avla.. Pratade för längesedan om detta med en annan uppfödare som fått en bebishona med ovanlig färg, men vägrat sälja till en bra uppfödare, för hon visste att hon som ville köpa bara skulle ta nån kull sen sälja vidare.

    Haha, men det är bara något jag var tvungen att inflika. Jag tror det blir finfina bebisar därifrån, för hon har fina chillor och även om hon inte är registrerad uppfödare så har ju bebisarna stamtavla, och det är det som räknas då Glad


    I make no sense
  • Thingvellir

    Ah, måste bara tillägga. Om du vill veta vad jag menar så kan du bara kolla på sidan för kullarna hon fått. Jag tror hon bara har föräldrarna till senaste kullen, de andra är inte längre kvar.

    Förstår inte.. skulle aldrig kunna sälja min juh Tungan ute


    I make no sense
  • millchan

    Menar du att hon säljer vidare föräldrarna efter ett par kullar?
    Så har inte jag uppfattat henne!
    Men kan ju fråga henne om det är så för hon har ju en gamling född 03 i hennes hjord!

    Nä jag skulle inte heller sälja vidare mina vuxna älsklingar!    

  • Thingvellir

    Jag kan ha fel, men det är så jag uppfattat det iaf! Om du kollar bebisarna så ser du att hon hade/har en hona som kallades Mellow, och jag brukade kika ofta på hennes sida, men hon är inte kvar där. Och jag minns en jätteläcker brun hane som hette typ Anthon (kallades Kakmonstret typ?) och kom från S*Pampas uppfödning, som hon skulle ha till avel. Och jag mailade lite med henne förut, hon hade en jättefin violett hona (Twixie tror jag, eller liknande) som skulle omplaceras men hon var eventuellt dräktig, och ville man köpa henne fick man skriva papper ang. bebisarna som hon skulle ha sen isåfall, hon hade suttit ihop med en hane då.

    Meh, jag kan ha uppfattat saker fel, men det är så jag har uppfattat det hittills. Jag kan förstå om man säljer nån vuxen chinchilla ibland för att man har många i släkten och vill bredde generna lite, men annars så förstår jag det inte riktigt.


    I make no sense
  • millchan

    Oki, har inte varit så länge inne på hennes sida!

    Hon fick två bebisar på hennes hona Stella i går men tyvärr så dog en av dessa sötnosar!
    Såg bild på den som överlede på Facebook i dag helt underbart söt!
    Sen ska ju två av hennes andra honor få bebisar snart också så vi får se vad de blir för sötisar!
    Det är en tjej i kö före oss på en hona så vi får nog vänta tills nästa kull kommer!
    Vet dock inte vad den här lilla sötnosen är för kön ännu!
         

  • cocacolalight

    hej på er,

    Beklagar att er lilla Lilo fick lämna er :(

    Jag och min sambo har tre chinchillahonor här hemma som jag faktiskt har köpt från Gil i Örebro (ser att ni har nämnt Gil lite högre upp i tråden) :)

    Jag sökte lite tips om att göra en egen bur och såg din fina bur på bilden Millchan, jättefin! Har ni gjort den helt från grunden? Jag har googlat efter bilder på burar och sett en del som har använt en garderob från Jysk eller liknande. Jag är bara lite fundersam över om det finns stor risk att de gnager sig ut ur en bur helt gjord av trä?? (Just nu har vi en stor papegojbur "voljär").
     

  • millchan

    Hej ursäkta för ett sent svar, har inte hunnit vara inne på fl nu på ett tag!
    Ja de var jätte tråkigt när Lilo fick lämna oss och nu har vi fått ta bort två till!
    Vi köpte en chilla av Gil och han bara ha henne i knappt en månad så fick vi ta bort henne och hennes burkompis då båda hade tandfel och den chillan vi köpta av gill tappade i vikt väldigt mycket väldigt snabbt nästan 100g på en vecka!

    Gil ska lägga av med sin avel nu också och det ser ut som hon ska sälja alla sina djur!

    Buren har vi byggt från grunden, den bästa buren bygger du själv och dom gnager inte sig ur buren, alla uppfödare har trä bur och galler bur är inte så bra då det blir alldeles för ljust för chillan under dagen och chillor är ju natt djur så dom gillar när det är lite mörkar dock inte för mörkt!

    Tänk på att buren måste vara tillräckligt stor så har du 3st chillor ska buren vara 0,75 kvm i botten som minsta storlek för två djur är minsta måttet på 0,5 kvm ich höjden bör vara minst en meter dock ska man tänka på att inte ha en för hög bur då chillorna kan ramla ner och skada sig!

    Just nu har vi en av burarna tom men redan nästa vecka på onsdag flyttar en fin liten grå dam på 5 månader in där och den 16/12 flyttar en bebis på 10 veckor in med henne och hon är en black ebony, så jag ser verkligen fram emot att få dom små hem nu!          

  • cocacolalight

    Tack för ditt svar. Jaha, så hon ska lägga ner aveln? Trist att de du köpte inte var friska :( jag förlorade min första chinchilla då jag hade fått råd av uppfödare att kastrera honom för att sätta ihop honom med en hona... Därav råkade det bli tre honor istället då jag redan hunnit tinga en.. Det är alltid jobbigt att förlora sina små sötnosar. Buren de har nu är väldigt stor, större än rek. mått, men däremot som du skrev att de behöver mer "skydd" så är det därför jag vill göra egen bur till dem. Kul att se hur andra har gjort och få inspiration. Hoppas det går bra med dina kommande små chillor!

  • Thingvellir

    Ah, hade nästan glömt bort att jag var medlem här... ^^

    Så, hon ska lägga av med aveln? Nåja, det här låter väl elakt men hon har aldrig känts särskilt seriös för mig...
    Och det här bevisar det väl bara egentligen.


    I make no sense
  • millchan

    Jag lägger ingen åsikt i nåt men mår man inte bra själv så kanske det är bäst så!

    Själv har jag köpt en grå jätte fin bebis hona för drygt en vecka sen från silverklippan, hon är 5 månader gammal och helt underbar och nyfiken med ett hjärta på nosen!
    På fredag hämtar vi hennes kompis en black ebony hona på 10 veckor så jag hoppas innerligt att dom kommer att gå bra ihop!
    Sen finns planer att vi ska köpa en hona till så att våran gamling får lite sälskap!

    Längtar så tills vårens utställningar men tiden går fort och snart är vi i gång igen!     

Svar på tråden Chinchilla prat, funderingar och tips!