• Anonym

Klotter vid 18 mån??

Snart dags för 18 månaderskontrollen och jag tycker det är jobbigt. Finns det någon definition på klottrandwt som ni kollar efter hos barnen? Min son var mer intresserad förut av kritor och nickade alltid ja på "Vill du måla?" men nu känns det som att han inte har lust eller bryr sig. Jag har läst att ni vill att barnen ska rita stora bågar men min son har endast en eller två gånger gjort fram och tillbaka rörelsen där det blir bågar annars stöter han bara pennan mot pappret (som jag hört inte räknas - varför?) eller drar några lösa korta streck. Snälla hjälp mig förstå hur de förväntas klottra, blir så orolig.

• Svar på tråden Klotter vid 18 mån??
  • Anonym

Skulle det här räknas som godkänt klotter? Det är från idag då han inte alls hade lust och inte från samma tillfälle. Först drog han streck med blått och ville inte mer så han gick iväg. Sedan frågade jag om han kunde rita lite till och då drog han några få svarta streck lite löst utan att bry sig direkt. Inte så fokuserad. Det lila drog han utan att ens kolla för han kollade på tv samtidigt.... 

• BVC Sköterskan

Hej!

Jag tycker, och hoppas, verkligen inte att du skall oroa dig för ett BVC-besök!
    Vi arbetar utifrån att hjälpa, stötta och styrka barnen och deras föräldrar utifrån de förutsättningar som finns.

Även om jag anser att han ritat en acceptabel 18-månaders teckning, kan man inte utgå enbart från den, då man gör en bedömning om han utvecklas som förväntat.
    Det finns de barn som inte klarar att klotter-rita eller uttrycka ett enda begripligt ord, som i slutändan ändå utvecklas helt "normalt".

Snälla, låt inte BVC;s basprogram förstöra din bild av din son och låt honom utvecklas i sin takt.

Mvh Christine

Svar på tråden Klotter vid 18 mån??