Skolskjuts - hur mäts avståndet hem-skola?
Hej!
Nästa år blir det aktuellt med skola och nu läste jag på kommunens hemsida om reglerna för skolskjuts. Det är minst 2 km som gäller från hemmet till skolan men räknas det från ytterdörren eller tomtgränsen när man mäter? Vi bor längs en grusväg där det inte finns några andra hus den första km sen är det vanligt villaområde resten av vägen och när jag mätt det exakta avståndet på www.jogg.se så får jag fram att det är exakt 1950 meter, dvs 50 meter för kort för att få skolskjuts. Då mätte jag från vår tomtgräns (till skolans ingång till området) för mäter jag från vår dörr blir det drygt 2 km men jag misstänker att det är från tomtgränsen som gäller.
Hur nogranna är era kommuner? Eftersom det är en så enslig väg kommer vi givetvis aldrig låta barnen gå själv till/från skolan utan lösa det med bekanta om vi inte skulle kunna fixa det själva men jag undrar alltså bara hur petigt det är vad gäller mätning alltså... Kan tillägga att barnen också måste korsa en järnväg men det kanske inte spelar in.