• dessibel

När byter man från första bilbarnstolen till nästa?

När byter man från babysafen till nästa bilbarnstol?

Några tips på vilka som är bra?? 

• Svar på tråden När byter man från första bilbarnstolen till nästa?
  • Finesse
    KasperSixten skrev 2011-09-05 22:04:28 följande:
    inser att jag har ytterligare en fråga... hoppas att du står ut med migFlört!

Hur står plats tar en hiway? Vet ju att den väldigt liten plats men tror du att den får plats fram om sätet är mkt framdraget (så att storebror får plats).  
    Nej vi får inte plats med hi-wayen.. eller jo men den blir riktigt rak i ryggen och då kan inte en liten bebis sitta där.. den måste luta lite, inte lika mkt som ett babyskydd men mer än för ett större barn. För oss i en saab 9-5:a funkar det bättre att ha den mitten bak.
    Ebba 071228, Hampus 110225
  • KasperSixten

aha.....då fattar jag även varför ni har era barn bak..... är kanske lite extra trög idag?!

Nu är ju min skrutta 11 mån......och kan kanske sitta lite rakare och på så sätt vara fram?!  Eller så får vi korsa remmarna som du tipsade om och flytta fram sonen.

En sista fråga (om du står ut) visst är hiwayen godkänd från 0 kg och inte 9 kg?  Skruttan är liten och väger inte så mkt ännu.

Än en gång tack så mkt! 

• Finesse
    KasperSixten skrev 2011-09-05 22:11:45 följande:
    aha.....då fattar jag även varför ni har era barn bak..... är kanske lite extra trög idag?!

Nu är ju min skrutta 11 mån......och kan kanske sitta lite rakare och på så sätt vara fram?!  Eller så får vi korsa remmarna som du tipsade om och flytta fram sonen.

En sista fråga (om du står ut) visst är hiwayen godkänd från 0 kg och inte 9 kg?  Skruttan är liten och väger inte så mkt ännu.

Än en gång tack så mkt! 
    jo det är 0 kg.. men köp en two-way till din son så kan han sitta bakåtvänd längre och ta hi-wayen till dottern

Och vilken skillnad det är på våra barn, min är 6 månader och väger typ 9,5 :-P 
  • KasperSixten

Hur konstigt det än låter så kommer vi inte att köpa en twoway, tänk vad mkt enklare allt vore om man fick ta alla beslut själv. Och säga emot argument som alla andra på gatan har redan vänt sina barn är svåra att överträffa......

Har lyckats "lobbat" att vi ska köpa en ny stol till dottern och inte vända sonen (som alla andra gör) och på så sätt ha båda bakåtvända så långe han kan sitta  i sin hiway. Eftersom han ändå har några cm kvar så känns det ändå helt ok. 

Storebror var i din sons "klass". Var helt övertygad om att jag skulle få två stora barn men har insett att skruttan på 11 mån och 71 cm inte räknas som stor.

Tack igen för dina svar, ska gå sova nu.  

• vittra

Alltså vi har bytt ganska sent (runt året med båda) men jag märker ju att det tydligen är helfel
    Jag tycker stolarna är alldeles för raka i ryggen för att man ska kunna sätta ett litet spädbarn i en vanlig bakåtvänd, men det är jag det... dessutom är ingen av våra tjejer särskilt stora, allra helst äldsta dottern är mycket liten för sin ålder och det skulle ha känts helt sjukt att sätta henne i en jättestol redan vid 4-5 månaders ålder! Hon skulle ha drunknat i den... så jag kan ärligt inte se hur storleken inte kan spela någon roll faktiskt. Förövrigt är ju two-way rekommenderad tidigast från 9 månader så...

• Finesse
    vittra skrev 2011-09-05 22:34:57 följande:
    Alltså vi har bytt ganska sent (runt året med båda) men jag märker ju att det tydligen är helfel
    Jag tycker stolarna är alldeles för raka i ryggen för att man ska kunna sätta ett litet spädbarn i en vanlig bakåtvänd, men det är jag det... dessutom är ingen av våra tjejer särskilt stora, allra helst äldsta dottern är mycket liten för sin ålder och det skulle ha känts helt sjukt att sätta henne i en jättestol redan vid 4-5 månaders ålder! Hon skulle ha drunknat i den... så jag kan ärligt inte se hur storleken inte kan spela någon roll faktiskt. Förövrigt är ju two-way rekommenderad tidigast från 9 månader så...
    Ja men Hi-way är godkänd från 0 kg och kan lutas mer med hjälp av en kil.. min son sitter riktigt bra i den, men så är han rätt stor.. 9,5 kg och 72 cm lång.. Kan inte säga hur jag skulle gjort med ett mindre barn eftersom till dottern hade vi AG Duologic, det är ju en stol med babyskydd i.. men som kan användas längre.
  • Finesse
    KasperSixten skrev 2011-09-05 22:34:16 följande:
    Hur konstigt det än låter så kommer vi inte att köpa en twoway, tänk vad mkt enklare allt vore om man fick ta alla beslut själv. Och säga emot argument som alla andra på gatan har redan vänt sina barn är svåra att överträffa......

Har lyckats "lobbat" att vi ska köpa en ny stol till dottern och inte vända sonen (som alla andra gör) och på så sätt ha båda bakåtvända så långe han kan sitta  i sin hiway. Eftersom han ändå har några cm kvar så känns det ändå helt ok. 

Storebror var i din sons "klass". Var helt övertygad om att jag skulle få två stora barn men har insett att skruttan på 11 mån och 71 cm inte räknas som stor.

Tack igen för dina svar, ska gå sova nu.  
    Ja alla gör ju som man vill.. själv har jag mina barn bakåtvänd tills dom växt hur tw vilket är den största stolen på marknaden.. 
  • Natasha76
    Finesse skrev 2011-09-05 22:39:33 följande:
    Ja alla gör ju som man vill.. själv har jag mina barn bakåtvänd tills dom växt hur tw vilket är den största stolen på marknaden.. 
    Har du sett på Kidzone? Jag misstänker att den har väldigt lång användningstid också. Själv har jag inte fått two-way-stolen riktigt stadig i alla bilar. Den skulle behöva sådana där klämmor för bältena. Och egentligen ett stödben också, men samtidigt vara godkänd utan... Själva har vi two-way i framsätet i en passat och där sitter den som berget. Jag är helt nöjd. Men, som sagt, den kräver att sätet inte är för mjukt, och kanske andra saker. Så jag skulle gärna se en jämförelse mella Kidzone (eller Kidzofix) och Two-way.

Här har jag ett bekant barn 115 cm långt i Kidzofix. Vi testar bara så den är här fäst med isofix, men den går ju att fästa med bälten till 25 kg också. Han hadae inte nakstödet i högsta läget. Han har vuxit ur Multi-tech.
  • KasperSixten

Då är det bestämt, på söndag åker vi till babyproffsen och shoppar en hiway till dottern. 
    Tack för alla era argument som övertygade mannen om att skruttan behöver en ny stol.

Nu håller vi tummarna för att stolen ska få plats när babyskyddet idag är så att vi slipper greja med storebrors stol. 

• Finesse
    Natasha76 skrev 2011-09-06 09:41:14 följande:
    Har du sett på Kidzone? Jag misstänker att den har väldigt lång användningstid också. Själv har jag inte fått two-way-stolen riktigt stadig i alla bilar. Den skulle behöva sådana där klämmor för bältena. Och egentligen ett stödben också, men samtidigt vara godkänd utan... Själva har vi two-way i framsätet i en passat och där sitter den som berget. Jag är helt nöjd. Men, som sagt, den kräver att sätet inte är för mjukt, och kanske andra saker. Så jag skulle gärna se en jämförelse mella Kidzone (eller Kidzofix) och Two-way.

Här har jag ett bekant barn 115 cm långt i Kidzofix. Vi testar bara så den är här fäst med isofix, men den går ju att fästa med bälten till 25 kg också. Han hadae inte nakstödet i högsta läget. Han har vuxit ur Multi-tech.
    Jo men vi hade hunnit köpa tw innan den stolen kom ut på marknaden..
  • Lantani
    KasperSixten skrev 2011-09-01 22:38:15 följande:
    Vi har en Skoda oktavia.

Stora problemet är att sonen inte kan sitta fram i sin hiway då stolen sitter perfekt för att efter en dag eller två sitta helt löst. Han sitter idag bakom pass. stolen som är framdragen så mkt det går så att babyskyddet får plats på pass. stolen.

Dottern skulle säkert få plats i en hiway brevid sonen men då få inte jag plats så jag inte kan sitta fram utan att sitta i rutan..... 
    På vår skoda, om vi har hi-wayen fram, så måste vi korsa underförankringsbanden under stolen, annars glider dom!
    Alvin 081114 och Alice 100807
  • Cecci78
    Natasha76 skrev 2011-09-06 09:41:14 följande:

måste bara undra. På denna stolen finns ju en kant på själva stolen och sen är det nackstödet som sticker upp en bit. Det är väl fortfarande kanten på själva stolen som räknas eller? I så fall ser det nästan ut som att den är urvuxen på bilden?
  • Love111

Hej!

Har inte följt tråden men undrar om någon har ett bra förslag på en bra första barnstol? Väntar barn nu i november och är helt ny på området. =) 

• KasperSixten
    Lantani skrev 2011-09-07 21:22:25 följande:
    På vår skoda, om vi har hi-wayen fram, så måste vi korsa underförankringsbanden under stolen, annars glider dom!
    "Bra" att någon har samma problem..... ingen jag har pratat med har upplevt detta. 
Svar på tråden När byter man från första bilbarnstolen till nästa?