• Anonym (Bekymmrad mamma)

Mer info

Hejsan!

Skrev till dig häromdagen då dottern haft flera allergiska reaktioner i sommras som slutat med ambulansfärd.

Har haft svårt att få gehör för att få ta prover men sist vända tog dom som sagt var på: Hassel, hasselnötter, mandel, bigift, geting, jordnötter, äggvita och mögel och det visade på överkänslighet mot hassel och hasselnötter och ingen övrig påvisad allergi på det övriga.

Tycker det är lite märkligt och ringde idag igen till vårdcentralen för vilken gång i ordningen vet jag inte, för att kräva att få utökade prover först och främst på övriga nötter och frön och ev soja eller att bli skickad vidare.

Då förklarar sköterskan att då hon inte visar någon allergi mot mögel så behövs det inte ta på övriga nötter alls. Har hon rätt? Är det enbart möglet i nötterna man reagerar på, inte nötsorten i sig?

Sen säger hon att det är konstigt att hon har så högt på skalan (4.6) men bara 0.5 mot hassel och 0.83 på hasselnöt så hon borde vara allergisk mot något mer..Det är ju detta jag har försökt få fram! Kanske något djur säger hon, det skulle vi kunna testa mot. Saken är den att vi inte har djur men jag är tacksam för allt dom testar, men detta med fröer och soja var inte intressant alls.. Dottern går hotell och reasturanglinjen också om det har någon betydelse så hon är ju mycket i kök och hanterar det mesta i matväg. Hon blev lite sur och bestämde att jag skulle få en telefontid till barnläkaren (!) i morgon, tjejen fyller 19..
    Kan du förklara lite om denna allergiskal? Hur högt den går och om 4.6 är jätteallergisk mot något eller vad just den siffran tyder på om det är möjligt.
    Tacksam för svar!

• Svar på tråden Mer info
  • Allergiexperten

Hej! Du har förmodligen redan pratat med barnläkaren och fått svar på dina frågor så jag tror inte din fråga är aktuell längre.
    Men det är läkaren som ordinerat provtagning som ska ge besked om provsvar som inte är normala, det är många frågor man har som förälder och det är viktigt att svaren blir de rätta och att man förstår vad som menas.
    vänliga hälsningar Anitha

• Anonym (Bekymmrad mamma)

Stämmer, det har jag och hon bestämde att vi skulle slussas vidare till medicinkliniken på länssjukhuset ist för att dom inte har resurser här på vårdcentralen för att reda ut detta, vilket sköterskan igår hävdade att dom visst hade..
    Nu väntar vi på tid och hoppas verkligen inte det dröjer för länge, fick ett sms från dottern förut som befinner sig på kryssning på östersjön just nu att hon haft en ny reaktion idag och fått använda sprutan och tab men att det gått bra trost allt..
    Tack för att du tog dig tid!

Svar på tråden Mer info