• Mellanmjölkens land

Riktig stol säkrare än babyskydd. Källor?

Har hört här att det är säkrare för barnet att sitta i en riktig, bakåtvänd bilbarnstol än i babyskyddet. Har däremot inte hittat några källor till det när jag googlat. Vad jag hittat är att man kan byta när barnet kan sitta självt och en ungefärlig tidsangivelse för när det brukar inträffa.

Pratade med en kompis som hört att babyskyddet var säkrare så nu undrar jag om källor där man kan läsa lite själv istället för att bara gå på hörsägen.

• Svar på tråden Riktig stol säkrare än babyskydd. Källor?
  • Joico

Ja, det har alltså att göra med lutningen. I ett babyskydd så ligger barnet mer än vad de gör i en bilbarnstol. Den mer upprätta vinkeln är bättre i en kollision eftersom man vill att kraften ska fördelas över hela ryggen. En bra film som illustrerat det är denna 
    ">

. 0.25sek in i filmen får man se var kraften hamnar i framåtvänt läge och ungefär 0.40 visar dom var kraften kommer i bakåtvänt läge.
    Om barnet har en mer liggande lutning så kommer kraften att fördelas annorlunda, förstås.

Därför är den mer upprätta vinkeln i en bilbarnstol att föredra. För att kraften ska komma på ryggen och inte på nacken, vilken är mkt känsligare förstås.

Här står också lite om det
    http://www.ntf.se/konsument/barnibil/default.asp?RecID=22267 

Om man googlar t.ex "babyskydd upprätt" så kommer man t.ex till Folksam http://www.folksam.se/testergodarad/barnibil/1.74192  där det står följande under Babyskydd "Placera skyddet i ett så upprätt läge som möjligt, så att nacken inte belastas för mycket vid en krock"
    och till VTI http://www.vti.se/templates/Page____2654.aspx "Barnet bör sitta så upprätt som möjligt, men det kan vara svårt att sätta spädbarn i upprätt ställning" samt ViFöräldrar http://www.viforaldrar.se/artiklar/2008/06/13/tips-infor-kopet/ som skriver "Upprätt bättre än liggande. Välj ett babyskydd där bebisen sitter upprätt eftersom det är bättre för nacken om något händer" 

• Mellanmjölkens land

Tack för alla svar och speciellt för länkarna Annan!

Dottern har börjat sitta korta stunder utan stöd sen nån vecka tillbaka. Tror rekordet är ca 2min utan att hon satt i en hand eller ramlat omkull. Ligger hon på golvet kan hon inte sätta sig upp men halvsitter hon (som i babyskyddet) är det inga problem att komma upp i sittande ställning. För att spänna fast henne måste man då trycka tillbaka henne i babyskyddet vilket hon inte alls gillar.

Vad tror ni, dax för riktig stol eller vänta lite till?

• Lindreas
    Mellanmjölkens land skrev 2011-09-04 12:55:37 följande:

Dottern har börjat sitta korta stunder utan stöd sen nån vecka tillbaka. Tror rekordet är ca 2min utan att hon satt i en hand eller ramlat omkull. Ligger hon på golvet kan hon inte sätta sig upp men halvsitter hon (som i babyskyddet) är det inga problem att komma upp i sittande ställning. För att spänna fast henne måste man då trycka tillbaka henne i babyskyddet vilket hon inte alls gillar.

Dags för riktigt stol, skulle jag säga. Vi bytte när vår grabb var 4 månader, då var han stadig nog, och han avskydde att tryckas ner i babyskyddet.
  • Joico
    Mellanmjölkens land skrev 2011-09-04 12:55:37 följande:

Tycker ni kan byta om ni vill glöm inte att prova nya stolen både i bilen och med dottern!
  • Mellanmjölkens land

Tror det blir en tur till Barnens Hus nästa helg men jag misstänker som sagt att vi väntar några veckor till innan vi byter. Hon vägde 8,2kg i onsdags så 9kg känns inte alltför avlägset och då har vi ett lite större urval av stolar!

• Idizen

Oj. Har aldrig hört eller läst något om detta. Har alltid trott att en bilstol är alltid säker så länge den är hel förstås. Vi har sonen som är 11 månader fortfarande i babyskyddet. Dels för att han fortfarande får plats. Har långt kvar att växa innan huvudet är över och dels för att man kan lyfta ur den och ta den med om han ex sover middag.
    kanske dags att byta då. Har brossans gamla bilstol som vi kan sätta in. en duoflex från 06. 

• Lindreas
    Idizen skrev 2011-09-04 16:37:35 följande:
    Oj. Har aldrig hört eller läst något om detta. Har alltid trott att en bilstol är alltid säker så länge den är hel förstås. Vi har sonen som är 11 månader fortfarande i babyskyddet. Dels för att han fortfarande får plats. Har långt kvar att växa innan huvudet är över och dels för att man kan lyfta ur den och ta den med om han ex sover middag.
    kanske dags att byta då. Har brossans gamla bilstol som vi kan sätta in. en duoflex från 06. 
    Jag tycker absolut att ni ska byta stol!
  • Idizen
    Lindreas skrev 2011-09-04 17:29:41 följande:
    Jag tycker absolut att ni ska byta stol!

Anledning?! kul att höra hur andra resonerar och tycker! =)
  • Lindreas
    Idizen skrev 2011-09-04 17:42:51 följande:
    Anledning?! kul att höra hur andra resonerar och tycker! =)
    Tja, framför allt för att det är säkrare med en bakåtvänd stol, är han 11 månader bör han kunna sitta stadigt utan stöd och sen måste det ju vara tungt att bära runt på babyskyddet?
  • Idizen
    Lindreas skrev 2011-09-04 17:50:59 följande:
    Tja, framför allt för att det är säkrare med en bakåtvänd stol, är han 11 månader bör han kunna sitta stadigt utan stöd och sen måste det ju vara tungt att bära runt på babyskyddet?
    Jo absolut är han stadig. Går och står och sitter själv. Vi bär lver babyskyddet antingen i vagnen (där vi har adapter) eller i kundvagn om man tex ska in och handla. Himla smidigt att ta med honom utan att behöva väcka honom. tungt är det =)
  • Lindreas

Låt inte smidigheten gå före säkerheten bara.

• Idizen
    Lindreas skrev 2011-09-04 18:04:52 följande:
    Låt inte smidigheten gå före säkerheten bara.

Absolut inte. Som jag skrev har jag aldrig hört talas om att den skulle vara mer osäker. Det står att dom kan sitta i den tills huvudet är över kanten och han har fortfarande säkert 15 cm kvar till kanten. och kilona är inom gränsen oxå. är upp till 13 kg tror jag och han väger 11. så den är ju godkänd om man säger så.
  • Natasha76

Jag skulle nog förklara för honom att sterilisering är väldigt definitivt och att livet inte alltid går som man skulle tro. Vi har själva varit med om att ett av våra barn blev dödfött. Och efter något sånt kanske man ännu vill ha chansen att få ett andra levande barn. Om han nu vill ha två barn alltså.

Annars verkar han inte riktigt tillfreds med sin livssituation. Är ni varandras "själsfränder"? Ville han tidigare ha flera barn, eller var det du som pratade på om många barn, men han ville aldrig ha? Passar man ihop då om önskemålen är så olika? Jag själv skulle nog försöka få de barn jag vill ha ändå... Via donator eller så... Låter väl litet tokigt, och svårt är det, men att avstå från ett barn. Nej!

• Natasha76

Oj, min dator bråkar med mig, inlägget skulle i tråden om mannen som sterliserar sig... Jag kopierar dit. Får radera inlägget om det går. Jag vet inte hur man gör.

Svar på tråden Riktig stol säkrare än babyskydd. Källor?