• Anonym (Undrar)

Ni som har änglabarn har ni rökt/snusat under graviditeten?

Hej! Beklagar så mycket det som hänt er som mist ett kärt barn. Världen är så orättvis... Undrar om någon rökt eller snusat under graviditeten? Menar inte att trampa på någon öm tå, bara undersöka om det finns något samband...

• Svar på tråden Ni som har änglabarn har ni rökt/snusat under graviditeten?
  • Jässicää88

jag har en ängla dotter å ja varken rökte eller snusa

• wickan11

Kanske är så MEN jag har tre graviditeter som resulterat lite annorlunda än den fina forskningen.
    Två under rökning. Två levande.
    En utan rökning. Ett dött. :(

• Anonym (Undrar)

Beklagar ....

• MinEmPsi

Jag har ett änglabarn.

Jag varken rökte,drack, snusade...
    Vågade knappt äta godis.
    men ändå hände det som inte fick hända.

Jag känner en bekant, inte så närstående, som både rökte och smådrack under gravititerna..och hon fick 4 välskapande levande barn samt en på väg..

Livet känns ibland orättvis.          

• Anonym
    puss skrev 2011-09-01 20:33:31 följande:
    dom skyller på nåt annat.
    "han hade säkert dött i allafall" typ.

Herregud, det är inte deras fel.. Okej att det kanske inte är så jävla bra att röka under en graviditet men det är inte det man ska klandra sig för efteråt. Fattar inte hur man kan lägga mer skuld på föräldrar som rökte och  har mist sitt barn..

Håll era åsikter inom er om ni tycker saker som får folk att få ännu mer skuldkänslor. Vilket man har i vilket fall som helst. Jag har förlorat en dotter som var 1år och 4 månader och man tänker hela tiden på vad man kunde gjort annorlunda. Så länge man inte har något bra/uppryckande att säga så låt bli!! 
  • Anonym (Undrar)

Måste finnas fler?

• jojo00

Jag har en vän som rökte mycket under båda sina graviditeter + amning och hon förlorade sin 3 månaders bebis nyligen :( "utan anledning" stora systern mår bra.

• jojo00

Har en annan vän som förlorade sin bebis en vecka innan bf, hon rökte inte

• Anonym

Jag rökte under graviditeten men slutade när hon föddes , Hon dog när hon var 6 veckor men inte pga rökningen utan av kikhosta ....

Det är lika hemskt att förlora ett barn oavsett om man rökte eller ej , alla har rätt att sörja !!

• Malinolss84

Jag kan aldrig tro att det bara har med rökning eller snus! Om man går tillbaka till 70 talet då nästan alla rökte o vad dom allt höll på med! inte va det lika vanligt knappt att han hörde nått...

• puss
    Anonym skrev 2011-09-06 19:22:50 följande:

Herregud, det är inte deras fel.. Okej att det kanske inte är så jävla bra att röka under en graviditet men det är inte det man ska klandra sig för efteråt. Fattar inte hur man kan lägga mer skuld på föräldrar som rökte och  har mist sitt barn..

Håll era åsikter inom er om ni tycker saker som får folk att få ännu mer skuldkänslor. Vilket man har i vilket fall som helst. Jag har förlorat en dotter som var 1år och 4 månader och man tänker hela tiden på vad man kunde gjort annorlunda. Så länge man inte har något bra/uppryckande att säga så låt bli!! 
    Fast jag har inte skrivit nåt om det du pratar om.
  • Kony

Jag förlorade min son i vecka 37, rökte innan jag visste att jag var gravid. Slutade i vecka 6 när jag fick plus. Fått höra att det inte hade med det att göra, de kan inte hitta nåt fel. . Ändå ligger skuldkänslorna tunga på mina axlar. Har precis fått ett missfall nu ett halvår senare i vecka 11, rökte inte.

• Anonym (Mia)

Då måste du gå och prata med någon igen och få förklarat varför barnet dog. Uppenbarligen hade det inte med rökning att göra eftersom de sa det. Så onödigt om du ska må dåligt över detta och känna skuld.

Kony skrev 2014-01-28 05:18:40 följande:
    Jag förlorade min son i vecka 37, rökte innan jag visste att jag var gravid. Slutade i vecka 6 när jag fick plus. Fått höra att det inte hade med det att göra, de kan inte hitta nåt fel. . Ändå ligger skuldkänslorna tunga på mina axlar. Har precis fått ett missfall nu ett halvår senare i vecka 11, rökte inte.

• pluvdo
    Malinolss84 skrev 2014-01-22 16:51:52 följande:
    Jag kan aldrig tro att det bara har med rökning eller snus! Om man går tillbaka till 70 talet då nästan alla rökte o vad dom allt höll på med! inte va det lika vanligt knappt att han hörde nått...
    Eh. Nu vet jag inte hur många barn som dog i plötslig spädbarnsdöd på 70-talet, men i början av 90-talet var det nästan 150 stycken per år. Sedan har det kommit olika rekommendationer för att minska riskerna och nu är det färre än 30 spädbarn som dör i PSD i Sverige per år.

Så även om det kanske inte pratades så mycket om det på 70-talet så fanns det i allra högsta grad även då. Och var mycket, mycket, mycket vanligare även om det även då var ovanligt.
    MVH Den smartaste kniven i lådan.
  • puss
    Anonym (Undrar) skrev 2011-09-01 20:07:32 följande:
    Hej! Beklagar så mycket det som hänt er som mist ett kärt barn. Världen är så orättvis... Undrar om någon rökt eller snusat under graviditeten? Menar inte att trampa på någon öm tå, bara undersöka om det finns något samband...

ja, det finns ett samband.
    *puss puss puss puss*
Svar på tråden Ni som har änglabarn har ni rökt/snusat under graviditeten?