• FiaFunderar

Gravid + ett tungt jobb! Hur gjorde ni?

Hej!

Jag undrar hur ni gjort som blivit gravida och haft ett ganska så fysiskt krävande jobb?
    Jag jobbar på ett lager och kör truck och lyfter omkring ett ton sammanlagt per dag. Hur tidigt berättade ni för arbetsgivaren om er graviditet? 

Fick ni vara hemma mycket pga av smärta och illamående? Har så många frågor eftersom allt det här är så nytt GladMan blir ju lite orolig också för att behöva gå hemma och "loosa" pengar..

*~~~~FiaFunderar~~~~*
  • Svar på tråden Gravid + ett tungt jobb! Hur gjorde ni?
  • For all I care

Jag har ett väldigt tungt jobb. Jobbar på ett werdshus men oftast är vi nere på 155 meter under marken och jobbar och då ska allt förflyttas ner osv, mycket tunga lyft.
    Jag berättade runt v 10 för vår VD men för arbetskamraterna lite tidigare eftersom jag mådde så dåligt.

Har börjat få foglossning redan i v 13 av alla lyften men ska försöka orka jobba tills jag är i v 36. Har inte vart hemma nåt pga illamåendet även om det hade vart skönt.

Du har ju rätt att bli omplacerad på din arbetsplats om dina arbetsuppgifter är för tunga. Prata med din arbetsgivare. =)

• SunnyBunny

Jag var kylskåpsmontör när jag blev gravid. Jag berätta ganska tidigt att jag var gravid för jag inte ville vara närheten av limpistoler och annat som kunde vara farligt. Jag hade extrem illimående men trots det var jag inte hemma en enda dag utan gick omkring med en hink ute på fabriken tills jag var i 6:e månaden. Då sa jag upp mig;)

• Frontline

Trodde det var trucken som lyfte så är det på mitt jobb fast här blir det upp mot 800 ton om dagen...

Fast frugan som har ett krävande jobb med att bära samt att gå på stege fick gå hem 2 månader innan BF...

Livet är underbart när underlivet är bart :)
  • FiaFunderar
    Frontline skrev 2011-09-02 09:44:37 följande:
    Trodde det var trucken som lyfte så är det på mitt jobb fast här blir det upp mot 800 ton om dagen...

Fast frugan som har ett krävande jobb med att bära samt att gå på stege fick gå hem 2 månader innan BF...

Nej du... här är det inte trucken som lyfter utan jag! (Annars hade jag väl inte skrivit fysiskt krävande jobb eller hur Obestämd )
    *~~~~FiaFunderar~~~~*
  • FiaFunderar

Jag tror jag ska vänta med att berätta till v. 12 eller nåt sånt och be att få bli omplacerad då. Plocktrucken som jag kör har inte så mycket utrymme för magen så jag tror att jag måste bli omplacerad ganska så tidigt i alla fall...

*~~~~FiaFunderar~~~~*
  • SunnyBunny
    FiaFunderar skrev 2011-09-02 09:59:23 följande:
    Jag tror jag ska vänta med att berätta till v. 12 eller nåt sånt och be att få bli omplacerad då. Plocktrucken som jag kör har inte så mycket utrymme för magen så jag tror att jag måste bli omplacerad ganska så tidigt i alla fall...
  • evil eye

Har du ett tungt jobb och din arbetsgivare inte kan omplacera dig så har du rätt att söka havandeskapspenning eller tror det heter gravidpeng idag genom försäkringskassan. Jag jobbar inom sjukvården och har fått det beviljat med bägge mina barn år.

• thefee

Jag jobbar som bagare vilket i sej inte är så fysiskt tungt men till saken är den att jag endast gör det över sommaren. För tillfället har jag två veckor semester och efter det har min chef menat att jag skall diska och städa i stället som jag gjorde innan sommaren. Hon har alltså inga planer på att ge mig ett annat jobb fastän hon vet att jag är gravid och har problem med ryggen ( är i vecka 17) så jag har använt den senaste veckan ett SI- bälte för att se om det skulle hjälpa men det gör det inte. Min bm sa att om det inte gör det så skall jag ringa för att bli sjukskriven. Och det är precis vad jag tänker göra nästa vecka. Jobbet jag skulle göra efter semestern skulle jag inte klara av och det är alltför många risker med både kemikalier av olika slag som jag ska handskas med, det är väldigt lätt att halka på det hala golvet och jag måste stå böjd större delen av dagen när jag jobbar plus att det är tunga lyft mellan 10-15 kg som skall lyftas upp från golvet ca 1,2m upp i diskmaskinen och sen ner på golvet igen. Min chef har ingen förståelse för att jag inte skulle klara detta fastän jag förklarat för henne hur läget är.
    Jag tänker inte riskera mitt barns hälsa och min egen för att min chef inte skall bli sur. Jag tänker först och främst på mitt barns säkerhet och därför tänker jag sjukskriva mig efter semestern.

• eilien
    thefee skrev 2011-09-05 16:58:02 följande:
    Jag jobbar som bagare vilket i sej inte är så fysiskt tungt men till saken är den att jag endast gör det över sommaren. För tillfället har jag två veckor semester och efter det har min chef menat att jag skall diska och städa i stället som jag gjorde innan sommaren. Hon har alltså inga planer på att ge mig ett annat jobb fastän hon vet att jag är gravid och har problem med ryggen ( är i vecka 17) så jag har använt den senaste veckan ett SI- bälte för att se om det skulle hjälpa men det gör det inte. Min bm sa att om det inte gör det så skall jag ringa för att bli sjukskriven. Och det är precis vad jag tänker göra nästa vecka. Jobbet jag skulle göra efter semestern skulle jag inte klara av och det är alltför många risker med både kemikalier av olika slag som jag ska handskas med, det är väldigt lätt att halka på det hala golvet och jag måste stå böjd större delen av dagen när jag jobbar plus att det är tunga lyft mellan 10-15 kg som skall lyftas upp från golvet ca 1,2m upp i diskmaskinen och sen ner på golvet igen. Min chef har ingen förståelse för att jag inte skulle klara detta fastän jag förklarat för henne hur läget är.
    Jag tänker inte riskera mitt barns hälsa och min egen för att min chef inte skall bli sur. Jag tänker först och främst på mitt barns säkerhet och därför tänker jag sjukskriva mig efter semestern.
    Fast din chef är skyldigt enl LAG att omplacera dig om det finns någon som helst möjllighet att ge din andra arbetsupppgifter. Så det är inget de kan strunta i för att de inte vill utan går det så måste dem göra det.
  • desoto58

Jag arbetar som charkbiträde i en ica butik och jag berätta redan i v 6.. Har mått illa o spytt minst 3 gånger om dagen mån 2-4.. Mån 5-6 spydde ja bara en dag i veckan.. Hoppas att de vänder helt mån7-9. Så har blivit ett antal sjukdagar hemma..

Eftersom jag plockar varor hela dagarna så har ja en hemsk foglossning så har sökt graviditetspenning. Skrev 2 A4 sidor där jag tog med varenda lyft och vikt på de man lyfte så hoppas att det ska gå igenom. Har ännu inte fått svar. Min chef hjälpte mig mycket med att fylla i. Hon fyllde även i papper om att omplacering inte var ett alternativ.

Hoppas de går bra för dig!

• Mirella85

din chef ska försöka omplacera dig till nått letare om inte det går kan dom avskriva dig från jobb. alltså förbjuda dig att jobba pågrund av forserskadda på jobbet. då kan man gå i vilken vecka som med det är din arbetsgivare och du som  bestämer från vilket datum i så fall.
    du kan också ansöka om havandeskap penning 60dar innan bf för fysikt krävande jobb.

om inget av det är till någon hjälp kan man parta med din bm om att kanske bli sjukskriven men själv anser jag att man ska ha en orsak till det för du kan inte bli sjukskriven av att vara gravid bara. för försökringskassan anser inte det som en sjukdom. utan då måste du ha en bra läkare som skriver ett bra intyg för du ska få gå sjukskiven.

BF den 27 okt <3
  • Mirella85
    Mirella85 skrev 2011-09-14 11:52:52 följande:
    din chef ska försöka omplacera dig till nått letare om inte det går kan dom avskriva dig från jobb. alltså förbjuda dig att jobba pågrund av forserskadda på jobbet. då kan man gå i vilken vecka som med det är din arbetsgivare och du som  bestämer från vilket datum i så fall.
    du kan också ansöka om havandeskap penning 60dar innan bf för fysikt krävande jobb.

om inget av det är till någon hjälp kan man parta med din bm om att kanske bli sjukskriven men själv anser jag att man ska ha en orsak till det för du kan inte bli sjukskriven av att vara gravid bara. för försökringskassan anser inte det som en sjukdom. utan då måste du ha en bra läkare som skriver ett bra intyg för du ska få gå sjukskiven.

glömde tilllägga att min arbetskgivare avskrev mig från jobb 2innan bf för jag jobbar som väktare. och utsätts för hot o våld lite då och då 
    BF den 27 okt <3
Svar på tråden Gravid + ett tungt jobb! Hur gjorde ni?