• smulan8504

Lämna mitt lilla barn en hel helg??

Vår son är nu 4½ månad gammal och nu vill farmor ha honom hemma hos sig en hel helg!

Jag ammar inte längre så det är inte det, men jag tycker att det känns lite väl tidigt att lämna honom en hel helg redan, han är ju faktiskt inte så gammal, har inga rutiner och dessutom har han inte varit med sin farmor så mycket då vi bor några mil ifrån varandra! Han har börjat med att bli rädd för folk han inte känner så bra och blir jätte ledsen. Jag får nästan ångest varje gång jag tänker på att hon sa att hon ville ha honom en hel helg snart nu när jag inte ammar mer! Är jag nojig eller är det faktiskt lite för tidigt? Hur gör ni?

• Svar på tråden Lämna mitt lilla barn en hel helg??
  • colanappen

barnvakt har man när man själv vill och behöver inte för att barnvakten vill och tycker det är skoj...
    skulle aldrig lämna bort mitt barn på de premisserna det är väl ingen docka det ska gullas med...
    föräldrarna är det viktigaste ett barn har och det behovet slutar inte bara för att man inte ammar...
    stå på dig... säg emot...
    jag kör 1 år = 1 natt etc och bara med mormor och morfar som sonen är väldigt van vid... ska tilläggas att vi inte hade barnvakt över natten förräns sonen var närmare 2

• aud
    LivL skrev 2011-09-02 11:37:23 följande:
    Ja, okej. Det ÄR bra. Men en hel helg?! Och varför måste så många insistera på det så tidigt. TS's barn är ju exempel på en sån liten som inte klarar det.
    För att de älskar sitt barbarn och i sin iver över detta nya lilla liv glömmer de vad som är bäst för bebisen och tänker bara på sitt eget behov.
  • Trident5678
    colanappen skrev 2011-09-02 11:38:50 följande:
    barnvakt har man när man själv vill och behöver inte för att barnvakten vill och tycker det är skoj...
    skulle aldrig lämna bort mitt barn på de premisserna det är väl ingen docka det ska gullas med...
    föräldrarna är det viktigaste ett barn har och det behovet slutar inte bara för att man inte ammar...
    stå på dig... säg emot...
    jag kör 1 år = 1 natt etc och bara med mormor och morfar som sonen är väldigt van vid... ska tilläggas att vi inte hade barnvakt över natten förräns sonen var närmare 2
    Don't walk in front of me, I may not follow. Don't walk behind me, I may not lead. Walk beside me and just be my friend.
  • Pickeli
    Butterscotch skrev 2011-09-02 11:33:39 följande:
    Det går väl utmärkt att spendera tid med barnbarnen även när föräldrarna är med, det tar såklart tid att bygg upp en trygg relation. Och att barnet väljer föräldrarna framför farmor/mormor är ju en indikation på hur bra idé det är att lämna bort barnet under en längre tid...
    Finns det barn som inte väljer föräldrarna framför andra när det "gäller"? Tycker inte det håller att resonera så.
    Google it!
  • colanappen

Det är bara att säga tack för erbjudandet om barnvakt vi hör av oss när vi behöver det... och se till att man träffas ofta innan dess så barnet är trygg med dessa personer när barnvakt väl behövs

• Butterscotch

Mina barn är 4 och 1 och de blir som tokiga när mormor och morfar hälsar på, så jo jag tycker att resonemanget håller. Nu väljer ju de själva att de vill umgås med morföräldrarna ett tag, istället för med oss. Visst kan man ibland vara tvungen att lämna bort barn som inte själva skulle valt det, men det hoppas jag att folk bara gör när de måste och inte för skojs skull (t ex för att barnvakten, men inte barnet, vill).

• annat82

Kan verkligen bara hålla med de som säger att ni ska känna efter själva! Vår dotter sov bort sin första natt nu förra veckan och hon är dryga 20-månader. Innan dess har jag inte känt att det skulle funka för oss eller henne. Nu fick hon följa med mormor och morfar ut till vårt landställe, där hon dessutom varit mycket med oss också så hon känner igen sig och sängen där hon sover, och bada och ha kul medan jag och sambon fixade tråkiga ärenden och flyttpackade. Hade tänkt att om de skulle passa henne över natten så skulle hon få va hemma första gången och de hos oss, men det blev bara inte så.

TS, känner du att det är för tidigt att lämna bort så är det. Din son kanske inte alls mår dåligt av det, vet man ju inte i förväg, men inte heller du ska ju göra det. Farmor och farfar får än så länge bara passa dottern över dagen om vi behöver göra saker. Bla för att de bor långt bort och i så fall följer vi med men även att jag inte har samma förtroende för dem plus att dottern inte känner dem alls lika bra som hon känner mina föräldrar.
    Tycker du ska göra vad som känns bäst för er och inte som nån annan vill att ni ska göra

• Stora Havet

No way! Aldrig i livet! Vad är det med folk/svärmödrar?!?!

Alldeles för tidigt tycker jag. Håller med Tiss00 i tidigare inlägg.

Om ni som föräldrar känner att ni behöver barnvakt, så kan ni ju fråga henne, om du som mamma känner dig trygg med henne och att barnet är väldigt van vid sin farmor - men inte före 1 års ålder i alla fall.

Min son är 3 år och han har aldrig sovit borta. Jag tar hand om mina egna barn, det är ju därför jag valt att ha barn.

Jäkla svärmor att stressa dig! Stå på dig! Vill du inte - säg NEJ - utan att motivera varför.

Sen finns det säkert jättegulliga svärföräldrar och så.

• Krake

Om du vare sig vill eller har behov av det så finns det ingen anledning. Kanske kan du åka till farmor över helgen ihop med barnet, så får hon "rå om" er utan att du måste lämna bort honom?

Det är begripligt och jättefint att hon vill tillbringa tid med sitt barnbarn, så försök hitta ett sätt som känns bra för er båda - eller alla tre snarare

Moster, inte monster.
  • Alcea

Jag har också samma problem med svärisarna. De tror verkligen att vår dotter är ett gosedjur som man kan flytta runt på lite hur som helst. Sist de var här så lyckades svärmor väcka dottern från en tupplur som hon verkligen behövde eftersom hon hade gnällt halva dagen och och inte fått sova tillräckligt. "Bra" tänkte jag och passade lägligt på att åka till affären och handla så fick svärmor passa en riktigt gnällig bebis en liten stund. Sen blev svärmor jättetrött i armarna av att hålla dottern (som gärna vill öva på att stå HELA tiden).
    Det lilla passet fick henne nog på andra tankar, hihi :)

• vittra
    Pickeli skrev 2011-09-02 11:50:14 följande:
    Finns det barn som inte väljer föräldrarna framför andra när det "gäller"? Tycker inte det håller att resonera så.
    Ja det är väl klart att det finns...
  • vittra

Jag säger som alla andra i den här tråden, det är för tidigt.

• LindaLarsson

När man läser om barns anknytning och vikten av föräldrars närhet känns en hel helg borta för en 4-5 månaders som heltokigt. Lämnar inte ens min ettåring en hel dag.

• norrlandsflicka

Skulle inte lämna bort nåt av mina barn en hel helg. Har haft barnvakt till dottern (snart 10 månader) några timmar vid några tillfällen och till sonen en hel dag några tillfällen och även några timmar rätt många tillfällen men att lämna bort barnen till barnvakt en hel helg utan nån av oss förälder skulle kännas helt fel.

• CvW

Det är ett spädbarn vi pratar om!
    Magkänslan din säger att det är för tidigt och då är det det.
    Jag har regeln ett år en natt borta från mamma, pappa, 2 år, 2 nätter.... Säg bara att du inte vill att han sover borta en hel natt förrän han är minst ett år, och då ska det väl förresten vara för att du och din sambo ska ut på restaurang, bio och hon får äran att bli barnvakt. Det får hon nöja sig med man kan faktsikt umgås med sitt barnbarn på dagen.

Svar på tråden Lämna mitt lilla barn en hel helg??