• Loppelina

Moderkaksprov om en vecka, ni som gjort-hur gick det?

Jag ska göra mkp om en vecka men börjar känna mig jätteorolig för hur det ska gå. Både för missfallsrisken och för att något ska vara fel på bebisen. 

Har inte gjort Kub/Nupp utan går direkt på mkp pga min ålder (41). Och mkp för att det går att göra tidigare jämfört med fvp. Jag kommer att vara i v 13 när provet görs.  

Är nyfiken på att höra om era erfarenheter av mkp, både bra och dåliga! 

• Svar på tråden Moderkaksprov om en vecka, ni som gjort-hur gick det?
  • troll69

Jag är 42 år och gjorde också ett MKP i somras då jag var i vecka 13, dock efter att ha fått något förhöjd risk på KUB (1:100). Tyckte självklart att det var läskigt. Men det gjorde inte särskilt ont och gick väldigt snabbt och smidigt, sen har jag moderkakan i framvägg vilket verkade underlätta.
    Tog det VÄLDIGT lugnt några dagar, mest för min egen sinnesro. Sen fick jag ett brev efter en vecka att de inte hittat något fel och en kod att uppge om jag ville veta könet.

Enkelt och smärtfritt och bra resultat för mig med andra ord... 

• pluppfamiljen

Jag gjorde fostervattens prov och det var lite obehagligt jag fick ont rejäla sammandragningar efteråt. Jag fick veta att jag väntade en frisk flicka men det var inte värt det. Bestäm själv hur du vill göra och lycka till Solig Den här gången nöjde jag med med nup och kub. 

Blivande 6 barns mamma
  • Myson

Jag skulle göra mkp i vecka 12+4 och hade väntat i över 3 veckor; äntligen skulle det bli av. Börjat få mage och ville veta att allt var bra så jag kunde berätta. När vi kom dit mätte dem huvudet och sa att jag var i v 11+3 och att moderkakan låg fel till för att göra ett prov. Nu får jag vänta i en månad till för fvp!

• kolapapper

Ska göra MKP om en vecka i Lund... tycker det känns läskigt, men jag vill ju göra det, huu... Har inte läst om en enda som fått allvarliga komplikationer. BM sa att jag skulle ta det lugnt i flera dagar efter eftersom risken för tidig vattenavgång fanns kvar i flera dagar efter provet, så jag ska parkera i soffan i ett par dagar efteråt. sticket är jag inte alls rädd för, men orolig att de skadar lille fluffen där inne.

• Loppelina
    kolapapper skrev 2011-09-05 20:31:57 följande:
    Ska göra MKP om en vecka i Lund... tycker det känns läskigt, men jag vill ju göra det, huu... Har inte läst om en enda som fått allvarliga komplikationer. BM sa att jag skulle ta det lugnt i flera dagar efter eftersom risken för tidig vattenavgång fanns kvar i flera dagar efter provet, så jag ska parkera i soffan i ett par dagar efteråt. sticket är jag inte alls rädd för, men orolig att de skadar lille fluffen där inne.
    Jag har läst om några som fått missfall efter mkp, men det oroar mig inte så mycket. Jag är mer orolig för resultatet tror jag , att något ska vara fel på bebisen. 
    Själv planerar jag sängläge i två dagar efteråt och har redan flaggat för det på jobbet.  
  • Alisa

Jag har gjort två mkp och båda har gått oväntat smidigt. Visst känns det, och jag vet att jag fick anstränga mig senast för att inte spänna mig alldeles för mycket. Det var över på ca 1-2 minuter och sedan tog jag det lugnt samma dag och dagen efter provet. Vi fick svar telefonledes två dagar efter proven och båda resultaten har varit bra. Jag är bara 31 men har en ärftlig avvikelse och får därför göra provet.

• Christi38

Jag gjorde också MKP i vecka 13 pga förhöjd risk i trisomierna 13 och 18 (hade gjort KUB och det var blodprovet som bidrog till den förhöjda risken). De gör ett Ultraljud under tiden och ser till att fostret inte kommer ivägen alls. De sticker in en nål som kan kännas lite obehagligt men det gör inte ont och det är över på max 2 minuter! Jag fick rådet att vila i 24 timmar, efter en vecka kom det ett brev med posten som sa att allt var helt normalt och vi fick en kod om vi ville veta könet på vår bebis.. Vi väntar en pojke och har gått in i vecka 32 nu precis :)

• Christi38

Lycka till ni som ska göra era prov! I de flesta fall går det ju riktig bra, resultaten efter KUB är ju dessutom sannolikhetsbaserade, man ska inte ta ut något negativt i förskott!! Glad

• vivexa

Jag gjorde mkp av samma skäl som du, jag var nästan 40 år när jag gjorde provet och allt gick jättebra. Det gjorde inte speciellt ont, och efter tre dagar fick jag svar via papperspost att allt var bra.

• Loppelina

Tack för att ni delar med er! Känns skönt att höra att det gått bra.
    Jag tänker på det här nästan hela tiden nu när det börjar närma sig, men jag har ändå ett lugn i kroppen så jag intalar mig att allt kommer att gå bra och att resultatet blir som det blir och vi får ta det när vi väl vet. Men jag hoppas hoppas att jag vid den här tiden nästa vecka vet att allt är bra!

• Myson

Lycka till imorgon Loppelina! Glad Ville bara med mitt förra inlägg säga att det kan vara bra att vara lite förberedd på att moderkakan kan ligga till så att det inte går att göra just mkp utan att riskera att skada liten, så man inte blir jättebesviken. Jag fick ju gå hem och vänta en månad på att göra fvp istället. Men nu är det bara ca en vecka kvar för mig Glad 

Justina2: det var ett snabbt svar! Det råkade väl inte vara på Sös?  

• Loppelina
    Myson skrev 2011-09-08 12:51:22 följande:
    Lycka till imorgon Loppelina! Glad Ville bara med mitt förra inlägg säga att det kan vara bra att vara lite förberedd på att moderkakan kan ligga till så att det inte går att göra just mkp utan att riskera att skada liten, så man inte blir jättebesviken. Jag fick ju gå hem och vänta en månad på att göra fvp istället. Men nu är det bara ca en vecka kvar för mig Glad 

Tack! Det är på måndag så jag ska ägna helgen åt att pyssla om mig själv så att jag känner mig utsövd och mår bra. 
  • Myson
    Loppelina skrev 2011-09-08 13:07:04 följande:
    Tack! Det är på måndag så jag ska ägna helgen åt att pyssla om mig själv så att jag känner mig utsövd och mår bra. 
    Ah, men det är ju bra, bättre att göra på måndagen så kanske du hinner få svar i samma vecka:) Det kommer gå super! 
  • vivexa
    Myson skrev 2011-09-08 12:51:22 följande:

Det var KS!
Svar på tråden Moderkaksprov om en vecka, ni som gjort-hur gick det?