Hos oss gör den som har mest ork och motivation det som behöver göras. Jag vet inte riktigt procentmässigt hur vi delar upp det men jag tror att mannen min sköter merparten av markservicen. Jag är mammaledig med en 3åring och en 6 månaders, han jobbar 100%.
Vi tar ett barn var på natten, jag ammar så jag tar alltid lilleman. Jag får oftast sova på helgerna så länge jag vill eftersom att han oftast är mer utvilad än mig. (jag vaknar och ammar och han sover oftast nätterna igenom) Känner jag mig pigg på en helgmorgon så går jag upp med barnen. Vi har inget system för det, det bara flyter på på det sätt som funkar bäst för vår familj. Har dock en sambo som är oerhört omtänksam och skämmer bort mig och jag honom i den mån som man orkar!
Vi lagar lika mycket mat ungefär skulle jag tro, är jag hemma och har tid så brukar middagen vara färdig när han kommer hem från jobbet. Men ofta har jag inte haft tid med det så vi hjälps åt tillsammans. Jag är sällan hemma på dagarna och den tid jag är hemma spenderar jag på mina barn. Skulle jag få en stund över så läser jag tidningen och tar en kopp kaffe i lugn och ro.
Jag har jättesvårt att vara hemma och städa, tvätta laga mat och vara hembiträde när jag är mammaledig. Jag vill ju vara med mina barn, det är mitt jobb! Varje sekund jag far runt med dammsugaren förlorar jag från mina barn!
Men det är klart, lite mer hushållsysslor gör man ju om man är hemma rent generellt. Det går ju av bara farten.
Vi nattar varsitt barn.
Vi lever inte efter några specifika ansvarsområden och det tror jag är viktigt, hos oss handlar det aldrig om att pappan ska "hjälpa till" med disken eller "hjälpa till" med ditten och datten. För det är aldrig min uppgift från början. i försöker underlätta för varandra så mycket det bara går, vi är mån om att vi båda ska må bra.
Jag grinar inte om jag en vecka får ta all tvätt, jag kanske orkar med det medan han tycker det är jättetrist!
Hoppas det var svar .-)